Ekonomika

Belgie schválila první lokomotivu vybavenou softwarově definovanou bezpečnostní platformou od The Signalling Company

Brusel, 10. září 2025

 The Signalling Company (TSC), součást Škoda Group, dosáhla dalšího významného milníku ve spolupráci s firmou Lineas, největším soukromým nákladním železničním dopravcem v Evropě. Belgické úřady udělily provozní povolení první lokomotivě HLD77 vybavené modulární softwarově definovanou bezpečnostní platformou od TSC. Ta je zatím spuštěna s národním zabezpečovacím systémem TBL1+, díky čemuž se z HLD77 stává vozidlo připravené na budoucí softwarové upgrady s optimalizovanými náklady na provoz i údržbu.

Toto schválení představuje první homologaci lokomotivy využívající operační systém RailOS® a bezpečnostní počítač iEVC® – univerzální platformu navrženou pro provoz více zabezpečovacích a dalších aplikací. V praxi to znamená, že budoucí upgrady, například ETCS, lze nainstalovat rychle s minimálními náklady. Díky tomu bude flotila schopna jezdit nejen v Belgii, ale i mezinárodně – například na tratích v sousedním Německu, Nizozemsku a Lucembursku.

„Schválení lokomotivy HLD77 představuje naplnění vize, kterou jsme sdíleli s firmou Lineas od samého začátku a kterou následně přijala i Škoda Group. Softwarově definované zabezpečení není jen sen. Je to realita, tady a teď, a zveme každého, aby se přišel podívat na to, jak funguje v praxi. Je to také první krok v sérii, která povede k vybavení celé flotily HLD77 více zabezpečovacími aplikacemi, včetně ETCS, a tím k mezinárodní mobilitě,“ uvedl Alexandre Bétis, Managing Director The Signalling Company.

Toto povolení potvrzuje, že univerzální platforma vyvinutá v rámci Škoda Group splňuje nejpřísnější evropské bezpečnostní požadavky. Bezpečnost je přitom středobodem celého systému. Modulární softwarově definovaná architektura zajišťuje spolehlivou ochranu lokomotiv, strojvedoucích i přepravovaného nákladu i v těch nejnáročnějších provozních podmínkách. Současně je platforma mimořádně kompaktní, energeticky úsporná a snadno nasaditelná, což z ní činí ideální řešení pro modernizaci vozových parků.

Inovativní technologie od TSC podporuje ETCS i více národních zabezpečovacích systémů v rámci jediné platformy. Portfolio společnosti se neustále rozšiřuje – certifikace ETCS se očekává v blízké době a vývoj aplikace PZB pro Německo a další trhy již běží naplno.

Za společnost Lineas uvedl provozní ředitel Francois Alban: „Jsme potěšeni, že můžeme lokomotivu HLD77 uvést do provozu se systémem od The Signalling Company na palubě. Možnost provozovat flotilu s více národními zabezpečovacími systémy a ETCS na jediné platformě nám umožňuje flexibilně nasazovat lokomotivy v různých zemích. Platforma od TSC boří tradiční cenový model palubních zabezpečovacích systémů. Těší mě, že vidím inovaci za dostupnou cenu, což je důležitý krok pro Lineas i celý sektor.“

Schválení lokomotivy HLD77 je výsledkem náročného validačního a verifikačního procesu, který řídil bruselský tým TSC. Představuje další významný krok na cestě společnosti k nabídce dostupných a flexibilních zabezpečovacích řešení budoucnosti pro evropské železniční dopravce.

Stanislas Pinte, spoluzakladatel The Signalling Company, k tomu dodal: „Je to další fantastický krok na cestě, která začala už v roce 2019 jen jako nápad! Těšíme se, že v následujících měsících systém pro Lineas dále upgradujeme a uvolníme flotilu HLD77 pro provoz na mezinárodních tratích.“

The Signalling Company, součást Škoda Group se sídlem v Bruselu, je specialistou na bezpečnostně kritické aplikace železničního zabezpečení v reálném čase. Byla založena v roce 2019 a v roce 2023 ji převzala Škoda Group. Na veletrhu InnoTrans v listopadu 2024 společnost představila svou univerzální bezpečnostní platformu a první národní zabezpečovací aplikaci pro Belgii. Dnes se zaměřuje na rozšiřování svého portfolia o další zabezpečovací aplikace, včetně ETCS a národních systémů, jako je PZB pro Německo a další země či KVB pro Francii.

Škoda Group, výrobce komplexních řešení pro veřejnou dopravu, disponuje portfoliem moderních vozidel, která splňují veškeré evropské předpisy a normy. Po více než 165 letech existence je Škodovka, přímý nástupce strojírenských závodů založených hrabětem Valdštejnem v roce 1859, významným evropským výrobcem v oblasti dopravního strojírenstvím. Skupina vyrábí širokou škálu vozidel pro hromadnou dopravu a komponentů, včetně nízkopodlažních tramvají, příměstských vlakových jednotek, souprav metra, elektrobusů a trolejbusů a také řídicích a pohonných systémů pro dopravní systémy. Škoda Group zaměstnává 10 000 lidí v několika výrobních závodech v České republice, Finsku a Turecku. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Belgii, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. V roce 2024 dosáhla tržeb ve výši 1,36 miliardy eur a EBITDA byla 62 milionu eur. Škoda Group je součástí Skupiny PPF.

Skupina PPF podniká ve 25 zemích Evropy, Asie a Severní Ameriky. Investuje do telekomunikací, médií, finančních služeb, e-commerce, biotechnologií, nemovitosti a strojírenství. Skupina vlastní aktiva ve výši 44,1 miliardy eur a zaměstnává celosvětově 47 tisíc lidí (k 30. 6. 2024).

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *