DSV investuje do udržitelné logistiky prostřednictvím biopaliv a připravuje se na výzvy druhé poloviny roku
Praha, 27. července 2025
Společnost DSV pokračuje ve své strategii snižování emisí v dopravě a rozšiřuje využití alternativních paliv. Kromě elektrifikace své globální flotily a úspěšného nasazení vozidel na HVO (hydrogenovaný rostlinný olej) se zaměřuje také na další biopaliva, jako je SAF (Sustainable Aviation Fuel) pro leteckou a FAME (Fatty Acid Methyl Esters) pro námořní přepravu. Udržitelná logistika zůstává prioritou i ve druhé polovině roku 2025. Předpokládá se také další rozšíření využití umělé inteligence, přičemž společnost DSV zároveň klade důraz na přizpůsobení se globálním změnám v obchodních podmínkách, jako je vliv nových celních opatření, nevyjasněná situace v Rudém moři či přesouvání dodavatelských řetězců do blízkých zemí neboli nearshoring.

Společnost DSV se přizpůsobuje rostoucímu důrazu na ESG standardy (měřítka pro hodnocení a porovnávání udržitelnosti firem v oblasti životního prostředí, sociální odpovědnosti a správy). Zákazníci stále více požadují transparentní informace o environmentálním dopadu přepravy a upřednostňují nízkoemisní řešení. Jedním z nízkoemisních řešeních, které DSV Česká republika již několik měsíců provozuje, jsou velkokapacitní soupravy na HVO a plánuje rozšíření využití tohoto paliva na další trasy.
5 měsíců zkušeností s HVO
„Pokračujeme ve využívání alternativního paliva HVO na nočních hlavních distribučních linkách DSV v CZ s cílem přispět ke snížení emisí CO2 z provozu nákladních vozidel. Díky velké části zákazníků DSV, kteří nepatrnou částkou tzv. environmentálního příplatku nám pomáhají společně se podílet na šetrnějším způsobu přepravy, jsme za 5 měsíců uspořili 190 tis. kg CO2, ekvivalent této hmotnosti je cca 29 slonů. Po tuto dobu jsme společně s našimi dopravci hledali optimální řešení pro rozšíření použití HVO paliva i pro další dálkové linky DSV v ČR. Pokud nám to dovolí pomalu se zlepšující situace v oblasti přeprav, tak pro 2.polovinu roku 2025 jsme odhodlaní pokrýt až 80% tuzemských linek DSV tímto palivem. Dosáhli bychom tak měsíční úspory kolem 10 slonů (cca 66,6 tis. kg) CO2. V současné době se v DSV CZ připravujeme na provoz čistě elektrických tahačů Volvo pro provoz v dedikovaném nastavení pro významného klienta. To by mělo být dalším konkrétním přispěním DSV k modernímu pojetí příměstské a vnitrostátní logistice. Jsme přesvědčeni o správnosti přístupu využitím širší škály úsporných vozidel a alternativních pohonů, které mohou ve vhodné kombinaci posunout přepravní logistiku směrem ke skutečné dlouhodobé udržitelnosti s přímým dopadem na lepší životní prostředí nás všech,“ říká Petr Chocholatý, ředitel provozu DSV Road Česká republika.

HVO se osvědčilo jako efektivní alternativa tam, kde zatím není dostatečná infrastruktura pro elektro vozy. Česká síť čerpacích stanic s HVO se navíc rozrůstá rychleji než síť elektro stanic pro nákladní dopravu, což z něj činí realistické řešení pro každodenní využití. Na rozdíl od tradičních fosilních paliv, jako je nafta, mají udržitelná paliva podobné provozní vlastnosti, ale výrazně nižší uhlíkovou stopu. Vyrábějí se z biologicky odbouratelných nebo odpadních surovin a jejich použití snižuje nejen přímé emise CO₂, ale také celkové dopady na životní prostředí, které jsou spojeny s těžbou a zpracováním ropy.
„I když jsou provozní náklady spojené s HVO výrazně vyšší než u dieselových tahačů, palivo se v našich podmínkách osvědčilo jako spolehlivé, efektivní a ekologické řešení – zejména tam, kde zatím není možné nebo ekonomicky výhodné nasadit elektrická vozidla. Rozšíření na další trasy a podpora budování infrastruktury jsou přirozeným krokem, který nám pomáhá naplňovat naše emisní cíle,“ dodává pan Chocholatý.
Redukce emisí i u letecké a námořní dopravy
Na globální úrovni se DSV stále intenzivněji zapojuje do projektů snižování emisí také v oblasti letecké a námořní dopravy. V letectví sleduje vývoj SAF (Sustainable Aviation Fuel – udržitelné letecké palivo), které může snížit emise CO₂ až o 80 % oproti konvenčnímu kerosinu (standardně využívané letecké palivo). SAF se vyrábí z obnovitelných zdrojů, jako jsou biologické odpady, použité oleje nebo zemědělské zbytky, a je přímo použitelný v současných letadlech bez nutnosti technických úprav. DSV již v roce 2023 uskutečnilo iniciativu, kdy se rozhodlo absolvovat veškeré své služební lety výhradně s využitím biopaliva SAF. Podobně se v námořní dopravě otevírá prostor pro FAME – biopalivo druhé generace, jehož využití je ve fázi pilotního nasazení.
Co očekávat ve druhé polovině roku 2025
Logistický sektor bude ve druhé polovině roku 2025 čelit několika dalším klíčovým výzvám i příležitostem. Jednou z nich je stále pokračující rozvoj digitalizace a umělé inteligence v logistice. Tyto technologie se stávají klíčovými nástroji pro zvyšování efektivity. Umělá inteligence umožní nejen prediktivní modely pro optimalizaci tras a snížení nákladů, ale také sledování přepravy v reálném čase, což pomůže lépe reagovat na aktuální podmínky a optimalizovat logistické procesy. AI dokáže pomáhat i v oblasti bezpečnosti. Například pro monitoring chování řidičů, což umožní včasné upozornění na rizikové chování a přispěje k zajištění většího bezpečí na cestách. Dále bude pokračovat nasazování autonomních strojů ve skladech, které zvýší produktivitu a flexibilitu, a zároveň minimalizují lidskou chybu v náročných skladovacích procesech.
„Věříme, že nám všechny tyto kroky pomohou ke splnění globálního cíle pro rok 2025, kterým je snížení emisí z přepravních a logistických činností o 8 %. Tento cíl je součástí širší strategie postupné dekarbonizace, která zahrnuje investice do alternativních paliv, elektrifikaci vozového parku a spolupráci s partnery na ekologických řešeních napříč celým dodavatelským řetězcem. Skrze tyto dílčí kroky bychom měli do roku 2050 naplnit náš závazek k dosažení nulových emisí – a to jak v rámci vlastního provozu, tak i napříč celým hodnotovým řetězcem,“ dodává pan Chocholatý.
Situace na mezinárodní scéně
Důležité zůstává dění v Suezském průplavu, kde začátkem května došlo k uzavření příměří mezi jemenskými povstalci Húthíi a americkou vládou, která na Húthíjské jednotky podnikla od března letošního roku několik masivních útoků. Dohoda stanovuje, že strany na sebe nebudou v Rudém moři a úžině Báb Al-Mandab vzájemně útočit, což by mělo zajistit svobodu plavby a plynulou mezinárodní námořní dopravu. Příměří by se však nemělo vztahovat na útoky proti Izraeli. “V druhé polovině roku 2025 očekáváme, že tato situace přinese stabilizaci obchodních tras, ale zůstávají obavy o možné eskalace napětí v jiných částech regionu. Vliv této dohody na globální logistiku může být zásadní, zejména vzhledem k pokračujícímu napětí v širším Blízkém východě a rostoucí dynamice geopolitických vztahů, zejména mezi USA, Íránem a Izraelem. Hormuzský průliv je strategická úžina spojující Perský záliv s Arabským mořem, zůstává sice otevřený, ale je pod zvýšeným bezpečnostním dohledem a tlakem. Vzhledem k rostoucímu riziku eskalace konfliktu začínají rejdařské společnosti přehodnocovat své trasy a aktivovat krizové plány. Některé společnosti se z opatrnosti vyhýbají plavbě v Rudém moři, Perském zálivu a právě v Hormuzském průlivu. Neustále sledujeme vývoj situace a v případě nutnosti okamžitě zavádíme opatření, která zajistí co nejvyšší bezpečnost a omezí případné dopady na minimum,“ dodává Jukl.
Dalším faktorem, který bude nutné sledovat, jsou kroky americké vlády v oblasti celní politiky, jež mají za cíl chránit domácí trh. Tato nepředvídatelná a dynamická situace vytváří pro logistické společnosti a obchodníky značné výzvy, zejména kvůli nejistotě, rostoucím nákladům a administrativnímu zatížení. Nejvíce se o amerických clech diskutuje v souvislosti s Čínou, odkud dováží výrobky větší i menší mezinárodní obchodní hráči. Nejasná celní politika může vést k přesouvání dodavatelských řetězců mimo Čínu a posílení nearshoring, tedy přesun výroby blíže k evropským trhům. To by mohlo znamenat zvýšenou poptávku po logistických službách v Evropě. „Stále více našich zákazníků přesouvá výrobu blíže k evropským trhům. Nearshoring výrazně zkracuje dodací lhůty, snižuje rizika a zvyšuje flexibilitu dodavatelských řetězců,“ uvádí Jiří Moravec, ředitel oddělení Sales & Marketing, DSV Air & Sea.
DSV a.s. je původně dánský dodavatel přepravních a logistických služeb, poskytující řešení pro celosvětovou nákladní (leteckou, námořní, silniční i železniční) dopravu. Společnost byla založena v roce 1976 deseti nezávislými dánskými přepravci a neustále expanduje, má zastoupení ve více než devadesáti zemích světa se 75 tisíci zaměstnanci. Společnost se dělí na tři divize: DSV Air & Sea pro námořní a leteckou dopravu, DSV Road pro silniční přepravu a DSV Solutions pro skladování a kontraktní logistiku.
Aktuálně je společnost DSV třetí největší přepravní a logistickou společností na světě a vytváří až 4% podíl na celosvětovém trhu.
Centrála společnosti DSV v České republice se nachází v obci Pavlov ve Středočeském kraji, kde má největší sklady. Další jsou rozmístěny v Liberci, Plzni, ve Slatiňanech, v Ostravě, Brně, Olomouci, Frýdku-Místku a v Přerově.