AAA AUTO: Elektromobily za deset let zlevnily o polovinu, dojezd je třikrát delší
Fakt, že dojezdy elektromobilů v posledních letech vzrostly a jejich ceny naopak klesají, není tajemstvím. Experti AAA AUTO se však podívali na konkrétní čísla, aby zjistili, že mezi lety 2015 a 2025 se průměrný dojezd elektromobilů, nabízených na českém trhu, dramaticky zvýšil – a to zhruba na trojnásobek. Nejlevnější elektroauto přitom stojí polovinu toho, co před ještě deseti lety. Na sekundárním trhu pak dnes za půl milionu korun seženete i „dospělý“ elektromobil s dojezdem kolem 500 km.

První moderní bateriové elektromobily (BEV) se na českém trhu začaly objevovat kolem roku 2010. Modely jako Mitsubishi i-MiEV či první generace Nissanu Leaf měly udávaný dojezd pouze kolem 130–175 km, reálně to však bývalo pod 120. „Ještě v roce 2014 byl průměrný dojezd BEV pouhých 150 kilometrů na jedno nabití baterie. Letos je to už 510 km, tedy více než trojnásobek,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, provozovatele největších tuzemských prodejních sítí ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna. A dodává: „Současně se zvětšil rozptyl trhu, od městských aut s malou baterií, jako je Dacia Spring s dojezdem 230 km, až po drahé modely s obřím akumulátorem jako Mercedes EQS s dojezdem těsně pod 800 km; nové modely Audi e-tron mají reálný dojezd kolem 650 km. Zmíněných průměrných zhruba 500 kilometrů dnes dosahují modely jako Škoda Enyaq či Tesla Model Y,“ konkretizuje Petr Vaněček.
Důvody jsou jasné – celkový pokrok v technologii baterií a efektivitě pohonu. Akumulátory mají vyšší energetickou hustotu, elektromotory jsou účinnější, nepoměrně rychlejší je také nabíjení, výrazně se zlepšila aerodynamika elektroaut. „Je pravda, že reálné dojezdy bývají nižší než homologované podle normy WLTP, v praxi asi o 10 až 20 procent, protože norma stále počítá s relativně ideálními podmínkami. V zimě nebo na dálnici pak může dojezd klesnout až na 60 až 70 procent. I tak už ale praktických 300 až 500 km pohodlně pokrývá denní nájezd většiny řidičů, což značně odbourává někdejší ‚dojezdovou úzkost’,“ říká Petr Vaněček. Tempo vylepšování parametrů BEV podle něj bude pokračovat, i když možná pomaleji. „Dojezdy přes 500 kilometrů na jedno nabití už vyhovují většině potřeb, takže tlak na navyšování není tak silný,“ míní.
Ceny: za dekádu o polovinu níž
Velmi zajímavé je pak cenové srovnání. Například Kia Soul EV stála před deseti lety 850 tisíc korun, za což nabízela baterii s kapacitou 27 kWh a dojezd lehce přes 200 km, konkurenti jako Volkswagen e-golf nebo Nissan Leaf na tom byli velmi podobně. Auto s obdobnými parametry – Dacia Spring s baterií o stejné kapacitě a dojezdem 225 km – dnes stojí polovinu, 420 tisíc korun. „A to nezapočítáváme inflaci. Pokud bychom vzali oněch 850 tisíc z roku 2015, v dnešních cenách by to bylo 1,3 milionu korun. Za takové peníze seženete třeba Teslu Y v provedení Long Range, tedy auto se zcela jinou užitnou hodnotou, více než pětkrát delším dojezdem, bleskovým rychlonabíjením, velkým kufrem, možností instalace střešního boxu, nosičů na kola, zapřáhnutí karavanu. Násobně delší jsou záruky na trakční akumulátor, výhodou je úspornější vytápění kabiny tepelným čerpadlem. Což sebou nese více pohodlí, menší stres a v konečném důsledku i větší bezpečnost. I v té pasivní dosahují dnešní elektromobily na nejvyšší příčky v hodnocení Euro NCAP či americké NHTSA,“ doplňuje Petr Vaněček, podle nějž udělala elektromobilita za jedinou dekádu ohromný pokrok – z malých a těžko prakticky použitelných vozítek se staly plnohodnotné náhrady rodinných automobilů se spalovacími motory.
Prodeje ojetých elektromobilů strmě rostou
Co se změnilo opravdu k nepoznání, je sekundární trh. Před deseti lety pro elektromobily neexistoval, dnes se na něm prodávají tisíce vozů ročně. „Letos v červnu se na českém trhu ojetých vozů nabízelo 2 897 elektromobilů, meziročně o téměř 39 procent víc. Naopak průměrná cena poklesla na 907 tisíc korun, což je v meziročním srovnání o 11 procent méně, k červnu 2023 pak dokonce o 43 procent méně. V roce 2015 stával průměrný BEV 1,6 milionu korun,“ vypočítává Petr Vaněček a přidává několik čísel z vlastní sítě AAA AUTO. „Jsme největším hráčem na trhu, zvlášť poté, co někteří konkurenti z něj zcela vycouvali. Letos jsme za pololetí prodali v Česku 640 aut, loni za půlrok 262, což je nárůst o 144 procent. Jen pro zajímavost, v roce 2022 to bylo jen 29 kusů, a to je nárůst o 2 100 procent,“ bilancuje Petr Vaněček. „Áčka“ mají momentálně v nabídce kolem 350 elektromobilů, rozšiřují také počet specializovaných „elektro“ poboček.
Prodejům výrazně nahrává i neustále klesající cena bateriových vozů. Zatímco loni v tuto dobu za ně zájemci dali v průměru 864 tisíce korun, letos je to už 695 tisíc Kč, tedy o pětinu méně; což je v přímém protikladu ve srovnání s neustále rostoucí cenou aut spalovacích. Ceny velmi slušných aut se zdravím baterie (SoH) kolem 90 procent a reálným dojezdem necelých 500 kilometrů, jako je například Tesla Model 3, už spadly pod půl milionu korun, ke 450 tisícům. „Nejlevnější elektroauta v naší nabídce, Škody Citigo iV, pořídíte už kolem 250 tisíc korun. A třeba pětiletý Opel Corsa s dojezdem 300 km máme za 330 tisíc korun. Což už jsou ceny na úrovni aut se spalovacími motory,“ míní šéf „Áček“. Podle něj přitom není třeba mít z ojetých elektroaut obavy. „Počet potenciálně poruchových dílů je výrazně nižší než u spalovacích vozů. Motory jsou víceméně bezporuchové, u baterií se ukazuje, že vydrží daleko větší nájezdy, než se původně předpokládalo. Navíc je dokážeme díky spolupráci se špičkovou rakouskou společností Aviloo detailně změřit, zjistit vše o jejich dřívějším používání a aktuálním stavu. Všechno uvádíme u každého prodávaného elektromobilu, na něž poskytujeme i nadstandardní záruky,“ uzavírá Petr Vaněček.