Ekonomika

Slábnoucí maloobchod: ubývá schopných pracovníků, automatizace není řešením

Praha 4. září 2025

 Kulatý stůl pořádaný organizací Junior Achievement Czech (JA Czech) v rámci projektu Skills4Retail přinesl pohledy expertů na digitální transformaci v retailu. Ukázalo se, že navzdory moderním technologiím jsou stále klíčovým tématem zaměstnanci – nové cesty jejich rozvoje a loajalita.

Podle odhadů Světového ekonomického fóra bude na konci roku 2025 až 85 procent všech zákaznických interakcí začínat digitálně. Možnost lidského kontaktu při řešení složitějších situací ale stále očekává 67 procent zákazníků. „Stejné závěry potvrdila také panelová diskuze s českými odborníky. Setkání zástupců firem, vzdělávacích institucí a státní správy pojmenovalo dvě hlavní výzvy současného maloobchodu: nalézt rovnováhu mezi digitalizací a lidským přístupem a důraz na přilákání a udržení schopných zaměstnanců, kteří mají chuť neustále se vzdělávat,“ uvedl moderátor kulatého stolu a ředitel JA Czech Martin Smrž.

Digitální transformace mění tvář retailu v několika oblastech, vždy s dopadem na zaměstnance i zákazníky. „Každá část maloobchodu má jiné potřeby. Ve skladech panuje důraz na automatizaci. V dodavatelském sektoru jsou potřeba IT kompetence. Zaměstnanci se musí naučit lépe analyticky přemýšlet a efektivně komunikovat s technologiemi,“ poukázala Tereza Ordonez, projektová manažerka Blue Events. 

Zatímco v kamenných prodejnách se zavádějí elektronické cenovky a modernizují pokladní systémy, segment e-commerce se soustředí na využití umělé inteligence pro analýzu zákaznického chování. „Přínosy digitalizace je třeba rozlišit mezi centrálou, kde převažuje práce s daty, a prodejnami, kde dominuje osobní kontakt s koncovými zákazníky. Digitalizace u nás jistě zefektivnila interní komunikaci se 430 prodejnami a vznikl také e-learningový systém pro školení zaměstnanců. Přímo na prodejnách je ale stále třeba dbát na lidský přístup a přemýšlet, jaké technologie nasadit,“ popsal Michal Batelka, HR director Penny Market.

Experti se shodují, že klíčem k úspěchu v měnícím se odvětví jsou zaměstnanci. Ale česká populace stárne a na pracovní trh nastupuje čím dál méně mladých. To nutí zaměstnavatele v retailu přehodnotit své náborové strategie a hledat způsoby, jak přilákat a udržet talenty napříč generacemi. „Momentálně pilotujeme různé modely, aby si zaměstnanci mohli vybrat, jak chtějí pracovat. Některé pozice jsou náročné fyzicky, jiné směny jsou o víkendech. Nabízíme různé částečné úvazky od 10 hodin, na které se nám vrací hodně maminek, až po klasických 40 hodin týdně. Šest tisíc full-time úvazků je složeno ze zhruba osmi tisíc fyzických pracovníků. Vedoucí prodejen mají v tomto velmi náročnou úlohu – musí umět vést tým a koordinovat různé typy úvazků,“ přemítal Michal Batelka.

Jedním z nejvýraznějších trendů, který letošní kruhový stůl odhalil, je možnost interního kariérního růstu v retailu. Lidé však musí prokázat řadu měkkých dovedností jako kritické myšlení, umět se přizpůsobit změnám a hlavně ochotu učit se. Mezi klíčové vlastnosti pracovníků odborníci označili také proaktivitu a schopnost přijímat odpovědnost, která souvisí s posilováním kompetencí. Takové lidi je možné po čase posouvat dál na vyšší pozice. „Z našich osmi regionálních ředitelů šest začínalo na prodejnách. Někdy narážíme na překážku v podobě nepřijetí větší zodpovědnosti, i když se k pozici váže lepší finanční ohodnocení. Obecně je ale míra interních povýšení velmi vysoká a jsme za to rádi,“ přiblížil u kulatého stolu Michal Batelka.

Měnící se povaha práce v maloobchodě posiluje význam flexibility firem a jejich pracovníků. „V naší firmě máme hodnotu, které říkáme ‚změna je kámoš‘. Když se podíváme na vývoj v e-commerce a retailu za posledních pět let, kdy proběhla pandemie, kamenný obchod skomíral a online vzrůstal, pak konec covidu s opačným efektem, následovala inflace, je zřejmé, že musíme být připraveni na změnu, ať přijde cokoliv,“ připomněl Matěj Kapošváry, CEO Shopsys.

V následujících letech význam měkkých dovedností ještě posílí. Proto je podle odborníků třeba zaměřit na ně už základní a středoškolskou praktickou výuku. „Ve vzdělávání by se měl klást zásadní důraz na analytické a kritické myšlení. Je to paradox, ale čím víc technologií máme, tím víc takové vzdělání potřebujeme. Umění učit se, nebát se dalšího seberozvoje, lidem pomáhá komfortně reagovat na změny, a to nejenom na osobní úrovni, ale především na té pracovní. Jakákoli pozice se může za tři roky úplně změnit a zaměstnanci se budou muset neustále učit. S tím se pojí obrovská zodpovědnost. Proto musíme už ve škole žáky a studenty vést k vlastní zodpovědnosti, která je základním předpokladem ke kýžené flexibilitě,“ uvedl Petr Vinkler, ředitel podpory podnikání Ministerstva průmyslu a obchodu.

Projekt Skills4Retail bude v tomto procesu hrát klíčovou roli jako platforma pro sdílení nejlepších praktik a nových přístupů k rozvoji zaměstnanců v retailovém sektoru. „Retail sám o sobě může nabídnout skvělé kariéry, ale potřebujeme, aby to lidé věděli. Musíme ukázat, že moderní maloobchod je dynamické odvětví plné příležitostí pro profesní růst. Protože i když technologické společnosti slibují revoluci v maloobchodě prostřednictvím umělé inteligence a automatizace, realita ukazuje složitější obraz. Cílem projektu Skills4Retail je právě vytvořit takové vzdělávací rámcové programy, které pomohou školám i firmám lidi na budoucí výzvy v retailu lépe připravovat. Protože jak potvrdil kruhový stůl, úspěšná digitální transformace není jen o technologiích – je především o lidech, kteří je dokážou smysluplně využívat,“ shrnul ředitel JA Czech Martin Smrž.

JA CZECH, www.jaczech.org

JA Czech je obecně prospěšná vzdělávací organizace založená Tomášem Baťou, která již od roku 1992 realizuje na českých školách ucelenou koncepci nadstandardního vzdělávání. Formuje podnikatelské myšlení a finanční gramotnost mladých lidí, propojuje je s lidmi z praxe a pomáhá nastartovat jejich úspěšnou profesní kariéru. Ve spolupráci se školami vytváří příznivé a motivující prostředí pro rozvoj osobních dovedností v rámci podnikatelského vzdělávání studentů i učitelů. Stěžejního projektu JA Studentská firma, se závěrečným veletrhem JA STUDENTSKÁ FIRMA ROKU, se každoročně účastní tisíce středoškoláků.

JUNIOR ACHIEVEMENT, www.juniorachievement.org

Junior Achievement je nejstarší vzdělávací organizace na světě s rokem vzniku 1919. Působí ve více než 120 zemích světa. Zároveň byla švýcarskou institucí NGO Advisor vyhlášena jako sedmá nejvlivnější nevládní organizace světa a v lednu 2022 byla za svou práci pro rozvoj mládeže nominována na Nobelovu cenu míru. Do programů JA se každoročně zapojí 11 milionů dětí a studentů ve věku šest až 22 let.

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *