Gastronomie+++

BILLA zkoumala, čím se Češi občerstvují na cestách na dovolenou.  Jídlu v autě vévodí zapečené toasty

Modletice,  1. července   2025

Populární řízky s chlebem skončily v průzkumu společnosti BILLA až na druhém místě mezi nejoblíbenějšími jídly na dlouhé cesty na dovolenou. Takřka třetina rodin si do auta připravuje zapečené toasty.

Na dovolenou cestuje polovina Čechů autem. Často se pak jedná o dlouhé cesty trvající několik hodin. Řada z nás si proto na takovou cestu připravuje nejrůznější pokrmy. „V období dovolených pozorujeme mírný nárůst zájmu o krájené salámy nebo pečivo. Neodkážeme rozlišit, kdy se jedná o přípravu jídla na delší cestu nebo o jídlo v rámci dovolené, ale zvláště v horkých dnech dbáme přísně na čerstvost produktů, ať už jsou to krájené uzeniny nebo sýry na lahůdkových pultech nebo ovoce a zelenina,“ říká Dana Bratánková, vedoucí korporátní komunikace a Public Affairs BILLA ČR a pokračuje: „Koncepce našich prodejen, jejich technologie i potřebný počet zaměstnanců zaručují, že na našich prodejnách nabízíme ty nejčerstvější produkty i v horkých letních dnech. Těm, co potřebují převézt potraviny jako jsou mléčné výrobky, máslo, maso nebo další čerstvé produkty na delší cestu, i když v tropických dnech to může být i pouhých 20 až 30 minut, máme připraveny termo tašky, které prodlouží dobu převozu při zachování čerstvosti i při vysokých teplotách.“

Z průzkumu společnosti BILLA vyplynulo, že řízkům s chlebem dávají na dlouhých cestách přednost muži. Ani to ale nestačilo na vítězství, protože nejoblíbenějším jídlem připravovaným na dlouhé cesty jsou v současné době zapečené toasty, které naopak upřednostňují ženy. Na třetím místě skončily u obou pohlaví stejně oblíbené obložené rohlíky či housky. Žádné jídlo si nepřipravuje 18 % lidí, kteří dávají přednost zastávkám a jídlu na čerpacích stanicích nebo restauracích po cestě. „Překvapením pro nás bylo, že nakrájené zelenině a ovoci dávají za volantem přednost dvakrát více muži než ženy. Stejně pak takové sušenky či energetické tyčinky jsou výhradně doménou mužů,“ doplňuje výsledky průzkumu Dana Bratánková.

Právě čerstvé ovoce nebo zelenina jsou ideálním způsobem, jak udržet při řízení pozornost i na delší cestě. Řada lidí si neuvědomuje, že řízení je velmi náročná, vyčerpávající činnost. V každý okamžik náš mozek vyhodnocuje stovky a tisíce podnětů, které mohou ohrozit naši bezpečnost a zdraví, a to v rychlosti, na níž nebyl, lidově řečeno, konstruován. Přitom spotřebovává nejvíce energie, a to i když sedíme a ve své podstatě se vezeme. Proto bychom neměli zapomínat na dodávky potřebné energie.

Řada výživových odborníků potvrzuje, že káva nebo energetické nápoje jsou ve vyšších dávkách až nebezpečné, protože sice na chvíli zvýší pozornost, ale následuje prudký útlum. Proto se doporučuje dělat pravidelné přestávky, dodržovat pitný režim, ideálně vodou, a pozornost udržovat ovocem nebo nakrájenou zeleninou. Už samotné kousání, křupání nás aktivuje, navíc tělu dodáváme vitamíny a zdravou stravu. Široký sortiment, včetně čerstvého ovoce a zeleniny, pak nabízí čerpací stanice Shell
s obchody Stop&Shop nebo VIVA BILLA v síti OMV. 

Přepravujete se na svou letní dovolenou do zahraničí autem?
ANO49,30 %
NE50,70 %
Na dlouhou cestu autem do zahraničí (např. k moři) si k jídlu připravujeme:
Zapečené toasty28,20 %
Řízky s chlebem21,60 %
Bagety – obložené rohlíky/housky18,10 %
Najíme se na čerpacích stanicích nebo v restauraci17,80 %
Nakrájená zelenina5,80 %
Ovoce – ovocný salát4,20 %
Sušenky2,70 %
Energetické tyčinky1,50 %
Při řízení si udržuji pozornost:
Nijak – raději si zastavím a udělám si přestávku26,30 %
Kávou21,30 %
Hudbou18,20 %
Energetickým nápojem10,00 %
V řízení se střídám se spolujezdcem/spolujezdkyní (manžel/ka/partner/ka)10,00 %
Udržují mě spolujezdci a ruch v autě5,70 %
Žvýkačkou5,50 %
Ovocem nebo zeleninou2,90 %

1 Průzkum byl realizován v červnu 2025 prostřednictvím Instant Research na vzorku 527 respondentů ve věku 18–65 let.

   

BILLA ČR je součástí skupiny REWE International AG. Na českém trhu působí od roku 1991. Společnost BILLA v roce 2023 vygenerovala obrat ve výši přes 35 milionů Kč a s 282 prodejnami a více než 7 000 zaměstnanci je BILLA lídrem na trhu supermarketů. Na průměrné prodejní ploše 900 m2 nabízí široký výběr produktů známých i privátních značek. Velký důraz je kladen na čerstvý sortiment, jako jsou lahůdky, pečivo, ovoce a zelenina, mléčné produkty, maso a chlazené produkty. Společnost BILLA se soustředí na podporu českých producentů, proto české potraviny tvoří již 72 % jejího celkového obratu. České potraviny jsou také součástí jejích vybraných privátních značek – především Vocílky a České farmy. Mezi další oblíbené privátní značky se řadí BILLA BIO, BILLA, BILLA Premium, BILLA Easy, BILLA BON VIA, Today, Clever, Vives, ZOO ROYAL nebo Milora.

REWE International AG je lídrem na rakouském trhu v oblasti prodeje potravinového a drogistického zboží a jedním z největších zaměstnavatelů v Rakousku. Ve 3 694 prodejnách v Evropě zaměstnává téměř 80 000 pracovníků. REWE International AG je součástí německé REWE Group, která působí ve 13 zemích Evropy a patří k nejvýznamnějším evropským maloobchodním skupinám a prodejcům rodinných dovolených. REWE International AG se sídlem v rakouském Wiener Neudorf provozuje obchodní společnosti BILLA, BILLA PLUS, PENNY, BIPA a ADEG a řadu vlastních produktových značek. V segmentu supermarketů má prodejny v 7 zemích střední a východní Evropy. Více informací na http://www.billa.cz.

Sdílejte ...