Masáže na židli – trend firemního wellness proniká i do českých kanceláří
Praha 27. srpna 2025
Relaxační a aktivizující masáže přímo na pracovišti? V zahraničí běžný zaměstnanecký benefit nyní objevují i české firmy. Stačí 15 minut na kancelářské židli nebo 30 minut na lehátku a pracovní kolektiv je podle fyzioterapeutů jako vyměněný.
Zná to mnoho pracovníků na počítači – oči přilepené na monitor, brada předsunutá, šíjové svaly strnulé a do toho brnění ruky svírající myš. Únavu se nedaří rozehnat ani druhou kávou, soustředění slábne, ale příval e-mailů neustává. „A teď si představte, že se zaboříte do pohodlného křesla a necháte se 15 minut masírovat, vyčistíte si hlavu a tzv. dobijete baterky. Studie ukazují, že i krátká masáž na židli může snížit hladinu hlavního stresového hormonu kortizolu a zvýšit hladinu endorfinů – hormonu štěstí. Méně úzkostí pak znamená méně bolestí hlavy, svalového aparátu a více energie. Pravidelné kancelářské masáže pomáhají zaměstnancům zlepšit držení těla a celkově se v práci cítit dobře. Profitem pro firmy jsou pak odpočatí, motivovaní pracovníci, nižší nemocnost a posílený kolektiv,“ vysvětlila hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková.

Asi nejznámějším propagátorem masáží v kancelářích byl v posledním desetiletí Google, jehož vzor následovala řada amerických a evropských firem. „Dnes už dávno neplatí, že by masáže na pracovišti byly výsadou jen technologických gigantů. Staly se běžnou součástí firemní péče o zdraví zaměstnanců. V Česku jsou firmy opatrnější, zatím kancelářské masáže nabízejí hlavně společnosti, které chtějí být o krok napřed a lákají na moderní přístup k wellbeingu. Často začínají u manažerů nebo vybraných týmů, a když vidí, že to funguje, rozšíří benefit pro všechny. Zájem českých firem o tento typ péče ale rozhodně roste,“ potvrdila Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting.
Poptávku firem po masážích přímo na pracovišti logicky utlumila pandemie. Podle poskytovatelů služeb se ale nyní v roce 2025 zdá být ještě silnější než před covidem. „Je pravda, že více k masážím na pracovišti inklinují větší firmy, ale ozývají se nám i ty menší. Rozhodně nejde jen o korporáty. Zajišťujeme masáže takříkajíc „na židli“, kdy masér chodí po kancelářích a věnuje se primárně krční páteři, šíji, případně svalům horních končetin, což zabere přibližně 15 minut na jednotlivce. Případně domluvíme s firmou vyčlenění vhodné místnosti, kde probíhají půlhodinové až hodinové (a i delší) masáže vleže. Běžně se jedná o nějakou konferenční místnost, kde je prostor na převlékání a umyvadlo pro hygienu rukou maséra. Oblíbená aktivační 30minutová masáž člověka v pracovní době neuspí, naopak ho nabudí a zvyšuje jeho produktivitu,“ popsal ředitel FYZIOkliniky Zdeněk Bílek.
Objednat si maséra do kanceláře není složité. Například na čtyři nebo osm hodin denně jednou týdně či v jiných intervalech. Domluvený čas si pak firma rozdělí mezi kolegy na jednotlivé masáže v interním rezervačním systému. „Firmy si samozřejmě mohou službu nejprve vyzkoušet, ale poté preferujeme formu dlouhodobé spolupráce. Pro všechny strany je klíčová pravidelnost. Nárazové objednávání masérů ztěžuje organizaci směn a tím i zbytečně uměle navyšuje cenu masáže. Výplatu masérovi musíme platit i v době, kdy nepracuje. Když je systém stabilní, maséři docházejí pravidelně každý týden ve sjednané termíny, nefluktuují nám a zaměstnanci nevidí každý týden u lehátka jinou tvář. V případě nemoci maséra umíme zajistit náhradu díky naší dobré zastupitelnosti. Lidé zase přesně vědí, kdy se na masáže mohou těšit, a spokojená je firma i zaměstnanci,“ přiblížil Zdeněk Bílek.
Podobné benefity zaměřené na duševní a fyzické zdraví a prevenci mají podle personalistů ve firmách dlouhodobý potenciál. Investice do masáží se firmám vrací – lidé v práci méně absentují, jsou efektivnější v mentální práci s počítačem a cítí, že se o ně zaměstnavatel stará i po lidské stránce. „Masáže na pracovišti mají nakročeno stát se běžnou součástí firemní kultury – wellbeing programu, a jejich obliba stoupá i u českých firem. Zaměstnanci si mohou na takovou službu připlácet nebo je plně hrazena firmou. Tzv. wellbeing benefity posilují značku zaměstnavatele, zvyšují loajalitu pracovníků a pomáhají firmám odlišit se na trhu práce. Je navíc skvělé, že se do masáží mohou zapojit všichni zaměstnanci, od manažerů po lidi v call centru,“ uzavřela Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.
FYZIOklinika, www.FYZIOklinika.cz
Je nestátní zdravotnické zařízení zaměřené na prevenci a léčbu bolestivých stavů pohybového aparátu. FYZIOklinika do české praxe uvedla nový koncept služeb FYZIOterapie All-Inclusive a FOKUS All-Inclusive – kombinaci dostupných metod, od ultrazvukové diagnostiky přes manuální fyzioterapii po využití radiálních nebo fokusovaných rázových vln, v rámci jedné komplexní návštěvy klienta, a koncept masáží FYZIOpress, který kombinuje hloubkové tlakové masáže, protahovací prvky a techniky inspirované fyzioterapií. Označení „fyzioklinika“ je registrovanou ochrannou známkou společnosti FYZIOklinika s. r. o.
V oblasti fyzikální terapie je FYZIOklinika největším centrem pro léčbu rázovou vlnou v ČR a řadí se mezi největší pracoviště na světě. Získala prestižní ocenění Firma roku 2017 v regionu Praha a umístila se na druhém místě v celostátní soutěži Ordinace roku 2017 v kategorii Rehabilitační ordinace. Dosud pomohla od bolesti více než 40 tisícům klientů. Spravuje největší databázi videonávodů na FYZIOcvičení v ČR, kterou neustále rozšiřuje a zveřejňuje na svém webu. V dubnu 2018 složila vedoucí fyzioterapeutka FYZIOkliniky Mgr. Iva Bílková, Cert. MDT, mezinárodní zkoušku na McKenzie Institute International a jako jedna z mála Čechů získala tuto akreditaci. Od roku 2023 nabízí FYZIOklinika také terénní sociální služby pro seniory a další zranitelné skupiny obyvatel.