Ministerstva Policie ČR, MO

Ministerstvo vnitra a Hasičský záchranný sbor ČR představují projekt 72 hodin – praktická příručka pro zvládání krizových situací

Praha 7. srpna 2025

Ministerstvo vnitra ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému a experty na krizové řízení a komunikaci z celé České republiky představují projekt 72 hodin (www.72h.gov.cz). Součástí projektu je praktická příručka, která občanům pomůže lépe se připravit na krizové situace.

Proč 72 hodin?

V České republice se setkáváme s mnoha mimořádnými událostmi, které mohou přerůst do krizových situací, jako jsou povodně, tornáda, požáry, bouře nebo výpadky základních služeb. Nedávný výpadek elektrického proudu na začátku července a povodně v roce 2024 ukázaly, jak rychle se může běžný život změnit. Pro mnoho zasažených rodin bývají v těchto krizových situacích nejtěžší první tři dny – tedy 72 hodin.

„Během těchto 72 hodin můžeme čelit výpadkům vody, tepla, elektřiny či internetu. Proto je zásadní mít doma nouzové zásoby jídla, vody a přístup ke spolehlivým informacím, abychom věděli, co se kolem nás děje. Připravenost nám umožní ochránit nejen sebe, ale i své blízké,“ říká ministr vnitra Vít Rakušan.

Kdy platí pravidlo 72 hodin?

Pravidlo 72 hodin se týká situací, kdy nejsou bezprostředně ohroženy životy. Když se občané ocitnou v přímém ohrožení života – při bezprostředně hrozícím nebezpečí, nehodách, úrazech nebo akutních zdravotních problémech –, pomoc přijde rychle. Při rozsáhlých a intenzivních krizových situacích nemusí být záchranáři schopni dostat se okamžitě ke všem, kteří nejsou v přímém ohrožení života. Lidé si pak budou muset na určitou dobu poradit sami.

„Naším cílem je, aby si lidé osvojili schopnost zvládnout dočasná omezení běžného života, čímž umožní záchranným složkám soustředit se na pomoc těm, kteří jsou v přímém ohrožení,“ vysvětluje ministr Rakušan.

Příručka 72 hodin vznikla díky spolupráci 68 organizací

Příručka 72 hodin vznikla na základě zkušeností složek integrovaného záchranného systému ve spolupráci s ministerstvy, státními orgány, samosprávami, univerzitami, výzkumnými institucemi, humanitárními a dalšími nevládními organizacemi, bezpečnostními experty i soukromým sektorem. Inspiraci jeho autoři čerpali z úspěšného finského modelu, který konzultovali s finskými kolegy.

„V terénu vidíme každý den, jak zásadní rozdíl dělá připravenost. Domácnosti, které mají alespoň základní nouzové zásoby a vědí, jak postupovat, čelí krizím s mnohem větší odolností a menším rizikem,“ říká generální ředitel Hasičského záchranného sboru ČR Vladimír Vlček s tím, že příručka obsahuje postupy, které se v praxi osvědčily jako nejužitečnější.

Náklady na realizaci projektu

Celkové náklady na realizaci projektu dosud činí 5 761 501 korun. Z této částky představuje 190 483 korun investice do tvorby příručky, doprovodných materiálů pro různé cílové skupiny (např. uživatele znakového jazyka), kampaně a propagačních sdělení. Zbývajících 5 571 018 korun bylo vynaloženo na nákup mediálního prostoru, konkrétně na plakátovací plochy ve vlacích a rozhlasovou reklamu.

Proč právě teď?

Příručka navazuje na dřívější materiály Ministerstva vnitra a HZS ČR, které v průběhu časy zastaraly, byly rozptýlené na různých webech, kde je občané jen obtížně nacházeli. Její příprava začala po vyhodnocení reakce na povodně, kdy se se ukázala důležitost základních informací o osvědčených postupech během krizových situací.

Sdílená bezpečnost

„Nejde o přenášení odpovědnosti ze státu na občany, ale o sdílenou bezpečnost. Stát zůstává odpovědný za koordinaci záchranných prací a poskytování bezodkladné pomoci. Osobní připravenost tento systém podporuje a posiluje,“ zdůrazňuje ministr Rakušan.

Když se občané dokáží postarat sami o sebe, pomáhají tím celé společnosti a umožňují záchranným složkám věnovat se těm nejohroženějším.

Výsledky průzkumu veřejného mínění

Průzkumy ukázaly prostor pro zlepšení v oblasti připravenosti:

73 % domácností se na krizové situace nijak nepřipravuje,

31 % lidí ví, jak správně poskytnout první pomoc,

28 % ví, co dělat při dlouhodobém výpadku proudu,

22 % ví, jaké jsou potřebné zásoby potravin a vody.

Současně však 76 % lidí souhlasí, že by je stát měl více připravovat na krizové situace, a 89 % domácností by uvítalo doručení příručky do schránky.

Komunita a solidarita

„Připravenost nevede k sobectví, ale právě naopak. Připravená domácnost může lépe pomáhat ostatním – sousedům, seniorům nebo rodinám s malými dětmi. Silná komunita je tvořena připravenými lidmi, kteří dokážou spolupracovat,“ říká ministr Rakušan.

Dostupnost pro všechny

Příručka bude dostupná v češtině, angličtině, ukrajinštině i českém znakovém jazyce. Rozšiřující informace jsou zveřejněny na webu www.72h.gov.cz, který současně obsahuje videa s českými titulky a je zpracován podle standardů přístupnosti. Zpřístupnění pro neslyšící uživatele českého znakového jazyka připravila společnost Deaf Friendly®.

Mediálními partnery při propagaci projektu jsou Česká televize, Český rozhlas a aplikace Záchranka, což zajistí, že se informace dostane k široké skupině občanů.

Pro případ dalších doplňujících informací je pro občany zřízena speciální infolinka 950 380 380 (Po–Pá 9–15 h).

Harmonogram vydání

Během srpna 2025 probíhá komunikační kampaň a příručka je zpřístupněna online na www.72h.gov.cz. Na podzim 2025 bude následovat ve spolupráci s Českou poštou distribuce tištěné verze do všech domácností.

Praktická připravenost

„Záměrem není nikoho strašit, ale zodpovědně se připravit na změny. Když se občané připraví předem, nebudou pak v takovém stresu a lépe ochrání své zdraví i majetek,“ zdůrazňuje ministr Rakušan. „Připravenost je základ, ale nejdůležitější je, že si v těžkých časech dokážeme vzájemně pomáhat. Společně to zvládneme.“

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *