Ekonomika

Home Credit zjistil, jak české děti hospodaří s penězi, zná výši jejich kapesného a ví kdy začínají používat platební karty

Brno, 3. září  2025

V dnešní době se děti setkávají s finančními otázkami již od útlého věku a kapesné hraje v tomto procesu klíčovou roli. Pro mnohé je to první příležitost, jak se naučit zacházet s penězi, plánovat své výdaje a šetřit na větší věci. Kapesné na svačiny, cestování či školní výlety jsou jen začátek. Další velké téma představují poplatky za placené aplikace v mobilních telefonech. Digitální svět, včetně her a sociálních sítí, představuje výzvy, které vyžadují pozornost a vedení ze strany rodičů, aby děti mohly bezpečně a zodpovědně proplouvat světem financí. První finanční chyby, jako je nevrácení knih nebo výběr peněz z bankomatu s vysokým poplatkem, jsou cennými lekcemi, které mohou děti naučit zodpovědnosti. Rodiče by měli s dětmi otevřeně diskutovat o těchto rizicích a pomoci jim vytvořit zdravé finanční návyky. Je důležité, aby děti pochopily, jak správně zacházet s penězi. Kapesné děti nejčastěji začnou dostávat ve věku 8-10 let (35 %). Dříve ho dostane 24 %, později pak zbývajících 41 %.

Kapesné jako první krok k finanční nezávislosti

Věk, kdy děti začínají dostávat kapesné, je klíčový pro jejich finanční vzdělávání. Podle průzkumu* Home Creditu se tak nejčastěji děje mezi 8. a 10. rokem života, kdy 35 % dětí poprvé poznává hodnotu peněz. Tento moment je důležitý pro rozvoj finanční odpovědnosti a samostatnosti. Kapesné je pro děti nejen příležitostí, jak si pořídit drobné radosti, ale také důležitým nástrojem pro rozvoj finanční gramotnosti. Pravidelně ho dostává 45 % školou povinných dětí, zatímco 34 % rodičů poskytuje kapesné nepravidelně. Zajímavé je, že děti nad 12 let dostávají kapesné pravidelně ve 61 % případů. Tento finanční rituál je častější v rodinách s více dětmi a u rodičů ve věku 45-53 let.

Výše kapesného je odrazem nejen finančních možností rodiny, ale také důvěry, kterou rodiče vkládají do svých dětí. Podle průzkumu Home Creditu dává polovina rodičů svým dětem kapesné do 500 Kč měsíčně, což je typické zejména pro mladší děti do 12 let. S věkem se však zvyšují jak potřeby, tak částky – 23 % rodičů poskytuje kapesné mezi 500 a 1000 Kč, zatímco 28 % dětí nad 16 let dostává více než 1000 Kč měsíčně.

Regionální odlišnost v rámci kapesného

Společnost Home Credit se ve svém průzkumu zaměřila také na rozdíly v poskytování kapesného dětem v různých regionech České republiky. Zjištění ukazují, že děti z moravských krajů dostávají pravidelné kapesné méně často než jejich vrstevníci v Čechách, kde pravidelné kapesné dostává 45,9 % dětí, zatímco na Moravě je to pouze 41,7 %. Zajímavým zjištěním však je, že pokud moravské děti kapesné dostávají, jeho výše je v průměru vyšší než v Čechách. Více než třetina dětí na Moravě, které kapesné od rodičů dostávají, obdrží měsíčně částku přesahující 1000 Kč. Tento rozdíl může naznačovat různé přístupy rodičů k finanční výchově a hospodaření s penězi v jednotlivých regionech.

Desetiletá Eliška L. ze Středočeského kraje se podělila o své první zkušenosti ve světě financí: „Kapesné jsem začala dostávat už v první třídě, to mi bylo sedm. Ale tehdy jsem ho moc neutrácela, střádala jsem ho do pokladničky. Teď, když je mi deset a rodiče mi posílají peníze na účet, ke kterému mám i platební kartu, lépe vidím, kolik si můžu ušetřit a pak utratit za něco většího, co mi rodiče třeba nekoupí. Naposledy to byl poměrně drahý plyšák, kterého jsem si opravdu moc přála. Dobře se učím, takže kapesné dostávám automaticky a rodiče mi ho ničím nepodmiňují. Mám ale kamaráda, který to má složitější. O kapesné může každý týden požádat své rodiče. A to jen ve vzorně uklizeném pokojíčku a s žákovskou knížkou v ruce – nesmí tam mít žádnou poznámku ani špatnou známku. Jinak by z kapesného na další týden nebylo nic.“

Společnost Home Credit doporučuje rodičům, aby pečlivě sledovali finanční chování svých dětí a pomáhali jim rozvíjet zdravé finanční návyky, které jim budou sloužit po celý život. Miroslav Zborovský, ombudsman klientů společnosti Home Credit, zdůrazňuje význam kapesného jako klíčového nástroje ve finančním vzdělávání dětí: „Kapesné je pro děti nejen způsobem, jak si splnit drobné sny, ale především prvním krokem k pochopení hodnoty peněz. Učí se rozhodovat, za co své peníze utratí a co si naopak ušetří. Tímto způsobem si děti osvojují základy finanční gramotnosti, které jim budou sloužit po celý život.“ Zborovský dodává, že je důležité, aby rodiče s dětmi otevřeně mluvili o penězích a pomáhali jim rozvíjet zdravé finanční chování: „Diskuze o financích by měla být součástí rodinného života. Rodiče by měli děti podporovat v tom, aby pochopily, jak důležité je plánovat své výdaje a šetřit na větší cíle. Tímto způsobem mohou děti získat sebevědomí a dovednosti potřebné pro zodpovědné hospodaření s penězi v dospělosti.“

Platební karty v rukou dětí: jaká je realita českých domácností

Vlastní platební karta je pro mnoho dětí symbolem důvěry a samostatnosti. Podle průzkumu Home Creditu ji má 59 % nejstarších školou povinných dětí. Děti nad 12 let ji využívají v 86 % případů, což reflektuje rostoucí trend digitalizace a potřebu dětí být finančně nezávislé. Rodiny s více dětmi a pravidelným kapesným jsou v tomto ohledu na špičce.

*Sběr dat byl realizován ve dnech 27. 6. – 1. 7. 2025 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na reprezentativním vzorku 1019 respondentů ve věku 18-65 let, česká online populace. Na otázky odpovídali lidé, jejichž děti půjdou ve školním roce 2025/2026 do školy.

Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2024 úvěry v celkové výši 18,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.cz

Skupina PPF působí ve 25 zemích Evropy, Asie a Severní Ameriky. Investuje do řady oborů, jako jsou finanční služby, telekomunikace, média, e-commerce, nemovitosti, biotechnologie či dopravní strojírenství. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 44 miliardy eur a zaměstnává celosvětově 47 tisíc lidí (k 30. 6. 2024).

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *