Belgie schválila první lokomotivu vybavenou softwarově definovanou bezpečnostní platformou od The Signalling Company
Brusel, 10. září 2025
The Signalling Company (TSC), součást Škoda Group, dosáhla dalšího významného milníku ve spolupráci s firmou Lineas, největším soukromým nákladním železničním dopravcem v Evropě. Belgické úřady udělily provozní povolení první lokomotivě HLD77 vybavené modulární softwarově definovanou bezpečnostní platformou od TSC. Ta je zatím spuštěna s národním zabezpečovacím systémem TBL1+, díky čemuž se z HLD77 stává vozidlo připravené na budoucí softwarové upgrady s optimalizovanými náklady na provoz i údržbu.

Toto schválení představuje první homologaci lokomotivy využívající operační systém RailOS® a bezpečnostní počítač iEVC® – univerzální platformu navrženou pro provoz více zabezpečovacích a dalších aplikací. V praxi to znamená, že budoucí upgrady, například ETCS, lze nainstalovat rychle s minimálními náklady. Díky tomu bude flotila schopna jezdit nejen v Belgii, ale i mezinárodně – například na tratích v sousedním Německu, Nizozemsku a Lucembursku.
„Schválení lokomotivy HLD77 představuje naplnění vize, kterou jsme sdíleli s firmou Lineas od samého začátku a kterou následně přijala i Škoda Group. Softwarově definované zabezpečení není jen sen. Je to realita, tady a teď, a zveme každého, aby se přišel podívat na to, jak funguje v praxi. Je to také první krok v sérii, která povede k vybavení celé flotily HLD77 více zabezpečovacími aplikacemi, včetně ETCS, a tím k mezinárodní mobilitě,“ uvedl Alexandre Bétis, Managing Director The Signalling Company.
Toto povolení potvrzuje, že univerzální platforma vyvinutá v rámci Škoda Group splňuje nejpřísnější evropské bezpečnostní požadavky. Bezpečnost je přitom středobodem celého systému. Modulární softwarově definovaná architektura zajišťuje spolehlivou ochranu lokomotiv, strojvedoucích i přepravovaného nákladu i v těch nejnáročnějších provozních podmínkách. Současně je platforma mimořádně kompaktní, energeticky úsporná a snadno nasaditelná, což z ní činí ideální řešení pro modernizaci vozových parků.
Inovativní technologie od TSC podporuje ETCS i více národních zabezpečovacích systémů v rámci jediné platformy. Portfolio společnosti se neustále rozšiřuje – certifikace ETCS se očekává v blízké době a vývoj aplikace PZB pro Německo a další trhy již běží naplno.
Za společnost Lineas uvedl provozní ředitel Francois Alban: „Jsme potěšeni, že můžeme lokomotivu HLD77 uvést do provozu se systémem od The Signalling Company na palubě. Možnost provozovat flotilu s více národními zabezpečovacími systémy a ETCS na jediné platformě nám umožňuje flexibilně nasazovat lokomotivy v různých zemích. Platforma od TSC boří tradiční cenový model palubních zabezpečovacích systémů. Těší mě, že vidím inovaci za dostupnou cenu, což je důležitý krok pro Lineas i celý sektor.“
Schválení lokomotivy HLD77 je výsledkem náročného validačního a verifikačního procesu, který řídil bruselský tým TSC. Představuje další významný krok na cestě společnosti k nabídce dostupných a flexibilních zabezpečovacích řešení budoucnosti pro evropské železniční dopravce.
Stanislas Pinte, spoluzakladatel The Signalling Company, k tomu dodal: „Je to další fantastický krok na cestě, která začala už v roce 2019 jen jako nápad! Těšíme se, že v následujících měsících systém pro Lineas dále upgradujeme a uvolníme flotilu HLD77 pro provoz na mezinárodních tratích.“
The Signalling Company, součást Škoda Group se sídlem v Bruselu, je specialistou na bezpečnostně kritické aplikace železničního zabezpečení v reálném čase. Byla založena v roce 2019 a v roce 2023 ji převzala Škoda Group. Na veletrhu InnoTrans v listopadu 2024 společnost představila svou univerzální bezpečnostní platformu a první národní zabezpečovací aplikaci pro Belgii. Dnes se zaměřuje na rozšiřování svého portfolia o další zabezpečovací aplikace, včetně ETCS a národních systémů, jako je PZB pro Německo a další země či KVB pro Francii.
Škoda Group, výrobce komplexních řešení pro veřejnou dopravu, disponuje portfoliem moderních vozidel, která splňují veškeré evropské předpisy a normy. Po více než 165 letech existence je Škodovka, přímý nástupce strojírenských závodů založených hrabětem Valdštejnem v roce 1859, významným evropským výrobcem v oblasti dopravního strojírenstvím. Skupina vyrábí širokou škálu vozidel pro hromadnou dopravu a komponentů, včetně nízkopodlažních tramvají, příměstských vlakových jednotek, souprav metra, elektrobusů a trolejbusů a také řídicích a pohonných systémů pro dopravní systémy. Škoda Group zaměstnává 10 000 lidí v několika výrobních závodech v České republice, Finsku a Turecku. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Belgii, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. V roce 2024 dosáhla tržeb ve výši 1,36 miliardy eur a EBITDA byla 62 milionu eur. Škoda Group je součástí Skupiny PPF.
Skupina PPF podniká ve 25 zemích Evropy, Asie a Severní Ameriky. Investuje do telekomunikací, médií, finančních služeb, e-commerce, biotechnologií, nemovitosti a strojírenství. Skupina vlastní aktiva ve výši 44,1 miliardy eur a zaměstnává celosvětově 47 tisíc lidí (k 30. 6. 2024).