Ekonomika

Komentář společnosti DATART ke květnovým tržbám v maloobchodu

Praha 4. července 2025

Český statistický úřad (ČSÚ) dnes zveřejnil nejnovější statistiky k tržbám v maloobchodě za květen. Tržby reálně meziročně vzrostly o 5,3 %, meziměsíčně se naopak mírně snížily o 0,2 %. K růstu oproti loňskému květnu přispěl zejména prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží a internetový obchod. Tržby rostly ve všech hlavních skupinách prodejen – u potravin, pohonných hmot i nepotravinářského zboží, s výjimkou oděvů a obuvi.

Komentář obchodně-marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky, který se vyjadřuje k vývoji spotřebitelského chování, aktuálním trendům v prodeji elektroniky a roli e-commerce během května.

„Vývoj maloobchodu v segmentu elektra za květen potvrzuje několik trendů. Zákazníci přistupují k nákupům uvážlivěji – u levnější elektroniky hraje hlavní roli cena, zatímco u dražších výrobků roste důraz na vyvážený poměr ceny, kvality, funkcí a poskytovaných služeb. Stále větší význam má také komfort nákupu – zákazníci oceňují například dopravu zdarma, snadné vrácení zboží nebo kvalitní zákaznický servis.

V květnu došlo k typickému sezónnímu nárůstu zájmu o cestovní elektroniku, jako jsou powerbanky, adaptéry nebo fotoaparáty. Silnější odbyt zaznamenala i zahradní technika. Pokračoval zájem o produkty z oblasti elektromobility – například prodej elektrických koloběžek vzrostl v květnu meziročně téměř o 20 %. Elektrokola navíc mění způsob, jakým lidé vnímají cyklistiku – z volnočasové aktivity se stává reálná a dostupná alternativa dopravy, která oslovuje spotřebitele napříč generacemi a reflektuje současný životní styl. Spotřebitelé i nadále rádi využívají omnichannel způsob nakupování, kdy si zboží vybírají online, ale osobně jej vyzvedávají. Výhled do dalších měsíců zůstává mírně optimistický – očekává se oživení poptávky díky letním akcím a růstu spotřebitelské důvěry. Zároveň zkušenosti z loňského léta ukazují, že v průběhu horkého počasí, jsou velmi žádaným zbožím mobilní klimatizace a ochlazovače vzduchu. Letos lze předpokládat podobný trend. V DATARTu jsme na letní sezonu připraveni,“ říká František Mikoška, obchodně marketingový ředitel DATART.

Celou publikaci ČSÚ najdete  zde.

Sdílejte ...