Sezóna vrcholí: Češi modernizují kuchyně, chtějí No Frost, úsporu i styl
Zlín, 28. června 2025
Léto je nejen obdobím dovolených, ale i důležitou sezónou pro chladničky. Prodeje těchto nezbytných domácích spotřebičů v DATARTu každoročně v teplých měsících výrazně rostou – a to až o 30 % ve srovnání s ostatními měsíci v roce. Nárůst zájmu je o chladničky napříč typy i cenovými kategoriemi. Češi přitom kladou důraz nejen na moderní technologie, ale stále častěji i design, energetickou úsporu a celkový uživatelský komfort.
Lednice v kurzu: V létě stoupají prodeje o desítky procent
Sezónnost v prodejích chladniček je výrazná. Letní měsíce znamenají zvýšenou poptávku. „Největší nárůst evidujeme tradičně v červenci a srpnu, následně pak v září a říjnu. Například v loňském roce mezi nejslabšími a nejsilnějšími měsíci dosáhl rozdíl v prodejích cca o 30 %.
Podobný trend očekáváme také letos. Aktuálně se blížíme k období sezónní špičky, a tomu odpovídá i chování zákazníků, které ovlivňují letní teploty, ale sehrávají roli také cílené kampaně, možnost výhodnějších nákupů přes naši aplikaci, doprava zdarma či zajímavý splátkový program Třetina,“ říká Daniel Dobeš produktový manažer MDA z DATARTu.
Co dnes zákazníky nejvíce zajímá?
Nejprodávanějšími modely jsou kombinované chladničky s mrazákem ve spodní části. V segmentu dominují technologie No Frost, které eliminují nutnost manuálního odmrazování. Vedle nich si zákazníci oblíbili i modely s displeji, které jsou buď umístěny přímo na dveřích, nebo diskrétně uvnitř chladicí části. Vzrůstá také poptávka po specifických řešeních, jako je nulová zóna, zásuvky Fresh Box, regulace vlhkosti či Wi-Fi připojení pro dálkovou správu.
Design a energetická efektivita jdou ruku v ruce
Estetika spotřebičů hraje důležitější roli než dříve. Přestože hlavní zájem stále míří na bílé a nerezové varianty, své místo si nacházejí i stylové modely v černé matné či retro provedení. Vzhled však nejde na úkor výkonu – spotřebitelé se dnes již velmi dobře orientují v energetických štítcích a častěji volí úspornější modely ve třídách A, B i C.
Je to právě energetický aspekt, který hraje v rozhodování koupě chladničky důležitou roli. Energetické štítky nejsou jen papír a Češi se naučili vybírat úsporně. „Zákazníci se v novém systému značení naučili orientovat,“ potvrzuje Daniel Dobeš. „Zároveň častěji přistupují k výměně starých spotřebičů, zejména těch energeticky náročnějších. Vedle výměny starých lednic za nové roste i poptávka po druhých, menších lednicích – typicky na chaty nebo do rekreačních objektů. Zde zákazníci často volí jednoduché modely s výparníkem nebo čistě chladicí bez mrazáku. Pro domácnosti pak zase větší, moderní s důrazem na efektivitu a komfort,“ dodává.
Lednice není jen o chladu. Jde o čerstvost a přehled
Moderní spotřebitel už nehledá jen objem a značku. Roste zájem o funkce, které prodlužují životnost potravin – fresh boxy, nulové zóny nebo zásuvky s regulací vlhkosti. Speciální zásuvky na ryby a maso už nejsou výsadou pouze prémiových modelů.
Důležitým tématem je i správné ukládání potravin. Mnozí lidé stále dělají chyby – například přetěžují police, blokují proudění vzduchu nebo nedodržují rozdělení podle zón. „Například ovoce a zelenina patří do speciální zásuvky, maso a ryby do jiné. Důležitá je cirkulace vzduchu a také nenechávat lednici dlouho otevřenou,“ radí Daniel Dobeš.
A jak prodloužit čerstvost?
Zvýšený důraz na kvalitu a udržitelnost se promítá i do poptávky po příslušenství. Pomůže organizace. Nepřehánět to s množstvím, používat boxy a oddělovače. Oblíbené jsou vakuovačky a svářečky fólií – od domácích modelů až po řešení pro gastronomii. K dispozici jsou i vakuovací nádoby s ruční pumpičkou, ideální pro uchování zbytků jídla. „Díky těmto pomocníkům lze potraviny uchovávat déle čerstvé, bez ztráty chuti, konzistence či nutričních hodnot – ideálně například pro maso, sýry, uzeniny, zeleninu, nebo i zbytky hotových jídel. Tyto produkty pak pomáhají nejen šetřit čas a peníze, ale i snižovat plýtvání potravinami – což ocení jak domácnosti, tak profesionální provozy,“ uzavírá Daniel Dobeš.
DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a má více než 150 prodejen na českém trhu, více než tisíc elektrospecialistů a síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2024 v kategorii elektro a pětinásobným držitelem titulu Nejdůvěryhodnější značka roku.