Ekonomika

Bezpečnostní školení řidičů FlixBusu na okruhu v Brně

Brno 6. listopadu 202ř

  • Podruhé praktické bezpečnostní školení řidičů FlixBus v Česku na Masarykově okruhu v Brně
  • Podle Statista.com jsou bezpečnostní pásy nejúspěšnějším bezpečnostním opatřením v historii automobilové dopravy

V pořadí již druhé bezpečnostní školení přímo na Masarykově okruhu v Brně pořádá v posledních dnech pro své české, slovenské a maďarské řidiče zelených autobusů česká pobočka FlixBusu. S jednopatrovými autobusy značky Setra, Scania Irizar a Mercedes získávají praktické zkušenosti s ovládáním vozidla v kluzkém smyku, nouzovým brzděním a vyzkoušet si mohou i náročný slalom mezi kužely. Celé školení je zaměřeno na excelenci v oblasti poskytování bezpečnosti pro cestující dálkových autobusů a další účastníky silničního provozu.

Masarykův okruh v Brně od úterý do středy poskytuje zázemí neobvyklému složení vozového parku – parkuje zde několik 13metrových a 14metrových zelených autobusů FlixBus značky Setra a Scania Irizar. Během úterního dne se za jejich volanty vystřídaly desítky řidičů, kteří jezdí pro vnitrostátní i mezinárodní linky společnosti Flix v Česku, Maďarsku i na Slovensku. Kromě teoretických přednášek (mimo jiné i důležitých sdělení od Cizinecké policie a Celní správy) si totiž mohli přímo na testovacím okruhu vyzkoušet ovládání vozidla v kluzkém smyku, nouzové brzdění nebo náročný slalom mezi kužely.

„Trénink dělá mistra. Zvládání krizových situací na cestě i mimo ni patří k neoddělitelné součásti práce profesionálních řidičů,“ uvádí Zdeněk Tesárek, ředitel provozního a obchodního oddělení společnosti FlixBus v Česku. „Bezpečnost provozu, cestujících na palubě, ale i profesionální komunikace řidičů, jejich vystupování a celkově kvalita poskytovaných služeb patří mezi hlavní priority FlixBusu.“

Na základě dat Spolkového statistického úřadu v Německu jsou dálkové autobusy jedním z nejbezpečnějších dopravních prostředků. V porovnání s ostatními druhy dopravy je nehodovost u dálkových autobusů výrazně nižší než u osobních automobilů nebo motocyklů.

I tak společnost Flix již v minulosti zavedla celou řadu bezpečnostních opatření, jako je bezpečnostní školení pro zaměstnance a řidiče, dva řidiče na téměř všechny noční linky v rámci Evropy, moderní autobusový park vybavený asistenčními systémy řízení, jako jsou systémy pro udržování v jízdním pruhu a brzdové asistenční systémy, které jdou nad rámec zákonných požadavků.

Nejúspěšnějším bezpečnostním opatřením v historii automobilové dopravy? Pásy!

„Připoutat se je nejúčinnější věc, kterou můžete udělat, abyste se ochránili při jakékoliv nehodě, bez ohledu na typ vozidla,“ připomíná Michal Leman, víceprezident společnosti Flix pro region Europe East. Povinné používání bezpečnostních pásů v Německu přitom přímo souvisí se snížením počtu dopravních nehod. Všechny evropské autobusy FlixBusu mají nainstalované bezpečnostní pásy, ale žádný výrobce zatím nemá řešení, jak kontrolovat, zda jsou použity.

Že se cestující v dálkové autobusové dopravě málokdy připoutávají po celou dobu cesty, si všimne každý, kdo občas někam vycestuje. Společnost Flix proto přistoupila k osvětové kampani a na svých komunikačních kanálech vybízí cestující, aby byli během jízdy bezpečnostními pásy připoutáni. V samotném vozidle jim to připomíná také hlášení řidiče a nálepky, kde se cestující mohou o nutnosti připoutávání se během jízdy dozvědět více.

Letošní rok byl ve znamení spuštění prních LNG autobusů ve střední Evropě

Již v dubnu nasadila společnost Flix první LNG autobusy ve své síti na mezinárodní spojení. Jde o linku mezi Prahou a Krakovem, cestující i z Brna, Olomouce a Ostravy si tak mohou přiblížit budoucnost cestování nízkoemisními dopravními prostředky. Díky spolupráci španělského výrobce Irizar a švédské Scanie a partnerského dopravce UMSE, s.r.o. zařazuje do provozu model Irizar i6s s alternativním pohonem. Zkušební provoz s cílem snížit závislost na naftě a přiblížit se k cíli uhlíkové neutrality se rozjíždí i v srdci Evropy. 

Transformace flotily jako klíč k budoucnosti 

Modernizace vozového parku je klíčovým prvkem strategie skupiny Flix, jejímž cílem je dosáhnout bodu Net Zero do roku 2040 v Evropě a do roku 2050 celosvětově. Stejně jako Scania měří i Flix svůj pokrok ve snižování emisí skleníkových plynů dle vědecky ověřených standardů v rámci iniciativy Science Based Targets. 

LNG (zkapalněný zemní plyn) je alternativní palivo, které je aktuálně k dispozici, a dokáže ve srovnání s tradiční naftou snižovat emise CO₂ – obvykle o 10 až 15 procent v závislosti na trase a provozních podmínkách. Důležité je, že technologie LNG je již zavedena a ověřena v praxi, což umožňuje její využití na dálkových trasách, kde jiné možnosti – jako je elektřina nebo vodík – zatím nejsou ve větším měřítku provozně dostupné. Kromě toho mohou být autobusy používané společností FlixBus poháněny také bioLNG, což umožňuje další snížení emisí, a to v průměru až o 90 % ve srovnání s naftou.1 

„Jedná se o první dálkový autobus na LNG v Česku – nejen v naší síti, ale na trhu obecně. Je to také první mezinárodní linka obsluhovaná autobusy na LNG v celé flotile FlixBusu. Česko po Itálii, Německu, Skandinávii a Nizozemsku (spolu s Polskem) představuje další projekt v Evropě, kde Flixbus zavádí tento typ technologie pro pravidelnou linkovou dopravu. LNG je dnes jednou z nejdostupnějších a nejosvědčenějších alternativ k naftě. Nicméně budoucnost nízkoemisní dopravy bude kombinací technologií. Ve společnosti Flix testujeme řešení v různých regionech dostupná: elektrobusy, solární panely, biometan. Zkoušky probíhají na místní úrovni, abychom je, jakmile to technologie a infrastruktura dovolí, mohli zavést v širším měřítku,“ říká Michal Leman, víceprezident společnosti Flix pro region Europe East. 

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *