Kdo uspěl v podnikatelských soutěžích v Praze? Sklářství a mikrobylinky
Praha 24. října 2025
Volkswagen Firma roku 2025 Hlavního města Praha se jmenuje Klimchi a vyrábí produkty z ručně foukaného skla. Titul MONETA Živnostník roku 2025 Hlavního města Praha získal Dominik Samec, který se věnuje pěstování mikrobylinek.

Vítězný živnostník Dominik Samec pěstuje mikrobylinky a jedlé květy. Zaměřuje se na udržitelnou produkci, inovace v pěstování a zvyšování povědomí o výživových benefitech mikrobylinek. Jeho cílem je nejen dodávat čerstvé mikrobylinky restauracím a jednotlivcům, ale také vzdělávat veřejnost pomocí workshopů a on-line obsahu. Nedávno rozšířil aktivity o vývoj automatu na mikrobylinky a výrobu doplňků stravy z mikrobylinek. V Praze 2 zrekonstruoval starou místnost, ze které udělal workshopové a vzdělávací centrum. „Začátky byly náročné, od prvotního testování různých pěstebních metod až po budování zákaznické základny. Postupně jsem rozšířil sortiment a oslovil první restaurace. Později jsem začal jezdit na farmářské trhy a snažil se vybudovat komunitu podobně smýšlejících lidí,“ říká Dominik Samec. Mezi zákazníky patří restaurace, kavárny, jednotlivci a firmy. Zákazníky oslovuje prostřednictvím sociálních sítí, webu, osobních doporučení a spoluprací s restauracemi a kavárnami. Klíčovou hodnotou je kvalita, ruční výroba, čerstvost a vzdělávání zákazníků o benefitech mikrobylinek.
„S ohledem na to, jak krátce na trhu působí, tak se jedná o formu podnikání, které může mít velmi rychle rostoucí tendenci, a to až s mezinárodním přesahem,“ uvedl za porotu Vladimír Vomáčka z MONETA Bank.
Stříbro vybojovala spisovatelka, lektorka a autorka vzdělávacích projektů Klára Samková. Na třetím místě se umístila Martina Machalíčková se svojí prodejní galerií současného umění a kavárnou s vlastní výrobou zákusků.
Vítězná firma Klimchi se zaměřuje na ručně foukané sklo. Portfolio sestává z několika kolekcí, specializuje se hlavně na stolní sklo, vázy a interiérové doplňky. Zákazníky jsou milovníci kvalitního designu, kteří podporují ruční výrobu a lokální značky. Většinu prodejů realizuje přes vlastní e-shop, ale nově i ve své první kamenné prodejně na Václavském náměstí. „Firmu jsem založil v roce 2019, během svého studia světelného designu v Londýně. Tehdy jsem si všiml, jak málo je na západních trzích k vidění kvalitní, barevné sklo, ke kterému jsem měl díky rodinné sklárně blízko,“ říká zakladatel a jednatel Lukáš Klimčák. Když přivezl první hobnailové džbány na ukázku, reakce britských klientů ho utvrdila, že tohle je díra na trhu a příležitost. Nabízí unikátní kolekce a dokáže tak oslovit klientelu od běžných zákazníků až po luxusní hotely a filmová studia. Exportuje do více než 70 zemí a dodává sklo nejen běžným zákazníkům, ale i do hotelů nebo pro film.
„Je to silný brand v zahraničí, který vybudoval pan Klimčák vlastní pílí. Využívá českých dodavatelů, a i díky této spolupráci se řadí mezi nejúspěšnější české sklářské firmy,“ okomentoval vítěze za porotu Dušan Klimek ze společnosti Volkswagen.
Druhé místo obsadila společnost 2N TELEKOMUNIKACE věnující se vývoji a výrobě produktů pro řízení kontroly vstupu. Bronz bere Molecule 46, která se zabývá biotechnologiemi pro diagnostiku a separaci nepoškozených spermií.
Vyhlášen byl rovněž vítěz doprovodné kategorie MONETA Živnostník roku Srdcař. Srdcař patří k živnostníkům, kteří svou prací žijí a dělají ji s láskou, poctivostí a odhodláním, zanechávají stopu nejen ve svém oboru, ale i v lidech kolem sebe. V Praze získala toto ocenění Klára Smolíková, spisovatelka, lektorka a autorka vzdělávání projektů.
Vítězové krajského kola se stávají zároveň celorepublikovými finalisty. Slavnostní vyhlášení celostátních výsledků soutěží Volkswagen Firma roku 2025 a MONETA Živnostník roku 2025 se uskuteční 11. prosince na pražském Žofíně.
„Stavíme lepší místo pro život i pro podnikání, a to s i ohledem na principy udržitelnosti. Ty hrají v našich projektech stále důležitější roli. Skupina VINCI Construction CS je proto letos znovu partnerem celorepublikové soutěžní kategorie Udržitelné podnikání roku. Těšíme se, že se stejně jako při premiéře sejde celá řada nápadů a řešení, které díky udržitelnosti a moderním technologiím dávají živnostníkům a firmám nové možnosti rozvoje a zároveň zlepšují životní prostředí,“ říká Iveta Štočková, tisková mluvčí Skupiny VINCI Construction CS.
Volkswagen Firma roku 2025 Hlavního města Praha:
1. Klimchi s.r.o. – výroba produktů z ručně foukaného skla (Praha 1)
2. 2N TELEKOMUNIKACE a.s. – vývoj a výroba produktů pro zařízení kontroly vstupu (Praha 4)
3. Molecule 46 s.r.o. – biotechnologie pro diagnostiku a separaci nepoškozených spermií (Praha 9)
MONETA Živnostník roku 2025 Hlavního města Praha:
1. Dominik Samec – pěstování mikrobylinek (Praha 2)
2. Klára Smolíková – spisovatelka, lektorka a autorka vzdělávacích projektů (Praha 20)
3. Martina Machalíčková – prodejní galerie současného umění, kavárna s vlastní výrobou zákusků (Praha 9)
MONETA Živnostník roku Srdcař 2025 Hlavního města Praha:
Klára Smolíková – spisovatelka, lektorka a autorka vzdělávacích projektů (Praha 20)
Ekonomicky nejúspěšnější firma roku 2025 Hlavního města Praha:
Klimchi s.r.o. – výroba produktů z ručně foukaného skla (Praha 1)
www.firmaroku.cz www.zivnostnikroku.cz
Vyhlašovatelem podnikatelských soutěží Firma roku a Živnostník roku je deník Hospodářské noviny vydavatelství Economia. Titulárním partnerem soutěžní kategorie Živnostník roku je MONETA Bank. Titulárním partnerem soutěžní kategorie Firma roku je značka Volkswagen. Hlavním partnerem soutěží Firma roku a Živnostník roku je stavební Skupina VINCI Construction CS. Partnerem krajských kol soutěží je ÚJV Řež. Partnery projektu jsou PwC Česká republika, Burza cenných papírů, VISA, EIT Urban Mobility, Centrum udržitelné budoucnosti a SVO&KO. Odborným partnerem je CRIF – Czech Credit Bureau, Komora daňových poradců. Dodavatelem je analytická agentura Datank. Pořadatelem soutěží je společnost Communa. Záštitu a odborný dohled nad soutěžemi má Hospodářská komora ČR. Záštitu dále poskytli hejtmanky a hejtmani všech krajů ČR, Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo průmyslu a obchodu. Mediálním partnerem regionálních kol je BusinessINFO.cz, Deník Extra a týdeník Marketing&Media. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.

