Průzkum: Češi chtějí plechovky zálohovat, povědomí o jejich cirkularitě ale nemají
Praha 27. listopadu 2025
Pojem cirkularita se dostává do veřejné debaty i v Česku. Nová data mezinárodní organizace Every Can Counts ukazují, že lidé chtějí, aby se materiály vracely zpět do oběhu, a jako nejlepší a nejsrozumitelnější cestu vidí zálohové systémy. V Česku má zálohování podle jejího průzkumu* silný mandát – podpora dosahuje 68 % a veřejnost systému důvěřuje.

Povědomí o procesu recyklace hliníkových plechovek je ale nízké, jen 10 % Čechů ví, že jde o nejlépe recyklovatelný nápojový obal. To může být jedním z důvodů, proč je míra sběru pechovek k recyklaci v Česku dlouhodobě pouze kolem 32 %, což je jedno z nejnižších čísel napříč Evropou. Horších výsledků dosahuje jenom Kypr. „Cirkularita nemusí být složitá,“ říká David Van Heuverswyn, globální ředitel iniciativy Every Can Counts, a dodává: „Hliníkové plechovky jsou opakovaně recyklovatelné a už dnes se ve velkém sbírají. Jsou důkazem, že skutečně cirkulární obal existuje. Co ale chybí, je povědomí.“
Co lidi skutečně přiměje plechovku vrátit
Z průzkumu* vyplývá, že více odpadových nádob na kovy by motivovalo k třídění jen 37 % dotázaných. Naopak 57 % respondentů říká, že by plechovku určitě vrátili přes zálohový systém. Veřejnost zároveň chce, aby byl systém férový; 61 % Čechů podporuje, aby se výše zálohy lišila podle velikosti obalu. „Lidé jednoznačně preferují řešení, které je jednoduché, snadno dostupné a dává jim smysl,“ komentuje výsledky průzkumu koordinátorka českého zastoupení organizace Každá plechovka se počítá Tereza Gyurjánová.
Zálohování je v očích Čechů spojením dobré vůle a výsledku; 86 % z nich věří, že obaly vrácené přes systém záloh se skutečně zrecyklují, a jsou připraveni je do obchodů vracet, jakmile by se systém spustil. Většina lidí navíc vnímá odpad a například plastové znečištění jako skutečně vážný problém – téma je důležité pro 71 % populace, z toho pro 62 % extrémně. Přesto cirkularitu jako „opakovanou recyklaci do stejného typu obalu“ správně chápe jen 41 % Čechů. „Právě tato mezera v povědomí brzdí praxi. Naším posláním je zvedat mezi lidmi povědomí o tom, že recyklovat plechovky má skutečně smysl, protože když se systém správně nastaví a funguje, dokáže se správně vytříděná plechovka vrátit do oběhu do 60 dní,“ dodává Gyurjánová. V globálním srovnání čísla český trend podporují: 57 % lidí z celkového vzorku definuje recyklovatelný obal jako takový, který je navržen pro cirkularitu – tedy pro opakovanou recyklaci do stejného typu výrobku, což je správné chápání, ale 43 % lidí si cirkularitu spojuje se znovupoužitím. Platí také, že správné porozumění roste s věkem: od 51 % u generace Z po 65 % u generace tzv. boomerů.
Globální data zároveň ukazují, že veřejnost vnímá odpovědnost za recyklaci jako sdílenou, přičemž prim hrají spotřebitelé; 53 % respondentů považuje za hlavního tahouna změn právě sebe sama, tedy spotřebitele. To, že má mít zodpovědnost i další část řetězce, vnímá ale také poměrně vysoký počet lidí: obalový průmysl (39 %), svozové firmy (36 %), značky (35 %), vláda (34 %) a obchodníci (27 %). „To potvrzuje, že pokrok v této oblasti vyžaduje spolupráci napříč celým řetězcem, od lidí přes byznys až po regulátory,“ říká Gyurjánová.
Mýtus vs. realita: proč zrovna plechovka?
Z hlediska návratu do oběhu je hliníková plechovka v globálním srovnání nejúspěšnější jednorázový nápojový obal: má zhruba 71% míru recyklace (pro srovnání: PET 40%, sklo 34%). Nápojové plechovky, které se už jednou dostaly do oběhu, se zároveň z 98 % do oběhu znovu vrací, ukazuje studie Eunomia Research & Consulting. Přesto je celosvětově podle průzkumu Every Can Counts* označuje za „nejvíce recyklovatelný“ obal jen 17 % lidí.
Kontext ze světa ukazuje stejný směr. Zálohové systémy globálně podporuje 71 % lidí a 88 % jim důvěřuje. Až 87 % veřejnosti chce, aby zálohový systém zahrnoval všechny jednorázové nápojové obaly, od plechovek přes sklo po PET lahve. V zemích, kde už zálohový systém běží, devět z deseti dotázaných uvádí, že se do něj sami aktivně zapojují – konkrétně v Irsku, Rumunsku, Maďarsku a Nizozemsku. „Data potvrzují to, co v Every Can Counts vidíme každý den: lidem na tom záleží, jen se chtějí cítit součástí změny a pochopit, proč je skutečná recyklace důležitá,“ doplňuje David Van Heuverswyn. „Zálohové systémy jsou začátek, ne cíl. Every Can Counts bude i nadále vzdělávat spotřebitele napříč 21 zeměmi o udržitelných kvalitách hliníkové nápojové plechovky.“
* Průzkum organizace Every Can Counts proběhl v červenci a srpnu 2025 mezi 16 195 respondenty ze 16 zemí.
O Každá plechovka se počítá – Iniciativa Každá plechovka se počítá vznikla v roce 2009 ve Velké Británii a je považována za lídra v podpoře recyklace nápojových plechovek napříč Evropou. Jejím cílem je inspirovat každého, aby přispěl ke změně tím, že bude recyklovat nápojové plechovky, ať už je kdekoliv. Může to být v kanceláři, doma, kdekoli na cestách, v parcích, na festivalech
a sportovních akcích nebo ve škole či na univerzitě. Dnes je tato iniciativa zastoupena v 21 evropských zemích, v Brazílii, Spojených arabských emirátech a Spojených státech amerických.

