Na poli EPC je Česko premiantem celé Evropy, také díky kodexu
Praha, 7. září 2025
Poskytování energetických služeb s garantovanou úsporou (EPC) se v Česku těší vysoké důvěře klientů, kteří mimo jiné oceňují dobrou dostupnost financování svých projektů. Rámec uplatňování tohoto modelu dává Evropský etický kodex pro EPC i další metodické zázemí na národní úrovni.
V létě 2014 představilo mezinárodní konsorcium Transparense Evropský etický kodex pro EPC jako nezávazné doporučení standardů a pravidel při poskytování EPC služeb. Do jeho přípravy byla zásadní měrou zapojena česká Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES), která Kodex také mezi prvními přijala. Navíc se APES v součinnosti s Ministerstvem průmyslu a obchodu podílela na vzniku vzorové smlouvy o poskytování energetických služeb se zaručeným výsledkem pro veřejné zadavatele a metodiky přípravy a realizace EPC projektů či návrhu národního certifikačního schématu pro poskytovatele EPC.
Také díky těmto opatřením je v Česku dlouhodobě vyšší míra důvěry v EPC než ve většině evropských zemí, jak ukázalo šetření projektu QualitEE v roce 2018. V té době, tedy před zapojením EPC do dotačních programů, patřilo Česko mezi země s nejvyšším podílem projektů beze zbytku financovaných z garantovaných úspor. V řadě jiných zemí oproti tomu byl a stále je běžnější model sdílených úspor. Dostupnost financování EPC formou postoupení pohledávek je v Česku také mimořádně vysoká, stejně jako se u nás zhruba dvojnásobnou měrou oproti evropskému průměru využívá třetích stran pro nezávislou analýzu výsledků a ověřování úspor energie.
Od přijetí Kodexu se roční objem investic přes EPC v Česku zdesetinásobil s tím, že více než tucet poskytovatelů energetických služeb (ESCO) již zrealizovalo 300 bez výjimky úspěšných projektů. I když se v praxi dosažené úspory odchýlily od smluvně stanovených hodnot, rozdíl vždy doplatilo ESCO.
„Toto je jedna z hlavních zásad EPC, která ovšem před přijetím Kodexu nebyla v řadě evropských zemí vždy uplatňována. Nehledě na to, že se napříč Evropou lišila definice toho, co to EPC vůbec je. Kodex nejenže sjednotil podobu poskytování energetických služeb se zárukou, ale především představuje určitý referenční rámec pro klienta. Ten díky Kodexu ví, co má od poskytovatele EPC vyžadovat, ale také jaké principy by měl dodržovat on sám, aby dosáhl očekávaných úspor a souvisejících přínosů,“ vysvětluje Miroslav Marada, předseda Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES).
Mezi české signatáře Kodexu patří bezmála dvě třetiny členů APES včetně všech ESCO společností. Zatímco v Česku uplatňování pravidel a metodik definovaných v Kodexu hlídá APES, jeho administrátorem na evropské úrovni je sdružení EFIEES.
O APES – Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES) vznikla v roce 2010 s cílem podporovat a rozvíjet trh s energetickými službami v České republice. Klíčovou oblastí činnosti APES je podpora a standardizace metody EPC (Energy Performance Contracting), tedy energetických služeb se zárukou úspor.
Díky projektům realizovaným metodou EPC bylo v České republice proinvestováno již 9,4 miliardy korun. Jen za poslední dva roky dosáhl objem investic stejné výše jako za předchozích téměř třicet let. Významnou novinkou je, že metodu EPC nově mohou využívat také organizační složky státu – například ministerstva, úřady či soudy – díky možnosti financovat projekty prostřednictvím dodavatelského úvěru. To otevírá cestu k energetickým úsporám až ve dvou tisících státních objektech.
Projekt TRANSPARENSE
Projekt Transparense posílil transparentnost a důvěryhodnost trhu EPC v Evropě prostřednictvím spolupráce partnerů z 20 evropských zemí, pod koordinací SEVEn – The Energy Efficiency Center, a. s. a ve spolupráci s APES. Byl financován z programu Intelligent Energy Europe.
Vice informaci naleznete na https://www.transparense.eu/
9 hlavních zásad Evropského etického kodexu pro Energy Performance Contracting (EPC)
1. Poskytovatel EPC dodává ekonomicky efektivní úspory
2. Poskytovatel EPC na sebe přebírá rizika dosažení výsledků
3. Úspory jsou garantovány poskytovatelem a určeny měřením a verifikací
4. Poskytovatel podporuje dlouhodobé využívání energetického managementu
5. Vztah mezi poskytovatelem a klientem je dlouhodobý, čestný a transparentní
6. Všechny kroky jsou transparentní a etické
7. Poskytovatel podporuje klienta při financování EPC projektu
8. Poskytovatel zajistí kvalifikovaný personál pro realizaci projektu
9. Poskytovatel se soustředí na vysokou kvalitu a péči ve všech fázích