Ekonomika

V Kladně se rozhodli oživit limonády z počátku století

Praha 3. září 2025

V době, kdy bohužel mnoho známých značek mizí v prachu času, se objevil projekt, který se svou duší i srdcem hlásí k odkazu první republiky. Pod taktovkou majitele Davida Prchala vstala z popela značka, která byla kdysi symbolem kvality a poctivé práce – Karáskova limonáda. A díky usilovné práci majitelů se dnes v Karáskových limonádách historie propojuje s moderním pojetím toho, jak by měla chutnat poctivá limonáda.

Historie značky sahá až do roku 1911, kdy byla založena firma Kalabria. V následující dekádě převzal podnik původně řadový zaměstnanec Josef Karásek, který ho proměnil v kultovního výrobce limonád.

Raději spálit než pracovat ve znárodněném podniku

Roku 1948 však došlo ke znárodnění podniku a pan Karásek na ten popud učinil těžké rozhodnutí, které dokresluje sílu jeho přesvědčení: raději spálil všechny receptury, než aby pracoval jako ředitel znárodněného podniku. Po návratu značky do rukou potomků původních majitelů v roce 1991 a následném odkupu Davidem Prchalem v roce 2017 začala obnova všech produktů a především ducha, který v tradici Karáskových limonád nikdy nepohasl.

Nová kapitola respektující úctu k tradici

„Navázali jsme na původní očekávání kvality a integrity pana Karáska. Ale nechtěli jsme jen navodit nostalgii. Snažíme se dát značce nové, moderní vnímání,“ říká David Prchal. Odkazuje tak na důraz na poctivé suroviny, přírodní postupy i promyšlený design – ručně malované etikety, které tematicky zachycují klíčové epochy české historie, a každá příchuť nese symboliku významných událostí. „V roce 2023 naše produkce dosáhla více než milionu lahví a máme více než 200 aktivních odběratelů. Jsou to především různé stylové kavárny, bistra a restaurace. Například naše limonáda s mátou a medem získala ocenění na Pivních a vinných slavnostech v Lysé nad Labem,“ dodává David Prchal.

Více informací najdete na www.kalabria.cz.

O značce Karáskovy limonády: Společnost Kalabria, založená již v roce 1911, se vrátila do rodinných rukou v roce 1991. Od roku 2017 je pod vedením David Prchala, který značce přinesl kombinaci respektu k dědictví a moderní podnikatelské vize.

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *