Digitalizace zdravotních služeb reálně zlepšuje zdravotní péči
Praha 14. října 2025
Digitalizace veřejných služeb a rychlý nástup umělé inteligence proměňují i zdravotnictví. Zdravotní pojišťovna OZP patří už řadu let k průkopníkům digitalizace, od vlastní klientské aplikace VITAKARTA přes motivační systém kreditů až po telemedicínu a preventivní programy využívající možností AI. Výsledek? Úspora času, pohodlnější péče a přesnější a dřívější záchyty onemocnění.
VITAKARTA: Víc než digitální kartička
Aplikace VITAKARTA slouží klientům OZP od roku 2011 a nejvýmluvnějším ukazatelem její užitečnosti jsou čísla. Ke konci srpna 2025 má VITAKARTA více než 620 000 registrovaných uživatelů, což je přes 80 % všech pojištěnců OZP. Aktivně ji využívá 60 % z nich, více než 380 000. Každý měsíc VITAKARTU alespoň jednou využije více než 100 000 klientů OZP. To je obrovské číslo, když si představíte všechny ty klienty ve frontách u přepážek klientských pracovišť.

VITAKARTA už dávno není jen elektronický průkaz pojištěnce. V zabezpečeném prostředí sdružuje na 50 užitečných funkcionalit, jako například náhled na výsledky laboratorních vyšetření až 2 roky zpětně, přehled vykázané péče, on-line kontrola lékových interakcí, nonstop lékařské konzultace, vyhodnocení EKG z chytrých hodinek, nebo možnost objednávání k lékaři.
Motivační kredity
„Každý aktivní pojištěnec s VITAKARTOU získává jako odměnu kredity, například za absolvování preventivních prohlídek, kontrolu vykázané péče, darování krve a další projevy odpovědného přístupu k vlastnímu zdraví. Kredity pak může kdykoli během roku vyměnit za finanční příspěvky,“ říká vedoucí oddělení preventivních programů OZP Věnceslava Šlechtová.
AI v prevenci: vyšší citlivost, méně zbytečných úkonů
OZP je také první českou zdravotní pojišťovnou, která v preventivních programech využívá umělou inteligenci. Od 1. dubna 2023 plně hradí tzv. třetí čtení mamografických snímků. Odborným garantem tohoto projektu je prof. MUDr. Jan Daneš, CSc., předseda Komise pro screening karcinomu prsu. Podle něj se díky AI zvýšila citlivost screeningu až o 20 procent.
„Od ledna 2024 do srpna 2025 využilo možnost mamografického vyšetření s přispěním umělé inteligence 6397 našich klientek. Na základě nálezu pomocí AI absolvovalo 49 našich pojištěnek biopsii a u 34 z nich se potvrdil maligní nález. Využívání umělé inteligence nejen v rámci prevence tedy podle nás rozhodně dává smysl, zvyšuje celkovou senzitivitu vyšetření a snižuje počet zbytečných doplňujících vyšetření,“ komentuje dosavadní výsledky zdravotní ředitelka OZP MUDr. Jitka Vojtová, MBA.
STOP rakovině kůže a domácí kontrola znamének
Preventivní program STOP rakovině kůže obohatila OZP na podzim 2024 možností využívat certifikovanou mobilní aplikaci SkinVision. Umožňuje vyfotit znaménko a díky umělé inteligenci okamžitě vyhodnotit jeho rizikovost. Algoritmus dosahuje klinické citlivosti až 95 %. Pokud AI označí nález jako rizikový, putuje k posouzení živým dermatologům, a pokud i ti rizikový nález potvrdí, následuje doporučení k rychlé návštěvě lékaře a v případě potřeby i aktivní pomoc s přednostním objednáním.

„Pojištěnci si tak mohou pravidelně kontrolovat svá znaménka, vytvořit si v aplikaci mapu svého těla se všemi znaménky, a mít tak průběžně informaci o jejich potenciální nebezpečnosti. SkinVision vyhodnotila od září 2024 do konce září 2025 klientům OZP 16 169 zaslaných snímků kožních útvarů. Každý aktivní uživatel si nechal vyšetřit průměrně skoro devět znamének, byli mezi nimi ale i takoví, kteří si jich kontrolovali více než 50. A celkem ve 44 případech se jednalo o klinicky potvrzené nádory kůže. SkinVision ale rozhodně nenahrazuje specialistu. Pomáhá nám rychle a správně nasměrovat ty, kteří by bez varování aplikace kožní vyšetření odkládali, nebo na něj vůbec nešli,“ upřesňuje MUDr. Jitka Vojtová, zdravotní ředitelka OZP.
Zdravotní pojišťovna OZP (207) – OZP je s více než 755 tisíci klienty jednou z největších zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven v České republice. Své pobočky má ve všech krajských městech a spolu s dalšími klientskými centry v řadě významných sídel v Česku je dostupná na celkem 40 pracovištích. OZP poskytuje svým klientům nonstop Asistenční službu a pokročilou elektronickou komunikaci. Zejména portál VITAKARTA umožňuje bezpečně využít služby nabízené OZP bez nutnosti osobní návštěvy pobočky prostřednictvím internetu, nebo aplikace v mobilním telefonu.
Twitter: @pojistovnaOZP | LinkedIn: @pojistovnaozp | Facebook: @pojistovnaozp |