Výrazně ubylo nehod s lesní zvěří. Pozor, nenahlášení srážky se nevyplatí
Praha 23. listopadu 2025
Počet nahlášených nehod s lesní zvěří je letos velmi nízký, policie registrovala pouze 2 379 případů. Za viníka nehody je vždy považován řidič – aby dosáhl na odškodnění, musí mít podle společnosti Vindicia havarijní pojištění nebo alespoň připojištění srážky se zvěří. Ty zaplatí škodu na vozidle. Úraz řidiče řeší životní a úrazové pojištění. Případ je třeba nahlásit pojišťovně co nejdříve. Riziko pro střet se zvěří představuje jak dřívější stmívání, tak i pole s řepkou. Na té si sice srnčí zvěř v chladných měsících pochutná, ale rostlina zvířata dokáže omámit nebo dokonce oslepit, takže nezvládnou reagovat na přijíždějící auto.
Podzim a přechod na zimu patří z hlediska srážek se zvěří mezi rizikovější období. Říje už sice skončila, zato ale musí zvěř více pátrat po dostupné potravě. Navíc se brzy stmívá a více se prolíná doba aktivity divokých zvířat a lidí, kteří se třeba vracejí autem z práce. Podle statistik nehodovosti, které vydává česká policie, bylo během prvních deseti letošních měsíců ohlášeno pouhých 2 379 střetů se zvěří. To je o 5 376 případů méně než za stejné období v roce 2024. „Otázkou ale je, zda si řidiči mylně nevyložili nové pravidlo, kdy je třeba policii volat až v případě, kdy škoda na autě překročí 200 tisíc korun. Nehody se zvěří patří mezi situace, kdy je zavolání policie povinné,“ upozorňuje Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia.
Snaha zakrýt srážku se zvěří vyústí v problémy
Přitom právě oficiální záznam policie je důležitý pro případ, kdy je člověk pro případ srážky se zvěří připojištěný. Pokud chce řidič získat plnění, musí mít o kolizi se zvířetem záznam od policie a příslušnou dokumentaci. „Někteří šoféři mohou hřešit na to, že do škody 200 tisíc korun nemusí volat policii. Nahlásí tedy, že nabourali do stromu či patníku a spoléhají na to, že jim vše pokryje havarijní pojištění. Jenže smluvní servis pojišťovny často dokáže poznat, že se ve skutečnosti jednalo o sražení zvířete – stačí k tomu pár zapomenutých chlupů nebo krev. A pojišťovna rázem může zamítnout plnění, protože nemá záznam o nehodě se zvěří, který pro vyřízení potřebuje,“ upozorňuje Beck.
Co (ne)dělat po nehodě se zvěří
Na možnost nehody s účastí divokých zvířat se vyplatí myslet s předstihem a sjednat si havarijní pojištění, u starších vozů alespoň připojištění srážky se zvěří. „Lišky ani jeleni pojistku neplatí, takže u každé srážky se za viníka považuje řidič – a to i když objektivně nemohl nehodě zabránit, protože divočák skočil třeba až do zadních dveří. Pokud se posádka auta zraní, získá odškodnění z povinného ručení viníka. Samotný řidič ale nedostane nic – pokud nemá úrazové pojištění, nebo životní pojištění s úrazovým připojištěním, nebo pojištění sedadla řidiče.
Pozor na situace, kdy se chce řidič srážce za všech okolností vyhnout a místo do zvířete narazí třeba do stromu či sloupu. V takovém případě je potřeba, aby bylo sjednáno havarijní pojištění, připojištění na srážku se zvěří uznáno nebude.
Policisty je nutné volat nejen kvůli záznamu, ale také kvůli osudu sraženého zvířete. Policie se případně domluví s místními myslivci a zraněnému tvorovi buď poskytnou pomoc, zkrátí trápení či uklidí ostatky. Zásah nechte na odbornících, vystresované zvíře by vás mohlo poranit. Ačkoliv může být představa kančího se šípkovou lákavá, mrtvé sražené zvíře si nikdy neodvážejte. Jednak byste se dopouštěli pytláctví a také byste mohli ohrozit své zdraví. Prase či srna totiž mohou být nemocní či napadaní parazity, z nichž někteří jsou nebezpeční i pro člověka.
Srážku také co nejrychleji nahlaste své pojišťovně – jak kvůli plnění z povinného ručení, tak ze soukromých pojistek. „Zde záleží na podmínkách konkrétní společnosti, některé vyžadují nahlášení do pár desítek hodin, a ještě záznam od policie. Na místě si proto vše potřebné nechte vystavit,“ radí Beck.
Vindicia řešila případ, kdy vozidlo srazilo divočáka a řidič i spolujezdec se těžce zranili. Pomohla jim posádka dalšího vozu, která zavolala pomoc. Zatímco se o řidiče v bezvědomí starali záchranáři, policie odvedla skvělou práci, udělala záznam, pořídila patřičné fotky dokumentující srážku se zvěří. Vše v takové kvalitě, že materiály výtečně pomohly v procesu odškodnění. Řidič měl soukromou pojistku, ze které získal 1,5 milionu korun, spolujezdec pak více než 600 tisíc z povinného ručení šoféra a škoda na voze byla proplacena z havarijního pojištění.
Zpozorněte u polí, řepka dokáže srny omámit
Jakmile se setmí, lze lesní zvěř čekat nejen v bezprostřední blízkosti sídel, ale přímo mezi domy. U odpadkových košů nachází spoustu snadné potravy lišky i divočáci, vysoká má na trávnících lákavou pastvu. „Zpozornět je třeba hlavně tam, kde jsou dosud nesklizená pole kukuřice, nebo jiné plodiny a porosty, které nabízí jak výživu, tak i skrýš. Pole se často rozkládají až k silnici a pokud z nich zvíře vyběhne, má řidič jen omezený čas na reakci. Problém představuje i řepka, která je pro srny toxická, ačkoliv jim velmi chutná. Zvířata po konzumaci mohou být velmi malátná či dokonce oslepnout, takže se ani nebudou snažit ze silnice uskočit,“ varuje Beck.
O společnosti Vindicia – Vindicia pomáhá poškozeným získat adekvátní odškodnění, a to především v případech úrazů, které vznikly jako následek dopravních nehod, pracovních úrazů na pracovišti, úrazů ve školách nebo sportovištích, či kvůli nedostatečné lékařské péči. Firma spolupracuje s týmem právníků a soudních znalců v oboru nemateriální újmy na zdraví, kteří vyhotoví znalecké posudky. Klienti neplatí žádné vstupní náklady, služby Vindicie jsou tak dostupné všem. Společnosti klient zaplatí určitý podíl z částky až v případě, že pro něj společnost odškodnění úspěšně vymůže.

