Ekonomika

Umělá inteligence ve školách: učitelé mění názor, AI zpestřuje výuku napříč předměty

Praha 7. srpna 2025

 Že umělá inteligence (AI) do škol nepatří? To si ještě před dvěma lety myslelo přes 80 procent českých učitelů. Dnes je situace opačná. Každému je jasné, že bez nástrojů AI se vzdělávání současných studentů neobejde. Jenže jak na to?

Právě na tento úkol reaguje evropský projekt DTTI Action in Food financovaný Evropským inovačním a technologickým institutem (EIT Food), který v Česku realizuje vzdělávací organizace Junior Achievement pod názvem „AI ve výuce podnikání“.

Program poskytuje učitelům odborné školení pro rozvoj digitální gramotnosti a podnikavosti studentů zcela zdarma.  „Vliv umělé inteligence na svět kolem nás už nelze přehlížet a školy musí hledat cesty, jak nástroje AI do výuky efektivně začlenit. Pro většinu pedagogů ale není AI automaticky srozumitelná nebo přístupná, nedokáží ji do výuky efektivně implementovat. Zhruba polovina učitelů má stále z umělé inteligence obavy, a to proto, že si nepřipadají technologicky zdatní nebo míní, že AI je téma vzdálené jejich specializaci. Nyní ale mají školy a učitelé k dispozici rozvojové programy, které jim tyto bariéry pomáhají překonat – prostřednictvím interaktivních školení, e-learningu s výukovými materiály i sdílením osvědčených postupů,“ uvedla Gabriela Káninská Repková, senior projektová manažerka české kanceláře Junior Achievement (JA Czech).

Profesionální školení má za cíl ukázat pedagogům, na jakých principech umělá inteligence funguje a jak konkrétně může posunout vzdělávání studentů směrem k budoucím výzvám, které na mladou generaci v životě čekají. „Současní dospívající se v práci bez digitálních dovedností neobejdou. Zatímco automatizace usnadňuje fyzickou práci, AI usnadňuje práci mentální. Ve výuce by proto neměla být hrozbou, ale nástrojem, který studentům dovoluje získat prostor pro kreativní a kritické myšlení. Vzdělávací program ‚AI ve výuce podnikání‘ máme proto, aby podpořil učitele v rozvoji těchto klíčových dovedností studentů. Učitelé nejprve projdou intenzivním školením zaměřeným na umělou inteligenci a poté vedou studenty při práci na vlastních AI projektech,“ popsal ředitel JA Czech Martin Smrž.

Celkem šest fyzických a online školení už absolvovaly první desítky aktivních pedagogů, bezmála dvě stovky středoškolských učitelů pak v uplynulých dvou pololetích využily nabídku e-learningových materiálů se zaměřením na AI. „Vidíme velký zájem ze strany učitelů o problematiku, jak s umělou inteligencí ve vzdělávání pracovat. Celodenními kurzy už prošlo 82 pedagogů z 53 škol, plán je ale oslovit všechny střední školy v Česku. Bohužel, rychlejší komplexní proměně výuky na školách stále brání rigidita školních vzdělávacích programů (ŠVP), nedostatek hodinových dotací a financí. Přitom umělá inteligence se dávno netýká jen ICT oborů. Školíme učitele všech aprobací – jazyků, ekonomie, psychologie, dějepisu, ale i chemie nebo biologie, jak s metodickou podporou vést studenty ke smysluplnému využití nástrojů AI napříč předměty,“ řekl Martin Smrž.

Účastníci si na školení pochvalovali především nové poznatky v oblastech strojového učení, datové analýzy a praktická cvičení s umělou inteligencí. „Poznala jsem nové možnosti využití AI a vyzkoušela si konkrétní dostupné programy využívající AI s důrazem na správné zadání vstupních dat, což se mi vše hodí do předmětů ekonomika, marketing, management. Inspirativní pro mě byly také zkušenosti ostatních účastníků kurzu,“ sdělila Bohumíra Benešová, pedagožka Střední školy informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno. „Celé školení pro mě bylo velkým přínosem a motivující do dalších aktivit. Neznala jsem skoro nic, ale lektor byl velmi trpělivý a ochotně vše vysvětloval, nyní musím vše promyslet, ale mám hodně tipů, jak znalosti včlenit do svých předmětů základy společenských věd, biologie a zdravověda,“ potvrdila Jarmila Jánská ze SŠ Havířov.

Část učitelů chce umělou inteligenci využívat k detekci původu studentských prací, analýze odevzdaných esejí, tvorbě učebních materiálů či generování testů. Jiní hodlají studenty přímo zapojit do realizace vlastních AI projektů, například ve formě ročníkových prací. „Školení je interaktivní a s praktickými ukázkami užití umělé inteligence. Cvičení je zaměřeno například na počítačové vidění (Computer Vision) pomocí nástroje Teachable Machine od Google, kde si účastníci vyzkouší trénování modelu pro rozpoznávání obsahu obrázků a jeho testování. Další cvičení využívá Microsoft Copilot pro analýzu textu a tvorbu strukturovaného výstupu, včetně propojení s Google Scholar. To vše učitelé vítají. Kurz je velmi intenzivní, ukotvit získané dovednosti a zanést je do rozvoje studentů v hodinách pak učitelům pomáhají ještě tematické moduly v dostupném e-learningu,“ vyjmenovala Gabriela Káninská Repková.

Obecným přínosem iniciativy „AI ve výuce podnikání“ je zapojení mladých lidí do řešení celospolečenských témat. „Naším úkolem je inspirovat pedagogy ke změně. Proškolení učitelé mohou studenty vést v soutěžních programech, v nichž si vyzkouší, jak lze technologie využít pro řešení reálných problémů – jak například díky aplikacím zamezit plýtvání potravinami nebo jak využít strojové učení a AI k udržitelnějšímu zemědělství. Tyto studentské programy kombinují technické a podnikatelské dovednosti, podporují inovativní myšlení a připravují studenty na moderní trh práce,“ vyzdvihla odbornice na digitální vzdělávání.

Program „AI ve výuce podnikání“ vznikl za podpory společnosti Intel a organizace EIT Food, které dlouhodobě podporují rozvoj vzdělávání v oblasti AI a podnikavosti nejen v Evropě. Významnou obsahovou část školení zaujímají etické aspekty umělé inteligence a podnikatelské dovednosti, které umožní studentům přetvářet nápady v reálné činy.

JA CZECH, www.jaczech.org

JA Czech je obecně prospěšná vzdělávací organizace založená Tomášem Baťou, která již od roku 1992 realizuje na českých školách ucelenou koncepci nadstandardního vzdělávání. Formuje podnikatelské myšlení a finanční gramotnost mladých lidí, propojuje je s lidmi z praxe a pomáhá nastartovat jejich úspěšnou profesní kariéru. Ve spolupráci se školami vytváří příznivé a motivující prostředí pro rozvoj osobních dovedností v rámci podnikatelského vzdělávání studentů i učitelů. Stěžejního projektu JA Studentská firma, se závěrečným veletrhem JA STUDENTSKÁ FIRMA ROKU, se každoročně účastní tisíce středoškoláků.

JUNIOR ACHIEVEMENT, www.juniorachievement.org

Junior Achievement je nejstarší vzdělávací organizace na světě s rokem vzniku 1919. Působí ve více než 120 zemích světa. Zároveň byla švýcarskou institucí NGO Advisor vyhlášena jako sedmá nejvlivnější nevládní organizace světa a v lednu 2022 byla za svou práci pro rozvoj mládeže nominována na Nobelovu cenu míru. Do programů JA se každoročně zapojí 11 milionů dětí a studentů ve věku šest až 22 let.

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *