Kultura

Letní slavnosti staré hudby zahájí pocta rodu Bachů

Praha  16. července 2025

Německý vokální soubor Ensemble Polyharmonique patří k předním interpretům staré hudby na evropské scéně. Specializuje se na repertoár renesance a baroka, který oživuje s důrazem na historicky poučenou interpretaci. Mezinárodní renomé souboru dokládají pravidelná pozvání na prestižní festivaly i spolupráce s předními barokními orchestry. Vedle uvádění známých děl se věnuje i badatelské činnosti a pro své posluchače objevuje zapomenuté poklady 17. a 18. století.

Právě významné hudební rody i rodinná pouta jsou tématem letošního ročníku festivalu, který až do
5. srpna nabídne pod podtitulem Familia díla z hudebních archivů v podání předních ansámblů
i sólistů mezinárodní i domácí scény. Během festivalu zazní hudba od středověku po vrcholné baroko a posluchači se mohou těšit na duchovní i světské skladby, hudbu, která zněla na šlechtických dvorech, na francouzská středověká moteta, lidové písně, virtuózní sonáty i operní árie.Festival tradičně uzavře rezidenční ansámbl
Collegium Marianum s programem nazvaným Passione d’amore (Síla lásky v rodinných dramatech), jehož hosty budou tentokrát ukrajinsko-německá sopranistka Kateryna Kasper a český barytonista Roman Hoza.

Více informací na www.letnislavnosti.cz.

Festivalová dramaturgie má letos v hledáčku významné hudební rody, a to jak skladatelské, tak například tiskařské (bez jejichž práce by mnohé skladby dávno upadly v zapomnění), nebo rodiny mecenášů, které podporovaly vznik nových děl. Specifickou rodinou byly také klášterní komunity, v nichž často vzkvétal velmi bohatý hudební život. Do programů se samozřejmě promítají i rodinné vztahy, které jsou nevyčerpatelnou studnicí emocí, vášní, prožitků, poznání i humoru, a odrážejí se jak v hudbě artificiální, tak lidové. Rodinná dramata se objevují i v operních příbězích, pro něž byly oblíbeným zdrojem inspirace. Koncertní programy
26. ročníku festivalu vznikaly v drtivé většině na objednávku festivalu v souladu s festivalovým tématem. V dalších večerech se po jedenácti letech na festivalové pódium vrací fenomenální portugalský soubor Sete Lágrimas, který si svojí bezprostředností a hudební kreativitou podmanil srdce posluchačů již v roce 2014. Koncert provede posluchače přechodovými rituály a životními fázemi od narození až po smrt, jež budou ilustrovány příklady artificiálního i tradičního hudebního dědictví iberské kultury napříč staletími i konfesemi. Třetí koncert, umístěný do baziliky sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, přinese vůbec nejstarší hudbu, která na 26. ročníku zazní – do mystického světa středověkých klášterů, kapitul a univerzit, tedy do prostředí dobových řeholních a intelektuálních elit, zavede posluchače španělský soubor Tasto Solo pod vedením Guillerma Péreze. Čtvrtý večer nabídne recitál dvou z nejslibnějších hudebníků nové generace tzv. poučené interpretace staré hudby – francouzský houslista Théotime Langlois de Swarte a francouzsko-americký cembalista Justin Taylor přednesou v Lobkowiczkém paláci virtuózní program vzdávající hold bratrům Louisovi a Françoisovi Francœurům. Úplně poprvé se v Praze představí italsko-švýcarský soubor Concerto Scirocco, který upozorní na neméně důležitý fenomén hudební historie – tisk. Dramaturgie koncertu se zaměří na edice z dílny rodu Gardano/Magni, jež v 17. století patřila mezi největší a nejdůležitější hudební nakladatelství nejenom v Benátkách, ale i v celé Evropě. Šestý festivalový večer bude pozváním do té nejurozenější společnosti anglického království druhé poloviny 17. a počátku 18. století.

Vlámský soubor Musica Gloria a taktéž vlámský kontratenorista Pieter de Praetere připomenou, že kromě oblíbeného a úspěšného Henryho Purcella byl aktivně hudebně činný i jeho příbuzný, Daniel. Závěrečný koncert bude tradičně patřit souboru Collegium Marianum, rezidenčnímu ansámblu festivalu pod vedením Jany Semerádové. Dramaturgie sestavená přímo pro tuto příležitost bude důkazem, že rodinné vztahy byly nevyčerpatelným zdrojem umělecké inspirace a také hnací silou komplikovaných zápletek operních námětů. Árie z opery Giulio Cesare in Egitto Georga Friedricha Händela a Il Giustino Antonia Vivaldiho přednesou ukrajinsko-německá sopranistka Kateryna Kasper a český barytonista Roman Hoza.

Festivalové večery se budou konat v citlivě zvolených historických sálech pražských paláců, kostelů
a klášterů, které jim dodají nezaměnitelnou atmosféru (Emauzský klášter, zámek Troja, kostel sv. Šimona
a Judy, Lobkowiczký palác, bazilika sv. Petra a Pavla na Vyšehradě).

Die Bach-Familie

Jméno Bach bylo v době baroka ve středním Německu prakticky synonymem pro označení „hudebník“. Rodokmen mužských členů rozvětveného muzikantského rodu sestavil sám Johann Sebastian, který se i jinak angažoval v zachování silné rodinné tradice. Jím zděděná a pečlivě uchovávaná sbírka vokálních skladeb jeho předků (Altbachisches Archiv) se stala východiskem programu zahajovacího koncertu 26. festivalového ročníku. Berlínský soubor Ensemble Polyharmonique v něm bude zkoumat jádro a vzájemnou souvztažnost tvorby vybraných členů rodu a nabídne originální pohled do univerza této hudební dynastie.

Vrcholem večera bude monumentální moteto Jesu, meine Freude, v němž Johann Sebastian přebírá mnohé stylové prvky svých kompozičně zdatných předků a dovádí tento žánr k dokonalosti. Nejdelší
a nejkomplexnější Bachovo moteto symbolicky spojí všechny hudebně-genealogické linky od Johanna Michaela, Heinricha, Johanna Christopha a Johanna Ludwiga Bachů do mistrovského, geniálně vystavěného díla.

Música da vida

Druhý festivalový večer bude patřit fenomenálnímu portugalskému souboru Sete Lágrimas a výsostně rodinnému tématu – přechodovým rituálům v hudbě Pyrenejského poloostrova a portugalské diaspory. Zvyky, tradice a obyčeje byly vždy hluboce zakořeněny ve struktuře každodenního života. Narození dítěte a vítání nového člena do rodiny, láska a námluvy, požehnání, svatba spojující nejen jednotlivce, ale celé rodinné klany… Klid a pohodu však narušovaly různorodé konflikty, rozchody či odloučení, po nichž v ideálním případě přicházela opětovná shledání a usmíření. Nekonečný rodinný koloběh ukončovala smrt, která byla nejen okamžikem zármutku, ale zároveň příležitostí k díkůvzdání a oslavě vstupu do nového života. Program provede posluchače všemi životními fázemi od narození až po smrt, které budou ilustrovány příklady artificiálního i tradičního hudebního dědictví iberské kultury napříč staletími, světadíly i konfesemi.

La flor en Paradis

Španělský soubor Tasto Solo pod vedením Guillerma Péreze zavede posluchače do mystického světa středověkých klášterů, kapitul a univerzit, tedy do prostředí dobových řeholních a intelektuálních elit. Pro své vůbec první pražské vystoupení ansámbl vybral díla z druhé poloviny 13. století, která budou provedena
v unikátní kombinaci hlasu (Anne-Kathryn Olsen), organetta a fiduly. Repertoár pro tuto dramaturgickou perličku pochází například z proslulého a iluminacemi bohatě zdobeného Codexu Montpellier nebo z Codexu Las Huelgas, který vznikl pro „duchovní rodinu“ řeholnic v cisterciáckém klášteře v Burgosu.

Zazní oblíbená francouzská moteta, v nichž se snoubil sakrální a profánní svět, sekvence, „organum fleuri“ či instrumentální tance… Koncert v bazilice sv. Petra a Pavla na Vyšehradě bude ozdobou festivalového programu v souladu s výrokem francouzského teoretika Johannese de Grochea (cca 1300): „Tento typ hudby by se neměl hrát před obyčejným publikem, protože to nedokáže ocenit její vytříbenost a mít z ní radost. Měla by být spíše prováděna před takovými lidmi, kteří v umění hledají jemnost.“

Les frères Francœur

Příjmení „Francœur“ je do historie nesmazatelně zapsáno hned několika pozoruhodnými osobnostmi hudebního života. Program situovaný do Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě (z něhož je údajně nejkrásnější pohled na pražské panorama) vzdá hold především dvěma z nich: Louisovi a Françoisovi. Přestože Louisova tvorba zůstává věrná francouzskému stylu a Françoisova koketuje se stylem italským, pro hudbu obou bratrů je typická melodická hloubka, jiskřivá virtuozita a velmi nápadité polyfonní efekty.
U Françoise bychom dokonce nalezli českou stopu – v roce 1723 u příležitosti korunovace Karla VI. přicestoval do Prahy.

Recitál dvou z nejslibnějších hudebníků nové generace tzv. poučené interpretace staré hudby přinese nejen virtuozitu, ale také melancholii, grácii a eleganci. Francouzský houslista Théotime Langlois de Swarte bude hrát na housle Carla Bergonziho z roku 1733, na cembalo jej doprovodí francouzsko-americký hráč Justin Taylor.

A Venezia

Benátky… Těžko bychom hledali místo, které hudební historii odkázalo více než toto fascinující a legendami opředené město na laguně. Od nepaměti přitahovalo pozornost umělců, řemeslníků či obchodníků. A právě Benátky byly v 17. století jedním z nejdůležitějších center hudebního tisku. Vydavatelé si předávali své zkušenosti z generace na generaci, můžeme tedy mluvit doslova o dynastiích proslulých hudebních tiskařů, bez jejichž řemeslné zručnosti a obchodního talentu by dnes obdivovaná díla zmizela v propadlišti dějin.

Dramaturgie koncertu se zaměří na edice z dílny rodu Gardano/Magni, jež patřila mezi největší
a nejdůležitější hudební nakladatelství nejenom v samotných Benátkách, ale i v celé Evropě. Virtuózní raně barokní sonáty, fantazie, sinfonie, canzony anebo ciaccony přiveze na festivalové pódium soubor Concerto Scirocco. Vůbec první vystoupení tohoto renomovaného ansámblu v Praze zazní v zámku Troja –
v atraktivním prostředí italské letní vily na břehu Vltavy.

Their Majesties

„Strike the viol, touch the lute, inspire the flute, sing in cheerful and harmonious lays…“ Slavná árie Henryho Purcella Strike the viol bude korunovat festivalový večer příhodně umístěný do prostor Lobkowiczkého paláce. Předznamenává však i celý jeho charakter – nechť veselý hlas a harmonický zvuk violy, loutny či flétny zaletí k uším nejen všech přítomných posluchačů, ale i dávných hudebních patronů – členů panovnického rodu Stuartovců.

S pozváním do té nejurozenější společnosti anglického království druhé poloviny 17. a počátku 18. století přijede do Prahy vlámský soubor Musica Gloria. V jeho obsazení nalezneme všechny zmiňované nástroje; pěveckých linek se ujme mladý kontratenorista, pocházející taktéž z Belgie, Pieter De Praetere. Stylově vytříbený program navodí typickou atmosféru „kouzelného ostrova“ a připomene skutečnost, o níž ví jen málokdo – že kromě velmi oblíbeného a úspěšného Henryho Purcella byl aktivně hudebně činný i jeho příbuzný, Daniel.

Passione d’amore

Bezedná studnice emocí, vášní, dramat i humoru – rodinné vztahy bývaly nevyčerpatelným zdrojem umělecké inspirace a také hnací silou komplikovaných zápletek operních námětů. Závěrečný koncert 26. ročníku Letních slavností staré hudby přenese posluchače do období vrcholného rozkvětu italské barokní opery. Zazní na něm ukázky ze dvou děl stěžejních autorů tohoto žánru – Georga Friedricha Händela a Antonia Vivaldiho.

Na posluchače čekají árie plné lásky, zrady, nenávisti a odpuštění. Opery Giulio Cesare in Egitto a Il Giustino měly obě premiéru v roce 1724. A protože tato hudba zraje jako víno, potěší pražské publikum jistě i po více než třech stech letech, a to v podání mezinárodně uznávané ukrajinsko-německé sopranistky Kateryny Kasper a neméně hvězdného českého barytonisty Romana Hozy za doprovodu rezidenčního ansámblu Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové.

Vstupenky je možné rezervovat i zakoupit online na www.letnislavnosti.cz. Rezervované vstupenky je možné vyzvednout a zaplatit ve Festivalovém centru, nebo zaplatit online. Seznam dalších prodejních míst nawww.colosseumticket.cz.

Festivalové centrum na adrese GALERIE 1 ve Štěpánské 47, Praha 1 je otevřeno každou středu (do 30. 7. 2025) od 10.00 do 18.00 hodin.

Senioři mají vstupné levnější o 10 %, studenti do 26 let a děti do 15 let o 20 %.

Držitelé průkazu ZTP (1 osoba) a ZTP-P (1 osoba s doprovodem) mají slevu 50 %.

Již tradičně pořadatel nabízí množstevní slevu 4+: při zakoupení stejného počtu vstupenek na 4 a více akcí bude poskytnuta 20% sleva.

U vybraných koncertů festival nabízí speciální studentský program: 100 Kč / 1 vstupenka bez určení konkrétního místa (držitelé těchto vstupenek budou uvedeni na volná místa v sále těsně před začátkem koncertu). Více informací na www.letnislavnosti.cz.

Systém slev a bonusů výrazně rozšiřuje program pro členy klubu Collegium! (podrobnosti na www.letnislavnosti.cz).

PROGRAM:

KONCERTY

Čtvrtek 17. července 2025

Emauzský klášter, kostel Panny Marie a slovanských patronů

Die Bach-Familie

Hudební odkaz legendárního rodu

Heinrich Bach, Johann Christoph Bach, Johann Michael Bach,

Johann Ludwig Bach, Johann Sebastian Bach

ENSEMBLE POLYHARMONIQUE (Německo)

Magdalene Harer, Joowon Chung – soprán

Alexander Schneider – alt, um. vedoucí

Johannes Gaubitz, Christopher Renz – tenor

Matthias Lutze – bas

Martin Jantzen – violone

Tineke Steenbrink – varhanní pozitiv

Pondělí 21. července 2025

Zámek Troja, Císařský sál

Música da vida

Koloběh života na Iberském poloostrově a v portugalské diaspoře

SETE LÁGRIMAS (Portugalsko)

Filipe Faria – zpěv, perkuse, umělecký vedoucí

Sérgio Peixoto – zpěv, umělecký vedoucí

Tiago Matias – vihuela, barokní kytara

Juan de la Fuente – perkuse

Mário Franco – kontrabas

Středa 23. července 2025

Bazilika sv. Petra a Pavla na Vyšehradě

La flor en Paradis

Středověké univerzum řeholních a intelektuálních elit

Codex Montpellier, Codex Las Huelgas, Le Manuscrit du Roy etc.

TASTO SOLO (Španělsko)

Anne-Kathryn Olsen – soprán

Pau Marcos – fidula

Guillermo Pérez – organetto, umělecký vedoucí

Pátek 25. července 2025

Lobkowiczký palác

Les frères Francœur

Virtuozita a grácie v dílech bratří Francœurů

François Francœur, Louis Francœur, Arcangelo Corelli,

Joseph-Nicolas-Pancrace Royer, Jean-Jacques-Baptiste Anet

Théotime Langlois de Swarte (Francie)– barokní housle

Justin Taylor (Francie) – cembalo

Pondělí 28. července 2025

Zámek Troja

A Venezia

Italská hudba 17. století v edicích benátské dynastie Magni

Biagio Marini, Dario Castello, Bartolomé de Selma y Salaverde,
Giovanni Legrenzi, Maurizio Cazzati, Massimiliano Neri

CONCERTO SCIROCCO (Itálie)

Esther Crazzolara – barokní housle

Giulia Genini dulciany, zobcové flétny, umělecká vedoucí

Luca Bandini – violon

Giovanni Bellini – teorba

Michele Vannelli – cembalo

Čtvrtek 31. července 2025

Lobkowiczký palác

Their Majesties

Henry a Daniel Purcellové ve službách Stuartovců

Henry Purcell, Daniel Purcell, Tobias Hume

MUSICA GLORIA (Belgie)

Pieter De Praetere – kontratenor

Nele Vertommen – barokní hoboj, zobcová flétna, umělecká vedoucí

Evan Buttar – viola da gamba

Thomas Langlois – teorba

Beniamino Paganini – cembalo, zobcová flétna, umělecký vedoucí

Úterý 5. srpna 2025

Kostel sv. Šimona a Judy

Passione d’amore

Síla lásky v rodinných dramatech

árie z oper:

Georg Friedrich Händel: Giulio Cesare in Egitto (1724)

Antonio Vivaldi: Il Giustino (1724)

Kateryna KASPER – soprán

Roman HOZA – baryton

COLLEGIUM MARIANUM

Jana SEMERÁDOVÁ – flauto traverso, umělecká vedoucí

Lenka TORGERSEN – koncertní mistr

Magdalena Malá, Daniel Podroužek, Vojtěch Jakl, Małgorzata Malke, Viktor Tomek, Jan Hádek – barokní housle

Andreas Torgersen, Jonáš Kolomý – barokní viola

Hana Fleková – barokní violoncello

Luděk Braný – kontrabas

Luise Haugh, Vojtěch Podroužek – barokní hoboj

Kryštof Lada – barokní fagot

Filip Hrubý – cembalo

Jan Krejča – teorba

DOPROVODNÉ AKCE

Pátek 18. července 2025

Melantrichova 19

Interpretační seminář:

Renesanční a barokní vokální repertoár německé provenience
(pro jednotlivce i vokální ansámbly)

Lektor:

Alexander Schneider (Německo)

6.–10. listopadu 2025

Melantrichova 19

Akademie Versailles

Mezinárodní vokálně-instrumentální kurzy francouzské barokní hudby

Giovanni Antonio Guido, Giovanni Battista Somis, Louis-Gabriel Guillemain,

Michele Masciti, Jean-Marie Leclair

Lektoři:

Lenka Torgersen (ČR) – orchestr, hudební nastudování

Chantal Santon Jeffery (Francie) – vokální třída

Benoît Dratwicki (Francie) – výslovnost, deklamace

Pořadatel: Collegium Marianum – Týnská škola

Festival je členem European Early Music Network (REMA) a je hrdým držitelem prestižního EFFE Label 2024–2025 a označení „výjimečný festival”.

Festival se koná pod záštitou:

ministra kultury Mgr. Martina Baxy,

primátora hlavního města Prahy doc. MUDr. Bohuslava Svobody, CSc.,

a České komise pro UNESCO

S laskavou finanční podporou:

Ministerstva kultury ČR

hlavního města Prahy (hlavní město Praha v roce 2025 podporuje festival částkou 1,5 milionu Kč)

Státního fondu kultury ČR

Česko-německého fondu budoucnosti

Acción Cultural Española (AC/E)

Francouzského institutu v Praze

vlámské vlády

Velvyslanectví Španělského království v ČR

Institutu Cervantes v Praze

Italského kulturního institutu v Praze

Institutu Camões, I.P.

Ve spolupráci s:

Městskou částí Praha 1

Galerií 1

Galerií hlavního města Prahy

House of Lobkowicz

Nadací Collegium Marianum

Centre de musique baroque de Versailles

Hlavní mediální partner:

Český rozhlas Vltava

Partneři:

TritonIT

Hotel Constans

Tiskárna Flora

WDLux

Mediální partneři:

Klasika PLUS

Opera PLUS

Polyharmonie

Mladý svět

PROPAMÁTKY

Dějiny a současnost

Radio Proglas

Pro kulturu

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *