Gastronomie+++

Kombuchy, matcha nebo craftové pivo: co dnes nejvíce chutná Čechům?

Praha 23. srpna 2025

Spotřebitelské návyky na českém trhu s nápoji se stále vyvíjejí a mění. Zatímco některé kategorie jako zdravé fermentované nápoje zaznamenávají rostoucí zájem, tradiční segmenty jako pivo si drží stabilní oblibu, ve které procházejí sezónními výkyvy. Ty bývají ovlivněny mimo jiné také počasím. Výrazný nárůst zaznamenala zejména matcha, jak vychází z dat online prodejce potravin.

Dnešní nápojový trh v Česku můžeme považovat za pestřejší než kdy dříve. Vedle klasických limonád se stále častěji objevují produkty, které kombinují chuť s funkčními benefity, jako je podpora trávení nebo dodání přírodní energie. Tradiční nabídku nyní doplňují limonády na bázi čaje matcha či fermentované nápoje jako kombucha.

“Tento posun odráží širší trend, kdy spotřebitelé hledají nejen osvěžení, ale potrpí si na přidanou hodnotu nápoje. Sahají po alternativách bez cukru a preferují lokální značky,” komentuje Martin Beháň, managing director společnosti Rohlik CEE.

Fermentované nápoje

Fermentované nápoje se v posledních letech více těší oblibě, jsou bohaté na probiotika a přinášejí řadu benefitů. Například podporují zdravou funkci střev a stávají se proto populárními produkty v oblasti zdravé výživy. Prodejci na tento trend reagují rozšiřováním nabídky. Oblibu si získávají zejména fermentované shoty a vodní kefíry, největší popularitě se ale těší kombuchy. Podle dat online prodejce Rohlik.cz jejich prodej letos vzrostl zhruba o čtvrtinu.

Trend sociálních sítí – matcha

Ještě výraznější růst zaznamenávají limonády na bázi čaje matcha, který patří díky své charakteristické chuti a přírodním stimulačním účinkům k nejvýraznějším nápojovým trendům posledních let. Světová popularita tohoto zeleného prášku, poháněná sociálními sítěmi, vedla podle japonského Ministerstva zemědělství, lesnictví a rybolovu v loňském roce k rekordním vývozním hodnotám 36,4 miliardy jenů, tedy přibližně 5,5 miliardy korun. Rostoucí zájem o matcha produkty je zřejmý i v Česku.

„Data nám ukazují, že zájem o matcha produkty stále stoupá. Matcha limonády v různých příchutích se staly pevnou součástí naší nabídky a v letošním roce jejich prodej roste o 50 %,“ uvádí Martin Beháň.

Minipivovary a craftová piva

Na českém trhu také roste nabídka piv z lokálních minipivovarů, kterých je například v sortimentu online prodejce Rohlik.cz více než 120 druhů. Podle výzkumu společnosti Ipsos se v posledních letech v Česku objevuje sílící touha spotřebitelů po autentických a regionálně specifických produktech v segmentu nápojů. Více než 60 procent zákazníků podle výzkumu sáhne spíše po lokálním pivu než po globálních značkách.

„Rostoucí zájem o české minipivovary zaznamenáváme už delší dobu. Z dat nám vyplývá, že čeští zákazníci mají k lokálním značkám poměrně silný vztah, a proto je systematicky zařazujeme dot naší nabídky čím dál více. Momentálně spolupracujeme s téměř třiceti minipivovary a značkami piva napříč republikou,“ dodává Beháň.

Mezi známé pivovary v nabídce patří například Clock, Matuška, Zichovec, nebo klášterní pivovar Vorkloster či pivovar Sibeeria, který je nabízený exkluzivně zákazníkům programu Xtra.

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *