Barometr zánovních vozů: na trhu je jich stále víc, průměrná cena začíná klesat
Praha 22. října 2025
Takzvaných zánovních vozů – tedy aut s maximálním stářím pěti let a maximálně 50 tisíci najetými kilometry – na českém sekundárním trhu přibývá a jejich prodeje rostou spolu s klesajícími cenami. Tuzemský vozový park se tak přirozeně omlazuje – průměrné stáří zánovních aut jsou pouhé dva roky, zatímco u běžných ojetin je to o dekádu více. Vyplývá to z analýzy společnosti AURES Holdings, tuzemské jedničky sekundárního trhu, která provozuje sítě AAA AUTO a Mototechna.


Zatímco průměrná cena běžné české ojetiny ve stáří 12 let a nájezdem 160 tisíc kilometrů je 299 tisíc korun, u zánovních automobilů je situace diametrálně odlišná. „Průměrný tuzemský zánovní ojetý vůz má podle našich podrobných analýz nájezd 25 tisíc kilometrů a je starý dva roky. Letos v září se prodával za 791 tisíc korun, loni v září to bylo o 0,7 procenta více, tedy 796 tisíc korun. Nájezd ani stáří se přitom nezměnilo. Ještě zajímavější je, že meziměsíčně – ve srovnání s letošním srpnem – ceny průměrně klesly o 22 225 korun, tedy o necelá tři procenta. To je výrazný pokles,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.
Podle něj je zánovních vozů na sekundárním trhu poměrně málo. „Zatímco běžných ojetin se letos v září nabízelo na celém trhu lehce přes 150 tisíc kusů a prodalo se jich 71 tisíc, zánovních aut bylo v nabídce pouze 19 tisíc, tedy 12,7 procenta celého sekundárního trhu. Prodalo se jich 6 720, tedy meziročně o 8,5 procenta více; celková nabídka také narostla, a to o 6,5 procenta. Situace, kdy nabídka roste a ceny nastupují na sestupnou trajektorii, nastává ideální okamžik pro nákup vozu. Jakmile aut začne ubývat, ceny zase vzrostou,“ doplňuje Petr Vaněček.
Výrazný nárůst počtu prodaných zánovních aut evidují také v AURES Holdings, kde je zájemci najdou pod značkami Mototechna (750 aut v nabídce) a AAA AUTO Plus (1 600 vozů v nabídce). „Za letošní tři čtvrtletí jsme prodali již více než deset tisíc takovýchto aut v celé skupině. Podíl zánovních aut tvoří 12 procent z celkem letos prodaných již více než 90 tisíc vozů,“ říká Petr Vaněček.
Na zánovních autech lze výrazně ušetřit. Průměrné ceny nových vozů na primárním automobilovém trhu sice žádné statistiky nesledují ani neuvádějí, nemá je k dispozici ani Svaz dovozců automobilů, relevantního výsledku se však lze dobrat hloubkovým průzkumem za pomoci umělé inteligence při nastavení správných parametrů. Podle ní činí průměrná cena nového auta v říjnu 2025 na českém trhu 865 000 Kč, což je údaj, který vypadá realisticky i vzhledem ke srovnání s cenou dvouletého vozu s 25tisícovým nájezdem, což je zmíněných 791 tisíc korun. „Při koupi auta s velmi nízkým nájezdem, které je při dvouletém stáří ještě většinou v záruce od výrobce, můžete snadno ušetřit 75 tisíc korun. To je statistický průměr, u konkrétních modelů to bývá ještě více, a to až 45 procent,“ říká Petr Vaněček.
Například průměrná cena jedničky českého trhu, nové Škody Octavia, je 805 tisíc korun – u zánovního auta pak 665 tisíc korun. Konkrétně například nová benzinová Octavia 1.5 TSI 110 kW se 7stupňovým automatem DSG v bohaté výbavě Top Selection stojí 810 tisíc korun, zatímco rok staré auto s nájezdem pouhých 23 tisíc km najdete v nabídce AAA AUTO Plus za 640 tisíc korun – úspora tedy činí 170 tisíc korun. U Škody Kodiaq lze v průměru ušetřit 309 tisíc korun, u Škody Scala 90 a karoqu 113 tisíc. „Když se podíváme na další oblíbené modely, u Hyundai i30 je úspora průměrně 42 tisíce korun, u Dacie Sandero pak 117 tisíc. Specifická situace je u elektromobilů, kde cena dlouhodobě klesá s tím, jak roste jejich nabídka na sekundárním trhu. Zatímco nová Škoda Enyaq vyjde v průměru na 1,3 milionu korun, zánovní letos v září stála 898 tisíc korun, loni to bylo o sto tisíc víc,“ konkretizuje Petr Vaněček.
Mezi prodanými zánovními auty vedou benzinové vozy (včetně plynových variant LPG a CNG v počtu nižších desítek kusů) s 60procentním podílem, diesely tvoří pouhých necelých 24 procent prodejů, hybridy 8,9 a elektromobily 7,4 %. Což se už přibližuje k situaci na trhu s novými vozy, kde mají benziny už 67,2 procenta trhu, nafta pak 20,3 %. Sekundární trh se zánovními vozy už dokonce předehnal ten primární u elektromobilů, což je vzhledem k výrazně nižším cenám logické. Podíl čistě elektrických automobilů mezi nově prodanými vozy činí 5,58 procenta, hybridy pak drží 4,27 procenta – ale mezi zánovními auty je už elektromobilů 7,4 % a hybridů devět procent.
Velmi zajímavý je pak pohled na cenové rozdíly mezi jednotlivými palivy. Nejdražší jsou totiž dieselové vozy, průměrně se prodávají za rovný milion korun, zatímco benzinová auta za 682 tisíc a elektromobily za 850 tisíc korun. „Je zřejmé, že nafta zůstává už jen pod kapotou drahých luxusních aut a z ostatních segmentů se rychle vytrácí. Své sehrálo i nominální zdražení zejména nejprodávanějších škodovek, protože například naftový superb i kodiaq stojí kolem milionu korun, u prémiových značek to je ještě více,“ říká Vaněček. Podle něj už si poměrně dost firem pořizuje do svých vozových parků místo dieselů elektrické vozy, jejichž cena se meziročně výrazně propadá.
Co se značek týče, nejčastěji nabízenými zánovními vozy jsou škodovky, vede octavia s průměrnou cenou 655 tisíc korun, následují scala (473 000 Kč), fabia (393 000 Kč), kamiq (512 000 Kč), karoq (695 000), kodiaq (1,046 milionu Kč) a superb (913 000 Kč). Do první desítky se vejdou ještě Hyundai i30 (455 000 Kč), Hyundai Tucson (607 000 Kč) a VW Golf (562 000 Kč). Mezi elektromobily vede – na 35. místě žebříčku nejprodávanějších – Tesla Model 3 (774 000 Kč), o čtyři příčky pod ní je Škoda Enyaq (900 000 Kč).