Škoda Group dodá až 20 nových trolejbusů pro Jihlavu
Plzeň, 4. září 2025
Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) a Škoda Group, podepsaly smlouvu na dodávku až 20 moderních dvanáctimetrových trolejbusů typu Škoda 32Tr v celkové hodnotě bezmála 279 milionů korun bez DPH. V rámci kontraktu je již objednáno šest standardních trolejbusů a devět parciálních trolejbusů s trakčními bateriemi umožňujícími provoz i na úsecích mimo trolejové vedení. Smlouva zároveň počítá s opcí na pět dalších trolejbusů.

„Velmi nás těší, že pokračuje spolupráce s dopravním podnikem a městem Jihlava. Nové trolejbusy přinesou do města vyšší komfort i bezpečnost cestujících a zároveň významně podpoří udržitelnou městskou mobilitu. Škoda Group patří mezi lídry ve výrobě trolejbusů a jsme rádi, že naše zkušenosti můžeme využít právě při modernizaci jihlavské MHD,“ uvedl Karel Majer, předseda představenstva Škoda Electric ve Škoda Group.
„Jsme rádi, že správnost zadávacích podmínek výběrového řízení potvrdil také Úřad na ochranu hospodářské soutěže rozhodnutím svého předsedy v řízení o rozkladu,“ řekl předseda představenstva DPMJ, a.s. Radim Rovner.
První nové trolejbusy vyjedou do 12 měsíců od podpisu smlouvy
Dodávky nových trolejbusů budou probíhat ve třech etapách. V první etapě budou dodány tři parciální trolejbusy s termínem dodání do září 2026. Na to naváže výroba 12 vozidel – konkrétně šesti standardních a šesti parciálních trolejbusů vybavených trakčními bateriemi. Tyto vozy budou předány do 14 měsíců od podpisu smlouvy. V rámci třetí etapy pak budou dodány opční trolejbusy.
Technické vybavení
Nové trolejbusy nabídnou cestujícím komfortní klimatizovaný interiér, USB zásuvky, informační a odbavovací systémy v češtině i angličtině a kamerový systém s osmi kamerami zajišťující vyšší bezpečnost. Vozy budou vybaveny také automatickým počítáním cestujících (APC) a pokročilou diagnostikou vozidla, která umožní sledování provozních parametrů v reálném čase. Parciální verze budou disponovat trakční baterií s dojezdem minimálně 15 km bez troleje, což umožní obsluhu městských částí, kam není vybudováno trolejové vedení.
Vedle samotných vozidel je součástí smlouvy také dodávka sady diagnostického zařízení zahrnující hardware a software s průběžnými aktualizacemi po dobu životnosti vozů. Celý projekt je financován s využitím prostředků Integrovaných teritoriálních investic (ITI) jihlavské aglomerace, které pomohou se zaplacením 12 vozů a s pomocí Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), zaplatí Jihlava tři vozy. S nákupem čtyř opčních vozidel by měla pomoci dotace Modernizačního fondu TRANSGov, kde DPMJ uspěl se svým projektem.
Provoz trolejbusů v Jihlavě
Trolejbusy v Jihlavě jsou v provozu od roku 1948 a tvoří páteř městské hromadné dopravy. Síť má dnes délku přes 60 km (výroční zpráva 2024) a obsluhuje klíčové městské části včetně centra, sídlišť i průmyslových zón. V provozu je nyní celkem 39 trolejbusů a po realizaci projektu se jihlavská trolejbusová flotila rozšíří na 43 vozů. Na přepravních výkonech jihlavské MHD se trolejbusy zatím podílejí přibližně 64 % a právě díky aktuálně podepsané modernizaci vozového parku a díky rozšíření jihlavské trolejové dráhy by se tento podíl měl navýšit až na 70 %. Po dodání nových vozidel od Škoda Group bude mít dopravní podnik k dispozici jeden z nejmodernějších trolejbusových parků mezi českými městy podobné velikosti.
Škoda Group, výrobce komplexních řešení pro veřejnou dopravu, disponuje portfoliem moderních vozidel, která splňují veškeré evropské předpisy a normy. Po více než 165 letech existence je Škodovka, přímý nástupce strojírenských závodů založených hrabětem Valdštejnem v roce 1859, významným evropským výrobcem v oblasti dopravního strojírenstvím. Skupina vyrábí širokou škálu vozidel pro hromadnou dopravu a komponentů, včetně nízkopodlažních tramvají, příměstských vlakových jednotek, souprav metra, elektrobusů a trolejbusů a také řídicích a pohonných systémů pro dopravní systémy. Škoda Group zaměstnává 10 000 lidí v několika výrobních závodech v České republice, Finsku a Turecku. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Belgii, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. V roce 2024 dosáhla tržeb ve výši 1,36 miliardy eur a EBITDA byla 62 milionu eur. Škoda Group je součástí Skupiny PPF.
Skupina PPF podniká ve 25 zemích Evropy, Asie a Severní Ameriky. Investuje do telekomunikací, médií, finančních služeb, e-commerce, biotechnologií, nemovitosti a strojírenství. Skupina vlastní aktiva ve výši 44,1 miliardy eur a zaměstnává celosvětově 47 tisíc lidí (k 30. 6. 2024).