Ojetý elektromobil po 32 000 km? Nižší cena, čisté svědomí
Praha, 30. července 2025
Elektromobily jsou symbolem ekologického provozu, ale jejich výroba přináší vyšší uhlíkovou stopu než výroba aut se spalovacím motorem. Zásadní je proto délka provozu: jakmile elektromobil najede zhruba 32 000 kilometrů, splatí emise z výroby a k přírodě je od té chvíle skutečně šetrný. Podle dat motoristického portálu TipCars je aktuálně v nabídce přes 800 elektromobilů, které tuto hranici překonaly. Zákazníci tak mají možnost pořídit si vůz, který je ekologicky i finančně příznivější než nový.

Každý další kilometr je čistým ziskem pro planetu
Pověst „zelených“ vozů si elektromobily nezískaly jen tak – oproti spalovacím motorům mají výrazně vyšší účinnost, a to už od první jízdy. Zatímco spalovací motory přemění na pohyb pouze 16–25 % energie z paliva, elektromotor využije 87–91 % elektrické energie. Výsledkem je nižší spotřeba, menší ekologická zátěž a zároveň i nižší provozní náklady při každé jízdě.
Výroba je sice náročnější – baterie s kapacitou 60 kWh zatíží ovzduší přibližně 4,2 až 4,8 tunami CO₂ ještě dříve, než auto poprvé vyjede – rozdíl se však vyrovná při nájezdu zhruba 32 000 kilometrů. Od tohoto bodu je elektromobil ekologičtější než jeho spalovací konkurent – a výhoda se s každým kilometrem zvyšuje.
V českých podmínkách tak elektromobily během celého svého životního cyklu vyprodukují v průměru o 46 % méně emisí než srovnatelné benzinové vozy.
Dlouhá životnost baterií a druhý život po skončení služby
Moderní baterie vydrží až 15 let nebo 180 000–200 000 najetých kilometrů. Ani poté se však nemusí stát odpadem – běžně nacházejí využití jako stacionární úložiště energie v domácnostech nebo energetické síti. Díky průměrné roční degradaci 1,8 % si udrží zhruba 80 % kapacity i po deseti letech. Až doslouží definitivně, více než 90 % materiálů lze recyklovat a využít pro výrobu nové baterie.
„Elektromobily tak nevyžadují brzkou výměnu baterie. A i když jejich životnost jednou skončí, většina použitých surovin může znovu posloužit,“ říká Marek Knieža, ředitel TipCars.

Proč teď dává ojetý elektromobil smysl?
Auta s nájezdem nad 32 000 kilometrů jsou nejen ekologicky šetrnější, ale také výrazně cenově dostupnější – rozdíl může činit i desítky procent. Cena nového vozu Škoda Enyaq iV začíná na 1,015 milionu Kč, zatímco ojetý vůz s tímto nájezdem vychází v nabídce TipCars průměrně na 873 000 Kč, což představuje pokles o 14 %. Ještě větší rozdíl je patrný u modelu Volkswagen ID.3, jehož katalogová cena činí přibližně 800 000 Kč. Po ujetí 32 000 kilometrů se jeho tržní cena snižuje o 27 % na průměrných 584 000 Kč. Více než o třetinu pak klesá cena Tesly Model 3 – z původních 1,2 milionu Kč na přibližně 775 000 Kč. „Ojetý elektromobil, který už dosáhl čisté ekologické stopy, je tak cenově přístupnější i pro širší veřejnost,“ komentuje Marek Knieža.
Podle aktuálních dat z portálu TipCars navíc elektromobily na českém trhu s ojetinami rychle přibývají. Zatímco v červnu 2023 bylo v nabídce 914 vozů, letos už jich je 1 638. V nabídce je přitom skoro každý druhý vůz s nájezdem vyšším než 32 000 kilometrů. Medián stáří těchto vozů činí tři roky a jejich mediánová cena se pohybuje kolem 779 900 Kč.
„Meziroční nárůst nabídky, klesající mediánová cena a stabilní růst dovozů ukazují, že elektromobilita na sekundárním trhu není přechodný jev. Sledujeme dlouhodobý posun, který bude pokračovat i v dalších letech,“ doplňuje Marek Knieža.

Nabíjení už není problém
Jednou z častých obav spojených s elektromobily je dostupnost dobíjecích stanic. Podle Ministerstva průmyslu a obchodu ČR bylo k 30. červnu 2025 v provozu 3 182 veřejně přístupných dobíjecích stanic, které dohromady nabízejí 5 603 nabíjecích bodů. Dobíječky dnes najdeme u obchodních center, ve městech i na čerpacích stanicích.
Rostoucí poptávka po elektromobilech zároveň motivuje další investice do infrastruktury. OMV a PRE oznámily nový projekt, který má výrazně posílit dostupnost ultrarychlého nabíjení.
„Plánované společné rozšíření zahrnuje dalších 113 ultrarychlých dobíjecích stanic o výkonu 300 až 400 kW, které budou do roku 2030 instalovány na 48 nových, ale i posílených lokalitách. Místa nabídnou celkem 168 nových dobíjecích bodů s konektory CCS2. Řada lokalit bude nakonfigurována jako pokročilé dobíjecí huby, každý až s šesti ultra výkonnými dobíjecími jednotkami. Tím bude zajištěna natolik vysoká úroveň kapacity a zákaznického komfortu, jaká je v současnosti na českém trhu ojedinělá,“ říká Daniel Vasilache, retail manager OMV Česká republika.
„V ojetých elektromobilech se dnes spojuje ekologie, ekonomika i praktičnost,“ uzavírá Marek Knieža.
Portál TipCars.com zprostředkovává prodej nových a ojetých aut, a to jak mezi prodejci a zájemci o koupi vozu, tak i přímo mezi lidmi navzájem. TipCars.com nabízí prodejcům jedinečné řešení pro jednoduchý a efektivní prodej automobilů. Díky spolupráci s partnery patřící mezi přední hráče napříč auto-moto trhem – od dovozců a dealerů přes autobazary až po poskytovatele leasingových služeb – najdou na TipCars.com zájemci o koupi vozu vše na jednom místě. V současné době patří TipCars.com s nabídkou více než 70 000 inzerátů od více než 1 500 partnerů a soukromých prodejců mezi největší inzertní auto-moto weby na českém trhu.