Hungarian Baja – páté místo a úspěšný test nového motoru
Praha 22. srpna 2025
V okolí Balatonu se opět konal tradiční, dnes již legendární závod Hungarian Baja – mistrovství Maďarska a současně i FIA mistrovství Evropy v Baja. Pro Tomáše Ouředníčka má tento podnik velmi specifický význam. Právě zde totiž absolvoval v roce 2008 svůj první velký závod s Mirkem Zapletalem. Další silnou vzpomínku má z roku 2015, kdy závod vyhrál Nasser Al-Attiyah s Mathieu Baumelem. Při slavnostním vyhlášení tehdy pětiletý syn Tomáše, Matěj, dostal od Mathieu Baumela vítězný pohár – a právě tam se odstartovala Matějova závodní kariéra. O to krásnější je, že v roce 2025 byl Matěj součástí týmu už jako mechanik a mohl pomáhat svému otci, podobně jako on pomáhá jemu při autokrosu.

Pro Tomáše byl tento závod důležitý i po sportovní stránce. Týmový Hilux GR měl po odstoupení z průběžného druhého místa z afrického Dakaru kvůli zničenému motoru novou pohonnou jednotku Lexus V8 5.0l , která dosud nebyla vyzkoušena v ostrém závodě. Hungarian Baja tak byla ideální příležitostí otestovat její výkon. Navíc se do kokpitu vrátil Tomášův dávný navigátor Petr Hauptmann, se kterým naposledy startoval v roce 2019. Protože Petr výrazně pomáhal týmu při přípravách na Afriku, dohodli se, že spolu alespoň jeden závod odjedou.

Podmínky byly nesmírně náročné – horko a prach jako na Dakaru. Po slavnostním startu a prologu obsadil tým výborné osmé místo a do první etapy odstartoval ze šesté pozice, což bylo vzhledem k prašnosti velkou výhodou. Na prvních mezičasech navíc vůbec neztráceli na budoucí vítěze závodu. Jenže osm kilometrů před cílem přišel navigační problém – utržená páska v trávě posádku zmátla a ta se vydala opačným směrem. Následovalo více než desetiminutové bloudění, které je stálo nadějný výsledek a posunulo je do zadních startovních pozic pro sobotu.

Druhý den nasadili vysoké tempo a začali stahovat ztrátu, ale opět přišla smolná navigační chyba při předjíždění polské Toyoty. Další čas se ztratil v prachu za pomalejšími vozy, ale soupeři později férově umožnili Tomášovi s Petrem projet v neutralizaci dopředu, což tým velmi ocenil. Navigace už poté fungovala bezchybně. Ke konci etapy se ale objevily technické potíže – převodovka zůstala zablokovaná na jedničce a k tomu se přidalo záhadné klepání. V půlhodinovém servisu se nepodařilo závadu odstranit, a tak z bezpečnostních důvodů tým odstoupil před poslední rychlostní zkouškou. V Evropském poháru to znamenalo pád na předposlední místo výsledkové listiny, ale v maďarském šampionátu, který měl o jednu zkoušku méně, si připsali páté místo ve své kategorii ULTIMATE.

Že šlo o velmi náročný závod, ukazuje i výsledková listina. Největší favorit a vítěz předchozího ročníku Benediktas Vanagas z týmu Toyota Gazoo Racing Baltics, musel kvůli požáru na palubě vozu odstoupit a získal tak nízké hodnocení. Stejně tak i náš skvělý Mirek Zapletal s Fordem, který se potýkal s technickou závadou a nedokončil poslední rychlostní zkoušku.
Mimo klasifikaci zůstal František Brutovský, který odstoupil hned v první rychlostní zkoušce kvůli indispozici navigátora.

V cíli se původně radoval polský pilot Grajek s vozem Toyota Hilux Turbo. Komisaři však následně uznali protest týmu MINI a odečetla jejich posádce 42 sekund, čímž se vítězem stal nakonec Krotov s vozem MINI.

Přesto tým odjížděl spokojený. Nový motor, který naladil závodní inženýr ze Španělska, fungoval skvěle a Tomáš Ouředníček si pochvaloval jeho výkon i charakteristický zvuk. Přestože na turbomotory stále ztrácí, očekávané zvětšení restriktorů by mělo atmosférickému V8 výrazně pomoci. Podvozek fungoval perfektně a Petr Hauptmann se ukázal jako zkušený navigátor, i když přes rok nezávodil a nikdy předtím neseděl v T1+. Když si tým měřil mezičasy, vycházela průměrná ztráta jen 2,5 sekundy na kilometr – stále hodně, ale už znatelně méně než dříve.

Po závodě projde vůz kompletní repasí a my se už těšíme, až se společně s našimi fanoušky potkáme na dalších skvělých akcích!