Jak vést lidi, kteří jsou v něčem lepší než vy
Praha 8. listopadu 2025
Skutečné vedení začíná ve chvíli, kdy dokážete ustoupit svému egu.
V mnoha firmách se vedení stále rovná kontrole. Zakladatelé, kteří vybudovali podnik z ničeho, bývají zvyklí mít přehled o všem. Od obchodní strategie po poslední detail výroby. Jenže růst firmy přináší jinou výzvu: zvládnout okamžik, kdy se kolem vás začnou objevovat lidé, kteří jsou v něčem lepší než vy.
„Musím říct, že míra profesní slepoty v českých rodinných firmách je stále velká. Je to dědictví minulého systému, kdy státní podniky řídil ředitel doslova až do důchodu. Pod ním byli tři nebo čtyři náměstci, kteří čekali, jestli se na jeho místo někdy dostanou. Většinou ne. A z toho zůstalo zakořeněné přesvědčení, že když si najmu ředitele, mám ho napořád, až do důchodu. Jenže tak to nefunguje. Aby se firma mohla rozvíjet, musí se v ní věci hýbat,“ říká Arnošt Čáp, ředitel pro Čechy společnosti JPF Czech.
Podle něj se ale v praxi často stává, že si majitelé sice schopné lidi do týmu přivedou, ale nedokážou jim dát prostor. „Majitelé chtějí někoho velmi schopného, kdo má zkušenosti. A v momentě, kdy ten velmi schopný člověk začne vyžadovat prostředí, na které je zvyklý, tak ho ten majitel nevnímá, neposlouchá a říká, že to je zbytečné a nepotřebné.“
„Já naopak vyhledávám lidi, kteří jsou lepší než já, protože se řídím tím, že co neroste, to hnije. A když chcete růst, musíte být obklopení lidmi, kteří jsou na tom výrazně výš, než aktuálně jste. To znamená najímat lepší lidi, než jste vy,“ říká Arnošt Čáp
Když žák přeroste učitele
Schopnost vést silné osobnosti se láme právě na egu. „Tam je to naprosto klíčové. Je to ego. Pokud ten učitel nemá zvládnutou míru pokory a sebevědomí, je to v podstatě válka. Doslova a do písmene válka. Na druhou stranu potřebujeme ve vedení lidi s egem, aby to někam dotáhli,“ vysvětluje Čáp.
Rozdíl mezi šéfem a lídrem podle něj netvoří jen schopnosti, ale právě přístup k vlastní moci. „Poznal jsem několik lidí, kteří měli skvělé nápady a vydělali velké peníze, ale pořád se chovali jako normální kolegové. Sednou si s vámi ke stolu a nepotřebují dávat najevo moc ani postavení. A pak je tu celá řada těch, kteří to dělají jen pro peníze. A ti mají pocit, že to musí dávat najevo se vším – hodinkami, autem, boucháním do stolu. Oni jsou ti nejlepší.“
Když ego brání růstu
Ego se podle Čápa projevuje i v tom, koho si manažer k sobě pustí. „Majitelé, kteří chtějí být v povýšeneckém stavu, nejsou schopní k sobě přijímat schopné lidi. V momentě, kdy se jim někdo chce přiblížit, mají tendenci ho shazovat dolů. Někdy i praktikami typu dezinformace,“ popisuje.
S takovými situacemi se setkává i v rámci interim projektů. „Většina majitelů nejdřív zkusí příkaz ‚je to moje a já chci‘. Bouchnou do stolu a říkají já, já, já. My na to říkáme ne. Protože většina mých kolegů tyhle situace už zažila mnohokrát a umí je narovnat. Pokud ne, mají u sebe seniorního parťáka, který vysvětlí, kde je role naše a kde je role majitele, a že takhle to dál nejde. Pokud se s ním nedá hnout a ego nejde obrousit na přirozenou míru, projekt raději ukončíme.“
„Je to jako s broušením diamantu. Když se na něj podíváte poprvé, vypadá jako kus kamene, který nemá žádnou hodnotu. Ale až pod tlakem a správným vedením se objeví jeho skutečná podoba a lesk. Stejné je to i s lidmi ve firmě. Potřebují prostředí, kde se mohou rozvíjet a někdy i tlak, který z nich to nejlepší teprve dostane,“ vysvětluje Čáp.
Sebevědomí a pokora v rovnováze
Vyváženost těchto dvou vlastností považuje Čáp za základ každého zdravého vedení. „Musí být ta míra sebevědomí a pokory naprosto vyrovnaná. Když začne jedna nebo druhá strana přesahovat tu tenkou červenou linii, je to vždycky špatně – jak směrem nahoru, tak dolů.“
A dodává, že nejúčinnějším způsobem, jak ego držet pod kontrolou, je zpětná vazba. „Nasloucháním toho nejbližšího okolí, nejenom v rodině, ale i v práci, a vytvářením atmosféry, kde mohou být otevřená témata mezi čtyřma očima, se dá ego držet na uzdě. Je to o zpětné vazbě.“
Když chcete, aby vaše firma rostla s vámi
Podle Arnošta Čápa není úlohou lídra všechno umět, ale vytvořit tým, který umí víc než on sám a nebránit tomu. „Nejlepší lídři nejsou ti, o kterých se nejvíc mluví. Jsou to ti, díky kterým ostatní rostou,“ dodává.
O společnosti JPF Czech s.r.o.
JPF Czech s.r.o. je česká společnost s více než 15letou historií, která se specializuje na interim management, restrukturalizaci firem a jejich strategický rozvoj. Ročně řídí v exekutivních pozicích více než 150 firem s celkovým obratem přes 21 miliard korun. Pod jejím vedením pracuje téměř 10.000 zaměstnanců a meziroční růst si drží na úrovni 33 % už pátým rokem po sobě. JPF Czech s.r.o. úspěšně restrukturalizovala a stabilizovala více než 650 malých a středních podniků v Česku, na Slovensku a v Polsku, přičemž u realizovaných projektů dosahuje více než 80% úspěšnosti.

