Černé divadlo HILT slaví 17 let: z Prahy do světa a zpět před českými diváky
Praha, 17. listopadu 2025
Černé divadlo HILT (Hoidekr Interactive Light Theatre) si připomíná 17 let od svého vzniku a toto výročí oslavuje s úspěchy na světové scéně i návratem na domácí jeviště. Soubor založený v roce 2007 Theodorem Hoidekrem a Štěpánkou Pencovou, kteří jej dodnes vedou, si vydobyl renomé v zahraničí – účinkoval na prestižních jevištích včetně Teatro Nacional v Guatemale pro 2 000 diváků a na největším divadelním festivalu světa v Indii (Bharat Rang Mahotsav). Právě na festivalu Bharat Rang Mahotsav 2025 HILT získal dvě ocenění za svou novou multimediální show Images of Love. Nyní tento nezávislý soubor s vlastní stálou scénou na pražském Starém Městě míří po letech opět mezi české diváky, aby ukázal, že černé divadlo může být moderní a strhující podívanou i bez obsazení veřejně známých osobností z TV obrazovek.


Moderní pojetí černého divadla v podání souboru HILT kombinuje vizuální iluze, dynamický tanec, hudbu i projekce. Černé divadlo už dávno není jen „Jů a Hele“, jak si jej mnozí pamatují z dětství. HILT ve svých představeních spojuje kouzlo UV světel, pantomimu, současný taneční výraz i interakci s publikem do odvážné neotřelé show. Jejich poslední autorské představení Images of Love (70 minut beze slov) díky efektním trikům a emocím srozumitelně promlouvá k divákům napříč kulturami na pozadí příběhů lásky. Tato originální show, doprovázená světovými hity (např. od Stinga či Shakiry) i autorskou hudbou, zaujala odbornou porotu v Indii natolik, že HILT jako jediné české divadlo získal na festivalu Bharat Rang Mahotsav hned dvě ceny mezi soubory vybranými z celého světa. „Museli jsme ze sebe vydat poslední síly – udržet tým ve formě na tak velkých jevištích a zahnat trému z neznáma nebylo lehké,“ říká ředitel a režisér Theodor Hoidekr k náročnému indickému úspěchu.


Návrat na česká pódia. Po sérii mezinárodních úspěchů a překonání složité covidové doby (během níž HILT udržel svou činnost vlastními silami) se soubor rozhodl znovu vyrazit na turné po ČR. Naposledy objel česká města v roce 2009 a tehdy připomněl publiku téměř zapomenutý kouzelný žánr černého divadla. Letošní nové turné nese podtitul Images of Love a odstartovalo 12. listopadu 2025 v Městském divadle Kladno – před vyprodaným hledištěm nadšeným od prvních minut. Finále představení tam přineslo překvapení: hlavní tanečník a režisér Theodor Hoidekr (45) poprvé v životě vzal na jevišti do ruky mikrofon a živě zazpíval svou novou píseň Entra a la Oscuridad, čímž publikum strhl k bouřlivým ovacím. „Nechceme jako principálové jen sedět v kanceláři – jdeme divákům příkladem na jeviště vlastní tvorbou,“ poznamenává Hoidekr, který je kromě režie zároveň tanečníkem, choreografem i hudebním skladatelem souboru. Turné bude pokračovat v roce 2026 a HILT během něj navštíví řadu českých měst – v některých odehraje pro velký zájem dokonce tři představení za jediný den (ráno, odpoledne a večer).


Zakladatelé jako hvězdy scény. Theodor Hoidekr a Štěpánka Pencová dokazují, že i po více než dvou dekádách umělecké kariéry lze dosahovat nových met. Štěpánka Pencová (44), herečka malého vzrůstu (měří cca 120 cm), má za sebou 20 let na divadelních prknech i před kamerou – objevila se v drobných rolích v hollywoodském fantasy filmu Letopisy Narnie: Princ Kaspian či v seriálu Carnival Row po boku Orlanda Blooma a zahrála si i v českém filmu U mě dobrý režiséra Jana Hřebejka. Na divadelních jevištích zase nechyběla v opeře Salomé (DJKT Plzeň), v muzikálu Addams Family (Hudební divadlo Karlín) nebo v původním českém muzikálu Elefantazie uváděném na scéně ABC. Teprve nyní však získala svou první plnohodnotnou mluvenou roli: 15. listopadu 2025 měla premiéru inscenace Plechový bubínek v Divadle Na zábradlí, kde Pencová ztvárňuje jednu z postav v dramatizaci slavného románu Güntera Grasse od německého režiséra a dramatika Armina Petrase. Svým výkonem Pencová dokazuje, že herecký talent nesouvisí s tělesnou výškou – rozhodně není jen „pohádkovým doplňkem“ v pozadí, ale suverénní činoherní herečkou. „Byla jsem vychována bez jakýchkoli úlev a jsem za to rodině vděčná,“ říká Pencová o tom, jak jí rodiče od dětství vštípili sebedůvěru navzdory jejímu handicapu.
Také Theodor Hoidekr (45) začínal „od podlahy“ jako tanečník a postupně se vypracoval mezi špičky v oboru. Už roku 2001 uspěl v pražském konkurzu izraelského režiséra Liora Kalfa a získal hlavní roli v nové show WOW, čímž odstartoval svou dráhu v černém divadle. Později se potkal na jevišti s Pencovou a roku 2007 spolu založili soubor HILT. Hoidekr působil také jako choreograf a taneční partner řady populárních zpěvaček – vystupoval např. po boku legendární Ivety Bartošové a spolupracoval dokonce i s Karlem Gottem. Právě s Ivetou Bartošovou ho pojilo výjimečné přátelství a v roce 2010 se stal choreografem i hlavním tanečníkem jejího comebackového turné. Svůj tvůrčí záběr navíc rozšířil o skládání hudby a letos překvapil diváky i zpěvem naživo. Oba umělečtí ředitelé HILTu tak jdou příkladem – místo pohodlného „sedění v ředitelně“ stále aktivně vystupují a posouvají hranice žánru.
HILT Black Light Theatre Prague je dnes jediným nezávislým černým divadlem (ne umělou produkcí) v Praze s vlastní stálou scénou v historických prostorách ze 14. století na Starém Městě. Za dobu své existence soubor procestoval desítky zemí a přivezl si úspěchy, které dělají čest české kultuře. Nyní se – symbolicky na Den boje za svobodu a demokracii – vrací domů, aby domácímu publiku nabídl to nejlepší ze své tvorby. „Je úžasné vidět české diváky znovu okouzlené naším černým divadlem. Přijďte se přesvědčit, že i po 17 letech přinášíme něco, co jste ještě neviděli, ale nečejte klasiku, je to jedna velká moderní party!“ vzkazuje divákům Hoidekr.

