Ekonomika

Češi a šperky 2025: Každý druhý Čech plánuje letos na vánoce darovat šperk, roste zájem o kvalitu, emoci i online nákupy

Praha, 22. října 2025

 Až 62 % Čechů plánuje letos darovat k Vánocům šperk, ukazuje aktuální výzkum Češi a šperky 2025, který si nechala zpracovat česká rodinná zlatnická firma JK šperky. Češi šperky vnímají především jako projev vztahu a emocí, a zároveň jako dárek s trvalou hodnotou. Zájem o šperky před Vánoci každoročně roste – lidé se při výběru zaměřují zejména na design, krásu, přírodní materiály a řemeslné zpracování, zatímco cena hraje až druhotnou roli. Roste také počet zákazníků, kteří se nebojí šperky nakupovat u prověřených prodejců online.

Šperk jako vánoční dárek pro partnera, ale i pro milence

Nejčastěji Češi obdarovávají šperkem partnera nebo partnerku či manžela/manželku, ale 4 % respondentů uvedla, že šperk dávají milenkám nebo milencům, a část z nich dokonce obchodním partnerům. „Každý rok vidíme, že zájem o šperky před Vánoci výrazně stoupá. Je to období, kdy se lidé vracejí k osobním dárkům s emocí. Vidíme ve výzkumu i v našich prodejích – listopad a prosinec jsou pro JK šperky vrcholem sezóny,“ říká Dušan Mlynarčík, spolumajitel a ředitel JK šperky. „Pro letošní Vánoce jsme připravili nové kolekce a posílili i náš e-shop, aby byl nákup pohodlnější.“

Češi utrácí za šperky víc než dřív

Z výzkumu vyplývá, že 78 % lidí volí šperk do 5 000 Kč, ale již pětina (20 %) plánuje utratit 5 000–25 000 Kč, a 2 % dokonce více než 25 000 Kč. To ukazuje posun směrem k hodnotnějším                     a kvalitnějším šperkům. „Každé Vánoce vidíme posun ke kvalitnějším a dražším šperkům. Lidé hledají zlato, diamanty, přírodní kameny a jistotu původu. Proto klademe důraz na certifikát a vzácné materiály. Průměrná vánoční útrata se pohybuje kolem 25 až 50 tisíc korun, v e-shopu mezi 15 až 30 tisíci korun. Máme i zákazníky, kteří si vybírají výjimečné kousky,“ doplňuje Mlynarčík.

Šperk jako vyjádření vztahu a emocí

Podle výzkumu 61 % Čechů vnímá šperk především jako symbol vztahu nebo emoce, a třetina (30 %) ho chápe jako dárek s dlouhodobou hodnotou. Pouze 3 % respondentů označila přístup ke šperkům jako čistě „racionální nebo investiční“. „Šperk má vždy osobní rozměr – nese emoci, příběh, vztah. V JK šperky často tvoříme šperky k zásnubám, výročí nebo narození dítěte, tedy  k okamžikům, které mají pro lidi hlubší význam,“ říká Dušan Mlynarčík.

Podle čeho Češi vybírají šperk

Při výběru šperku rozhoduje především design a krása, následuje materiál a řemeslné zpracování, a teprve poté cena a certifikát. Podle Mlynarčíka hraje cena roli, ale není klíčová. Zákazníci se většinou orientují podle svých možností – například v rozmezí 25 až 45 tisíc korun, u zásnubních prstenů průměrně mezi 70-80 tisíci korun – ale pokud je šperk krásný, originální a poctivě vyrobený, cena pro ně přestává být rozhodujícím faktorem, jako u jiných nákupech. Neřeší, zda je šperk o 10% dražší čí levnější.

Certifikát – jistota původu i kvality

Certifikát je pro 53 % Čechů při nákupu šperku důležitý, zatímco 47 % jeho význam podceňuje nebo ho při nákupu vůbec neřeší. Mlynarčíka tento výsledek překvapil, protože certifikát je podle něj zásadní dokument – jakýsi „rodný list“ šperku, který potvrzuje jeho původ, kvalitu a parametry vzácných kamenů. Má význam i při dědění nebo pojištění a pomáhá rozlišit poctivé zlatnictví od překupníků. JK šperky proto klade důraz na to, aby měl každý šperk jasně doložený původ                  a zákazník přesně věděl, co kupuje. Pokud je ve šperku vzácný kámen, je vhodné mít jeho parametry potvrzené certifikátem od některé z nezávislých gemologických laboratoří.

Online nákup šperků – důvěra roste

Češi se stále častěji nebojí kupovat šperky i online.  Více než polovina (55 %) respondentů uvedla, že by si šperk v hodnotě nad 5 000 Kč dokázala koupit přes internet, pokud má prodejce dobré reference nebo historii. Zároveň však 41 % lidí stále preferuje osobní nákup v kamenné prodejně. Podle Dušana Mlynarčíka se online nákupy naplno prosadily i v segmentu šperků, ale zákazníci stále hledají jistotu a osobní kontakt. JK šperky proto kladou důraz na detailní produktové fotografie, certifikáty a možnost konzultace v e-shopu, zatímco showroom zůstává důležitým místem, kde si zákazníci mohou šperky osobně prohlédnout a poradit se s odborníky.

Šperky jako rodinné dědictví

Více než třetina Čechů (36 %) má doma šperk, který se dědí z generace na generaci, a 5 % uvedlo, že vlastní šperk starší než sto let. V JK šperky se s takovými příběhy setkávají poměrně často – do ateliéru přicházejí lidé s rodinnými klenoty, které mají nejen materiální, ale především emocionální hodnotu. Nedávno například odborníci JK hodnotili prsten, u něhož se ukázalo, že pochází z 18. století. Podobné případy podle firmy potvrzují, že šperk může být skutečnou součástí rodinné historie, a i proto se JK šperky dlouhodobě zaměřují na tvorbu klenotů, které mají nadčasovou estetiku a vydrží po generace.

Češi občas šperk i prodávají – častěji ženy a lidé ve středním věku

Z výzkumu vyplynulo, že část Čechů v minulosti svůj šperk prodala –nejčastěji z finančních důvodů nebo proto, že neznali jeho skutečnou hodnotu. Tento trend je výraznější u žen (12 % oproti 8 % mužů) a u lidí ve věku 35 až 44 let, tedy v generaci, která má často šperky z dřívějška, ale zároveň mění životní styl nebo osobní priority. Naopak mladší i starší respondenti šperky prodávají méně často. Podle JK šperky právě tady vzniká prostor pro odborné poradenství                a edukaci zákazníků, aby lidé dokázali poznat, kdy má šperk nejen materiální, ale i emocionální      a historickou hodnotu. Velmi často šperk prodávají ženy, které k němu ztratily nebo nemají žádný vztah.

Sběr dat byl realizován v říjnu 2025 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

O společnosti JK – Všechny šperky z dílny JK šperky jsou výsledkem poctivé ruční práce, která kombinuje tradiční zlatnické řemeslo s nejmodernějšími technologiemi. Každý kus je originální, vyrobený z kvalitních materiálů, jako je zlato, drahé kameny a perly, a navržený s důrazem na jedinečný design. JK šperky, dříve známé jako JK Jitka Kudláčková, je české rodinné šperkařství s více než třicetiletou tradicí. Podrobnější informace naleznete na www.jk.cz, kde si můžete šperky také zakoupit, nebo navštivte showroom v budově Filadelfie na pražské Brumlovce.

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *