Zaměstnanci 50+ vyhledávají stabilitu a nedají na trendy. Nejoblíbenějším benefitem jsou dny zdravotního volna a dovolená navíc
Praha 17. srpna 2025
Průzkum[1] společnosti Edenred ukazuje, že generace 50+ k zaměstnaneckým benefitům přistupuje jinak než jejich mladší kolegové. Pro zaměstnance nad 50 let jsou podle průzkumu zvlášť důležité benefity přispívající k jejich zdraví nebo volno navíc. Více než třetina pravidelně využívá zdravotní benefity a 86 % zaměstnanců by si přálo větší flexibilitu při jejich čerpání. Až 45 % respondentů z této generace uvádí, že benefity mají silný vliv na jejich vztah k práci. Soulad mezi očekáváními starších zaměstnanců a nabídkou firem tak může být klíčem k jejich spokojenosti a produktivitě.

Zaměstnanci ve věku 50+ tvoří zhruba třetinu pracovního trhu.[2] Zaměstnavatelé, kteří je chtějí zaujmout, ale musí vsadit na specifický mix. Mezi výhody, které tito pracovníci sice mají k dispozici, ale dlouhodobě je nevyužívají, patří například jazykové kurzy (16,7 %), příspěvek na kulturu, sport a rekreaci (16,3 %), závodní stravování (9 %) či penzijní připojištění (9,9 %). Naopak téměř 30 % respondentů by uvítalo více dnů placeného zdravotního volna neboli sick days, 23 % by si přálo dovolenou nad rámec zákona a 21 % příspěvek na duševní zdraví. Z dat průzkumu společnosti Edenred zároveň vyplývá, že nejčastěji využívanými benefity jsou příspěvek na stravování (90,2 %), příspěvek na penzijní a soukromé životní pojištění (78,3 %) a sick days (69,7 %).
„Zaměstnanci ve věku 50 až 65 let tvoří přibližně 32 % pracovního trhu. V jejich zájmu o benefity se odrážejí jejich specifické potřeby, zároveň více než jiné generace vyhledávají stabilitu a k novým trendům přistupují opatrněji,“ říká Aneta Martišková, ředitelka vnějších vztahů společnosti Edenred. „Právě u této generace ale vidíme, že pokud benefit odpovídá jejich reálným potřebám, neváhají jej aktivně využívat. Dobrým příkladem jsou například sick days, které patří mezi nejčastěji poptávané výhody – a zároveň mezi ty nejvyužívanější.“
Zdraví a rodina na prvním místě
Zdravotní benefity, ať už v podobě příspěvků na prémiové služby, očkování, rehabilitace, vitamíny, léky na předpis nebo psychologické poradenství, patří mezi ty nejvíce ceněné. Každý pátý zaměstnanec ve věku 50+ je využívá pravidelně, dalších 25 % občas. Přes 35 % těch, kteří k nim aktuálně přístup nemají, by si je přálo. Z odpovědí také vyplývá, že více než 65 % zaměstnanců benefity uplatňuje i ve prospěch svých blízkých. Činí tak třeba prostřednictvím nákupu volně prodejných léků a vitamínů nebo formou společné rekreace a zážitků. Právě důraz na stabilitu, zdraví a vztahy dává této generaci specifickou hodnotu pro každou firmu.

Pozitiva, která zaměstnanci starší 50 let do firem přinášejí, potvrzuje i průzkum poradenské skupiny Moore Czech Republic realizovaný se Svazem personalistů. Ti oceňují zkušenosti i loajalitu starších zaměstnanců, ačkoliv připouštějí, že věkové stereotypy a obavy z technologií jim často komplikují nábor i uplatnění. „Vnímání zaměstnanců starších 55 let je stále zatíženo stereotypy. V našem průzkumu jen 13 % personalistů uvedlo, že mají starší uchazeči stejné šance jako jejich mladší kolegové. Přitom 82 % respondentů oceňuje jejich bohaté zkušenosti a téměř 90 % stabilitu a loajalitu, kterou do firem přinášejí,“ uvádí Marcela Hrdá, partnerka Moore Czech Republic.
O to důležitější je z pohledu firem nabídnout benefity, které těmto zaměstnancům pomohou cítit se jistě, ale zároveň jim dají svobodu rozhodovat. Až 86 % respondentů z této generace by si ostatně podle průzkumu Edenred chtělo benefity nastavovat samo, pouze 2,5 % preferuje, aby je určoval zaměstnavatel.
Rozhoduje peněženka
Dobře nastavené benefity nejsou jen příjemným bonusem, ale mají zásadní vliv na pracovní spokojenost a rozhodování o novém zaměstnání. U zaměstnanců ve věku 50+ to platí dvojnásob. Až 45 % z nich uvádí, že benefity významně ovlivňují jejich vztah k práci, a více než 57 % je bere v potaz při rozhodování o změně zaměstnání. Důležitým faktorem je i samotná výše benefitu a ochota si připlácet. Téměř polovina zaměstnanců 50+ si ‚někdy‘ nebo ‚často‘ připlácí nad rámec příspěvku zaměstnavatele. Polovina respondentů z této generace si zároveň myslí, že by jejich zaměstnavatel do benefitů měl investovat více.
„Zaměstnanci ve věku 50+ dnes tvoří významnou část pracovního trhu a jejich podíl na něm dále poroste, podle odhadů téměř na 40 % do roku 2040.[3] Mají firmám co nabídnout. Aby ale mohli svůj potenciál skutečně naplnit, potřebují benefity, které odpovídají jejich životní situaci i hodnotám. Flexibilita, důraz na zdraví, ale i možnost sdílet výhody s blízkými – to vše hraje důležitou roli. Čím lépe se firmám podaří těmto potřebám naslouchat, tím loajálnější a spokojenější zaměstnance si získají a udrží,“ shrnuje Aneta Martišková z Edenredu.
Starší zaměstnanci jako klíč k udržitelnosti pracovního trhu
Stárnutí populace je jednou z největších výzev, kterým česká ekonomika čelí. Edenred proto podporuje Nadaci Krása pomoci a její program Zlatá práce, který pomáhá najít zaměstnání lidem po padesátce. Zájemcům o práci poskytuje bezplatné poradenství při sepsání životopisu a přípravě na pohovor. Také navazuje spolupráce s firmami, které hledají nové zaměstnance a podporují diverzitu ve svých pracovních týmech. Uchazeče o práci propojuje s firmami, kde si váží jejich zkušeností. Program zároveň pomáhá firmám porozumět potřebám zaměstnanců 50+ a vytvářet pracovní prostředí, kde může každý bez ohledu na věk naplno využít svůj potenciál. „Zaměstnanci 50+ mají společnosti stále co nabídnout a v době charakteristické stárnutím populace jsou pro pracovní trh naprosto zásadní. Naší misí je pomáhat jim, aby nezůstávali na okraji, ale byli přirozenou součástí pracovních týmů. Firmy by měly s přirozeným stárnutím pracovního trhu aktivně počítat a hledat způsoby, jak zaměstnance 50+ lépe podpořit a zapojit,“ říká zakladatelka Nadace Krása pomoci Taťána Kuchařová.
O společnosti Edenred CZ
Edenred je přední digitální platformou pro služby a platby a také každodenním společníkem zaměstnanců spojujícím přes 60 milionů uživatelů a více než 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím 1 milionu firemních klientů.
Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (příspěvek na stravování), engagement (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (multienergetická řešení, včetně nabíjení EV, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).
V souladu se záměrem skupiny „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Zlepšují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravější stravě, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a udržitelnější mobilitě.
12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který je každým dnem bezpečnější, efektivnější a zodpovědnější.
V roce 2024 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 45 miliard EUR, a to především prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.
Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good, DJSI Europe Index, DJSI World Index a MSCI Europe.
Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu svého vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.
▬▬
[1] Průzkum „Preference různých generací při výběru zaměstnaneckých benefitů“ probíhal od 17. února do 10. března 2025 na vzorku 2051 respondentů z řad držitelů karet Edenred.
[2] https://web-assets.bcg.com/db/7d/9e4efb494d71bd3a285c296ead48/budoucnost-ceskeho-pracovniho-trhu.pdf
[3] https://web-assets.bcg.com/db/7d/9e4efb494d71bd3a285c296ead48/budoucnost-ceskeho-pracovniho-trhu.pdf