Polovina Čechů už čelila pokusu o online podvod. Podvodné investice rozpoznalo 7 z 10 klientů bank
Praha 7. srpna 2025
Každý druhý Čech má osobní zkušenost s pokusem o internetový nebo telefonický podvod. Vyplývá to z aktuálního výzkumu bezpečnostní gramotnosti České spořitelny, kterého se zúčastnilo 608 klientů tuzemských bank. Zatímco 41 % lidí podvod rozpoznalo včas, 9 % o peníze skutečně přišlo. Výsledky průzkumu ukazují, že i přes rostoucí povědomí o kybernetických rizicích klienti bank podceňují riziko kybernetických hrozeb a věří, že oni sami se obětí podvodu stát nemohou.

Podle statistik České spořitelny vyplývá, že se v prvním pololetí letošního roku podařilo podvodníkům od klientů Spořitelny vylákat 238 milionů korun, což je ve srovnání s prvním pololetím loňského roku nárůst o 41 %. „Na takto výrazném nárůstu se stejnou měrou podílejí dva faktory. Jednak došlo k dramatickému nárůstu případů, kdy podvodník klienta přesvědčí k výběru hotovosti a jejímu předání podvodnému kurýrovi. Při ověřování podezřelých platebních transakcí ze strany banky klienti často trvají na jejich provedení, zamlčují důležité informace nebo uvádějí nepravdivý účel platby. Kvůli tomu se podvodné transakce, které by jinak mohly být zastaveny, bohužel uskuteční a klient tak přijde o své peníze,” říká Teo Filip, expert na klientskou bezpečnost v České spořitelně a doplňuje: „Stále ale platí, že podvodníci nejčastěji lákají klienty na neuvěřitelně výhodné investice, nebo naopak straší domnělým ohrožením peněz na účtu klienta. Naopak, případy, kdy se podvodníci snaží získat přístup do bankovnictví klienta pomocí falešných SMS a zadat za něj transakci, jsou na ústupu.”
Prostor pro zlepšení je podle aktuálního průzkumu Spořitelny v rozpoznání podvodných investic. Ty odhalilo sedm z deseti klientů českých bank. Nejhorší úspěšnost ze všech otázek měli Češi při ověřování důvěryhodnosti investičního poradce. „Z výsledků vyplývá, že třetina lidí neví o možnosti ověřit investičního poradce ve své bance (nebo se možná chtějí vyhnout rozhovoru s bankéřem o tom, kde je lepší investovat) a části stačí k potvrzení legitimity už jen fakt, že se dovolají na číslo, které si najdou někde na internetu,” říká Petr Zíma, manažer klientské bezpečnosti v České spořitelně.
„Zároveň platí, že podvodníci stále více používají propracovanější metody a spoléhají na lidskou důvěřivost. Dokonale napodobují procesy a komunikaci legitimních institucí, což klientům výrazně ztěžuje rozpoznání podvodu. V pokročilé fázi manipulace často klienti ignorují i přímá varování ze strany banky a trvají na provedení rizikové transakce,” dodává Petr Zíma.
Pro klienty je rovněž náročné rozpoznat bezpečné a rizikové situace. Zatímco rizikové situace správně rozpoznalo 81 až 89 % lidí, u těch bezpečných měli výrazně nižší úspěšnost. „Mnoho lidí mylně označilo jako rizikovou i situaci, kdy jim banka volá kvůli podezřelé platbě, nebo když je e-mailem požádá, aby při příštím přihlášení do digitálního bankovnictví potvrdili změnu obchodních podmínek. Takové výsledky naznačují, že část lidí je velmi obezřetná a za rizikové raději považuje i běžné bankovní praktiky,” komentuje výsledky průzkumu Petr Zíma. Z průzkumu rovněž vyplynulo, že lidem není zcela jasné, kdo se jim ozve v případě napadení účtu. Více než polovina dotázaných (57 %) se mylně domnívá, že v případě napadení účtu je oprávněna jim volat policie.
Česká spořitelna neustále vylepšujeme digitální bankovnictví George, které umí ochránit finanční transakce klientů díky systému detekce podvodných plateb nebo umožňuje ověření skutečného bankéře, zároveň zkouší různé komunikační kanály, skrze které se snaží upoutat na kybernetická rizika. V digitální aplikaci George mohou například klienti nalézt speciální dlaždici věnovanou kyberbezpečnosti, kde mohou rozvíjet své znalosti v otázkách bezpečného chování v on-line prostředí.
„Skrze naše komunikační kanály také zkoušíme nové způsoby komunikace. Nedávno jsme například klientům v digitálním bankovnictví George představili AI avatara, který klienty seznamoval s nejčastějšími triky podvodníků. Sami klienti si mohli vyzkoušet, zda v dialogu s AI avatarem nepodlehnou pokusu o podvod,” popisuj Petr Zíma.
Hlavní zjištění výzkumu Indexu bezpečnostní gramotnosti České spořitelny
- Index bezpečnostní gramotnosti dosáhl 76 bodů* ze 100 – klienti bank nejlépe reagují na falešnou informaci ohledně napadení jejich bankovního účtu, nejhůře při ověřování důvěryhodnosti investičního poradce. (*Hodnota bezpečnostního indexu ukazuje, jaké procento odpovědí označili klienti banky správně, tedy celkový index 76 bodů říká, že v průměru lidé označili správně 76 % odpovědí.
- 57 % lidí věří, že je kvůli napadení účtu může kontaktovat Policie ČR – což není pravda. V případě napadení účtu klienty vždy kontaktuje jejich banka.
- 19 % lidí spoléhá na uložené číslo v telefonu jako záruku pravosti hovoru.
- 41 % klientů bank má zkušenost s internetovým nebo telefonickým podvodem, naštěstí o žádné peníze nepřišly
- 9 % klientů bank má osobní zkušenost s internetovým nebo telefonickým podvodem, kvůli kterému přišly o peníze
- Podvodné investice rozpoznalo v průměru 7 z 10 respondentů, tedy i zde je určitě prostor pro zlepšení.
- Nejpreferovanějšími kanály pro komunikaci bezpečnostních informací jsou digitální bankovnictví a e-mail.
O výzkumu – Výzkum pro Českou spořitelny realizovala agentura Data Stories na reprezentativním vzorku 608 respondentů ve věku 18-75 let. Polovina z nich byli klienti České spořitelny, druhá polovina klienti ostatních bank. Sběr dat probíhal online na přelomu dubna a května 2025.
Profil České spořitelny – Jsme nejstarší českou bankou. Od roku 1825 je naší misí podporovat finanční zdraví a prosperitu klientů, komunit a celé společnosti. Jsme největší bankou v České republice s více než 4,6 miliony klientů a zároveň bankou nejdostupnější – disponujeme největší sítí poboček a bankomatů a naše digitální bankovnictví George je nejvyužívanější bankovní aplikací na českém trhu. Máme relevantní nabídku pro všechny typy zákazníků, ať jde o individuální klientelu, drobné podnikatele, malé a střední firmy nebo velké korporace a klienty z veřejného sektoru. Od roku 2000 jsme součástí evropské bankovní skupiny Erste. Naše postavení nám dovoluje udávat trend v technologických a digitálních inovacích a zavádění nových služeb a produktů.
- Jsme první bankou, která se stará o finanční zdraví klientů. Veřejně jsme se zavázali:
- Pomáhat všem našim klientům vytvářet finanční rezervu na nenadálé výdaje
- Zpřístupnit kvalitní finanční vzdělávání všem dětem v České republice
- Pomoci všem našim klientům vytvářet dlouhodobou finanční rezervu
- Financovat transformaci českých firem směrem k jejich větší konkurenceschopnosti na globálních trzích
- Zaujímáme vedoucí tržní pozici v oblasti retailových i firemních úvěrů, hypoték i v celkových vkladech. Našich služeb využívá každá druhá municipalita v České republice.
- Naše internetové a mobilní bankovnictví George má takřka 3 miliony uživatelů a je nejvyužívanější bankovní digitální službou na trhu.
- Nadace České spořitelny je největší bankovní nadací v ČR. Zaměřuje se především na podporu systémových změn ve vzdělávání a rozvoj finanční gramotnosti u dětí a mladých lidí. Nadace do podpory vzdělávacích projektů investuje každý rok desítky milionů korun.