Škoda Group dokončila první vlak pro Bulharsko 14 měsíců od podpisu
Plzeň, 25. listopadu 2025
Škoda Group dokončila výrobu první z 25 nových elektrických vlakových jednotek pro ministerstvo dopravy a spojů Bulharska. Zakázku na dodávku těchto vlaků včetně zajištění kompletního servisu na 15 let podepsala skupina v září roku 2024. Zakázka v hodnotě téměř 13 miliard korun, která je ekvivalentem téměř poloviny ročního českého exportu do Bulharska, posiluje pozici Škoda Group na balkánském trhu. V Bulharsku mají významně přispět k modernizaci železniční dopravy. Kromě tohoto projektu vyrábí Škoda také osm souprav metra pro hlavní město Sofii.

Vlaky jsou koncipovány jako moderní čtyřvozové elektrické jednotky vycházející z osvědčené platformy RegioPanter, která již řadu let úspěšně slouží v Česku, Slovensku a na širokém rozchodu již i v Lotyšsku a Estonsku. „První vlak pro Bulharsko se nám podařilo dokončit již za 14 měsíců od podpisu smlouvy – mimořádně krátký čas, který byl umožněn plným nasazením našich nejzkušenějších projektových týmů, hlubokou expertizou inženýrů a těsnou spoluprací několika výrobních závodů Škoda Group. Vlak byl zároveň výrazně přizpůsoben potřebám zákazníka: od specifického barevného schématu a nového řešení interiéru přes úpravu informačního systému až po integraci zabezpečovací technologie a dalších bezpečnostních prvků. Škoda tak do Bulharska přináší nejen osvědčenou platformu RegioPanter, která má na evropských kolejích najeto již přibližně 160 milionů kilometrů, ale také schopnost velmi rychle dodat plně personalizované soupravy v době, kdy země urgentně potřebuje modernizovat svou flotilu,“ řekl Petr Novotný, CEO Škoda Group.
Grozdan Karadzhov, místopředseda vlády a ministr dopravy a komunikací poděkoval výrobním týmům a
zdůraznil, že realizace probíhá přesně podle harmonogramu: „Pouhých 14 měsíců po podpisu smlouvy již máme první dokončený vlak pro Bulharsko. Dalších 11 je v pokročilé fázi a očekává se, že budou dokončeny v příštích měsících. Bez prodlení obdržíme to, za co jsme zaplatili – a co si bulharští občané zaslouží.“
Vlaky nabídnou kapacitu více než 300 míst k sezení, maximální provozní rychlost 160 km/h a bude je napájet napětí 25 kV AC 50 Hz. Jsou navrženy tak, aby splňovaly současné evropské bezpečnostní standardy. Škoda Group je vybaví systémem zabezpečení ETCS druhé úrovně, bezpečnostním kamerovým systémem vně i uvnitř vlaků, komfortní klimatizací, Wi-Fi připojením, ergonomickými sedadly a multifunkčními prostory pro cestující s omezenou schopností pohybu, rodiče s kočárky nebo cyklisty.
Díky částečně nízkopodlažní konstrukci umožní pohodlný nástup i výstup. Bezproblémový provoz souprav na bulhraských kolejích podpoří Škoda Group komplexním servisem, který firma bude po 15 let poskytovat z nově pronajatého bulharského depa.
Provázání s historií
Pro Škoda Group představuje zakázka strategický obchodní úspěch, který posiluje její pozici na Balkáně a potvrzuje její schopnost dodávat velké zakázky v tvrdé konkurenci evropských i asijských výrobců. Celková hodnota zakázky je téměř 13 miliard korun, respektive přes půl miliardy euro.
Bulharská železnice díky nové flotile elektrických jednotek výrazně omládne. Současný vozový park, zahrnující i starší lokomotivy Škoda, nahradí vozidla, která splňují technické specifikace pro interoperabilitu a všechny aktuální evropské standardy a přinášejí významné úspory provozních nákladů díky pokročilým technologiím a nižší spotřebě energie. To pomůže zvýšit komfort cestujících i efektivnějšímu a ekologičtějšímu provozu regionálních linek.
„Smlouva na dodávku 25 nových elektrických vlaků je naším prvním projektem pro bulharskou železnici moderní historii. Před více než 50 lety dodávala Škodovka na bulharský trh své lokomotivy. Naše země udržují vztahy dlouhodobě a nyní je touto zakázku ještě posílíme. Jsme přesvědčeni, že získáme i další zakázky ve výběrových řízeních, kterých se v Bulharsku zúčastní,“ uzavírá Petr Novotný.
Poznámky pro editory
Škoda Group, výrobce komplexních řešení pro veřejnou dopravu, disponuje portfoliem moderních vozidel, která splňují veškeré evropské předpisy a normy. Po více než 165 letech existence je Škodovka, přímý nástupce strojírenských závodů založených hrabětem Valdštejnem v roce 1859, významným evropským výrobcem v oblasti dopravního strojírenstvím. Skupina vyrábí širokou škálu vozidel pro hromadnou dopravu a komponentů, včetně nízkopodlažních tramvají, příměstských vlakových jednotek, souprav metra, elektrobusů a trolejbusů a také řídicích a pohonných systémů pro dopravní systémy. Škoda Group zaměstnává 10 tisíc lidí v několika výrobních závodech v České republice, Finsku a Turecku. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Belgii, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. V roce 2024 dosáhla tržeb ve výši 1,36 miliardy eur a EBITDA byla 62 milionů eur. Škoda Group je součástí Skupiny PPF.
Skupina PPF podniká ve 25 zemích Evropy, Asie a Severní Ameriky. Investuje do telekomunikací, médií, finančních služeb, e-commerce, biotechnologií, nemovitostí a strojírenství. Skupina vlastní aktiva ve výši 41,7 miliardy eur a zaměstnává celosvětově 45 tisíc lidí (k 31. 12. 2024).

