Kultura

Výsledky 33. ročníku mezinárodní soutěže zvukové tvorby Musica Nova 2025

Praha 20. listopadu 2025

AVIZO KONCERTU VÍTĚZŮ 12. 12. 2025 – DIVADLO INSPIRACE – HAMU

33. ročník Mezinárodní kompoziční soutěže zvukové tvorby se konal tradičně v Praze.

Pořádá ji Společnost pro elektroakustickou hudbu pod záštitou a ve spolupráci s Českou hudební radou, za podpory Státní fondu kultury ČR a Nadace Českého hudebního fondu.

14. 11. 2025 se uskutečnila závěrečná evaluace skladeb mezinárodní porotou ve složení: Daniel Blinhorn (Austrálie), Lenka Dohnalová (ČR), manažerka soutěže, Juraj Ďuriš (SR), João Pedro Oliveira (Portugalsko), Luise Rossiter, předsedkyně poroty (UK), Adam Stanović (UK).

Etablované kompoziční soutěže zvukové tvorby se účastnilo 94 skladeb autorů z 24 zemí Evropy, obou kontinentů Ameriky, Asie, Austrálie. Kromě České republiky nejvíce ze zemí s tradicí této hudby, především USA, Velké Británie, Francie, Německa, Itálie, Brazílie, ale také Číny, Taiwanu a Japonska. Poprvé jsme obdrželi skladby z Indie a Poerto Rica.

Soutěž je zaměřena na tzv. sonic art (zvukovou tvorbu – tradičně též elektroakustickou) ve kterém se koncentrují jak skladatelské, tak technologické dovednosti. Velká část účastníků je z akademické sféry. Hodnotí se především kreativita, formální smysl kompozice a schopnost vyjádřit případný deklarovaný záměr. Technické zvládnutí je samozřejmou podmínkou, styl, naopak, není určen. Soutěží se ve dvou tradičních kategoriích – čistě studiové zvukové tvorby (kategorie A)  a tvorby s živě/live  prováděnou složkou (kategorie B). Od roku 2023 má soutěž i tzv. „divokou kartu“ (kategorie C) pro účastníky, kteří nevědí, kam se zařadit (např. crossover, užití AI ap.). Soutěž má tradičně i speciální české kolo.

V kategorii čistě studiové zvukové tvorby (A) se účastnilo 63 skladeb. První místo obsadil  (nikoli poprvé) Belgičan TODOR TODOROFF http://todoroff.be se skladbou VOICES PART IV – HALLUCINATIONS (Halucinace) inspirované texty A. Rimbauda „Sezóna v pekle.“

Čestná ocenění získali Američan DAVID Q. NGUYEN https://electrodoc.musiques-recherches.be/en/c/7517-david-q-nguyen se skladbou TEXTURES ARC THE POINTS (Textury obloukem bodů) a Taiwanec YU CHUNG TSENG https://rmnmusic.com/yu-chung-tseng/ se skladbou CYMORPHOSIS-INNER LANDSCAPE (Cymorfóza – vnitřní krajina). Dalšími finalisty v této kategorii byli Brazilec Alex Buck se skladbou Entre Cordas, Španělka Zuriñe Gerenabarrena se skladbou Whispers, Belgičanka Annette Vande Gorne s Vox naturae a Jiajing Zhao z USA s kompozicí Fomo.

V kategorii kombinace nástroje/hlasu s elektronikou (B) se účastnilo 23 skladeb. První místo v kategorii obsadil již uvedený YU CHUNG TSENG se skladbou pro flétnu a elektroniku FANTASY JOURNY OF TIME (Fantastická cesta časem). Čestná uznání nebyla udělena. Dalšími finalisty byli Brit Monty Adkins se skladbou AShadow Flight a Američan Leah Reid s Crossed Wires.  V kategorii C („Divoká karta“) nebyli žádní finalisté.

Ve speciálním českém kole obsadil první místo MICHAL RATAJ https://michalrataj.com/ se skladbou RIOT-STILLNESS (Nepokoje – ticho), čestné ocenění získala SOŇA VETCHÁ   s kompozicí At the „End“ of FATA MORGANA (Na „konci“ Fata morgany).

PREZENTAČNÍ KONCERT OCENĚNÝCH je plánován na 12.12.2025 v DIVADLE INSPIRACE – HAMU, Malostranské náměstí 13, Praha 1, od 19 hod.

LOGO, T. TODOROFF, D. NGUYEN, Y. CHUNG TSENG, M. RATAJ, S. VETCHÁ

T. TODOROFF

 D. NGUYEN

Y. CHUNG TSENG

M. RATAJ

S. VETCHÁ

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *