Ekonomika

Češi se o svátcích rádi rozmazlují. Předvánoční výdaje porostou téměř o 5 %, ukazuje predikce Mastercard

Praha, 21. listopadu 2025

Výdaje českých domácností v předvánočním období letos porostou rychleji než ve zbytku Evropy. Podle nové predikce Institutu pro ekonomiku společnosti Mastercard vzrostou maloobchodní výdaje mezi 1. listopadem a 24. prosincem o 4,6 procenta, což je výrazně nad evropským průměrem. Češi dávají přednost hlavně menším radostem – kosmetice, módě nebo zážitkům. Za sváteční potraviny potom utratí o téměř tři čtvrtiny víc než za běžný nákup během roku.

Největší část předvánočních výdajů českých domácností míří do kategorií, které přinášejí radost a emoční hodnotu – kosmetika, móda a zážitky. Právě v kosmetice patří Česko k nejrychleji rostoucím trhům v Evropě. Z hlediska celkového očekávaného růstu maloobchodních tržeb patří Česko na čtvrtou příčku v Evropě.

Očekávaný růst svátečních maloobchodních výdajů (bez prodejů aut):

ZeměOčekávaný růst
Maďarsko5,2 %
Polsko5,0 %
Španělsko4,8 %
Česká republika4,6 %
Nizozemsko3,5 %
Spojené království3,5 %
Evropa (průměr)3,1 %
Německo2,9 %
Itálie2,1 %
Francie1,7 %

Zdroj: Mastercard SpendingPulse

Češi během svátků výrazně navyšují zejména své nákupy potravin – průměrná hodnota vánočního nákupního košíku činí 556 korun oproti 314 korunám v běžném období roku. To představuje nárůst o 73 procent, vůbec nejvyšší v Evropě. Naopak nejmenší rozdíly mezi běžnými a svátečními nákupy potravin jsou v Itálii (40 procent) a v Německu (50 procent).

„Před nadcházejícími svátky dávají evropští spotřebitelé jasně najevo svou odolnost a přizpůsobivost. I když se očekává spíše mírný růst celkových maloobchodních tržeb, pozorujeme silnou poptávku po dostupném luxusu, drobnějších nákupech a zážitcích z cest. Zájem o prémiové potraviny a tradiční sezonní lákadla či pobyty ve vzdálených destinacích ukazuje, že vzorce utrácení odrážejí pečlivě vybalancované rozvážnost a požitky,“ říká Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka společnosti Mastercard pro Evropu.

Evropské trendy: emoční hodnota, second-hand a cestování za zážitky

Evropa jako celek letos potvrzuje posun směrem k menším, osobním radostem. Spotřebitelé stále častěji volí dostupné luxusní zboží – od kosmetiky přes módu až po prémiové potraviny. Zároveň roste obliba zážitků, živých akcí a společného trávení času, které mají silnější emoční hodnotu než velké materiální dárky. Naopak poptávka po dražším zboží, jako je elektronika nebo nábytek, zůstává v mnoha zemích utlumená.

Výrazným trendem je růst popularity second-hand módy, zejména mezi generacemi Z a Alfa. Tyto mladé skupiny stále více určují, kam směřuje evropská poptávka – preferují udržitelnost, cenovou dostupnost a jedinečný styl. Největší boom zaznamenává Španělsko, kde mladí lidé aktivně vyhledávají kvalitní kousky z druhé ruky jako alternativu k rychlé módě.

Luxusní zboží si i přes opatrnější spotřebitelské nálady udržuje pevnou pozici. V západní Evropě, zejména ve Francii, Německu a Velké Británii, roste podíl online prodejů luxusu. V zemích střední a východní Evropy, kde online nákupy luxusu nejsou tak rozšířené, zase posilují kamenné prodejny.

Mezi nejzajímavější evropské trendy letošního roku patří rostoucí zájem o zimní cestování mimo evropský kontinent. Šest z nejoblíbenějších destinací je letos mimo Evropu, zatímco loni to byla jen jedna (Marrákeš). Nejoblíbenější jsou Thajsko a Egypt, obě tyto země mají dokonce na žebříčku dvě destinace. Japonské Tokio, které dominovalo letním trendům, se i v zimě drží v první desítce.

Celou zprávu Europe holiday spending outlook 2025 najde zde

O Institutu pro ekonomiku společnosti Mastercard

Institut pro ekonomiku společnosti Mastercard (Mastercard Economics Institute) byl založen v roce 2020. Jeho posláním je analyzovat makroekonomické trendy z pohledu spotřebitele. Tým ekonomů, analytiků a datových vědců čerpá z poznatků společnosti Mastercard, včetně služby Mastercard SpendingPulse™, a z údajů třetích stran. Na jejich základě institut pravidelně poskytuje výstupy k aktuálním ekonomickým tématům určené klíčovým klientům, partnerům a tvůrcům politik.

O společnosti Mastercard

Mastercard pomáhá rozvíjet ekonomiky a zlepšovat životy lidí ve více než 200 zemích a regionech po celém světě. Společně se svými zákazníky budujeme udržitelnou ekonomiku, ve které může prosperovat každý. Podporujeme širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které umožňují lidem, firmám i institucím naplňovat jejich potenciál.

www.mastercard.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *