Komentář společnosti DATART k červnovým tržbám v maloobchodu
Praha 7. srpna 2025
Komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky. Ve svém vyjádření se věnuje vývoji spotřebitelského chování, aktuálním trendům v prodeji elektroniky i roli e-commerce během června:
Český statistický úřad dnes zveřejnil aktuální výsledky maloobchodního prodeje za červen. Tržby se v červnu reálně zvýšily meziročně o 4,5 %, meziměsíčně pak o 0,3 %. Největší vliv na růst měly prodeje pohonných hmot, nepotravinářského zboží a internetových a zásilkových obchodů.
„Červnové výsledky maloobchodu potvrzují, že sezónnost má v elektrosegmentu výrazný vliv – často silnější než v jiných odvětvích. Teplé počasí podpořilo prodeje mobilních klimatizací a ochlazovačů, které patřily mezi výrazně prodávané produkty měsíce. Už před samotným startem hlavní sezóny jsme zaznamenali zhruba 15% nárůst v prodeji powerbank, což ukazuje, že se zákazníci aktivně připravují na letní dovolené. S nástupem prázdnin lidé také častěji sahali po přenosné audiotechnice. Zvýšený zájem byl patrný rovněž u chladniček, přičemž hlavními kritérii při výběru byly úspornost, praktičnost a moderní design. Je zřejmé, že i navzdory ekonomickým nejistotám přetrvává poptávka po praktických a sezónních produktech. Pro obchodníky je proto klíčové flexibilně reagovat na měnící se spotřebitelské preference a soustředit se na nabídku s jasnou přidanou hodnotou. Výhled do druhé poloviny roku zůstává opatrně optimistický,“ říká František Mikoška, obchodně marketingový ředitel DATART.
Celou publikaci ČSÚ najdete zde