Umělá inteligence zrychlí odbavení na obsluhovaných pokladnách v Albertu
Praha 4. června 2025
Senzory na pokladnách v prodejnách Albert pokladním nově pomáhají rozpoznávat nebalené pečivo, ovoce a zeleninu. Řetězec tak po úspěšném pilotním projektu zahájil plošné nasazení technologie využívající umělou inteligenci do všech svých obchodů. Cílem je zrychlit odbavení u pokladen, zvýšit přesnost identifikace nebalených položek a zároveň usnadnit práci obsluze.

Albert je prvním maloobchodním řetězcem na českém trhu, který ve svém provozu začal využívat technologii strojové identifikace nebalených potravin. Systém využívá miniaturní kameru zaměřenou na pokladní váhu, která pozná, jaké ovoce, zeleninu nebo pečivo zákazník kupuje – i když na nich není čárový kód. Během zlomku vteřiny rozpozná konkrétní položku nebo více podobných produktů, které nabídne pokladní, ta už jen na obrazovce potvrdí správnou volbu. Řešení nejen minimalizuje chyby při ručním zadávání, ale také zkracuje čekací dobu zákazníků u pokladen a zjednodušuje práci zaměstnanců. Aktuálně je nová technologie funkční již v pěti desítkách prodejen a do konce roku bude nasazena do všech 350 prodejen řetězce.
„V Albertu věříme v inovace, které mají smysl a neustále pracujeme na jejich rozvoji tak, aby usnadnily a zjednodušily každodenní pracovní činnosti zaměstnanců na prodejnách i na centrále. Umělá inteligence u nás nachází uplatnění v řadě oblastí, včetně zlepšení zákaznického servisu na pokladnách skrze automatické rozpoznávání nebalených produktů u pokladen. Tato řešení přinášejí reálný přínos jak pro naše zákazníky, tak pro naše zaměstnance,“ uvádí Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
Umělá inteligence se stále více prosazuje v Albertu i v méně viditelných, ale neméně důležitých oblastech. Kromě optimalizace zásobování či zrychlení obsluhy na pokladnách pomáhá také s automatizací administrativních činností – od zpracování faktur přes agendu v oddělení lidských zdrojů až po logistické procesy. V neposlední řadě přispívá k efektivnějšímu chodu prodejen a distribučních center i v oblasti úklidu, kde fungují automatické čisticí roboty.
- Obchody Albert působí na českém trhu více než 33 let. První obchod, supermarket v Česku pod názvem Mana 6. června 1991 v Jihlavě.
- Síť prodejen Albert má více než 330 obchodů po celé České republice, hypermarkety a supermarkety Albert najdou zákazníci v každém kraji. Ve velkých moravských městech obchodník nabízí také službu Albert online.
- Albert patří mezi největší soukromé zaměstnavatele v Česku, o zákazníky se denně stará 20 000 zaměstnanců.
- Nadační fond Albert založil řetězec Albert 1. září 2009 za účelem podpory zdravého životního stylu dětí i jejich rodičů a podpory vzdělávání, integrace a rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněných skupin.
- Zdravé stravování podporuje Nadační fond Albert prostřednictvím vzdělávacího programu Zdravá 5, který přibližuje dětem principy zdravé výživy a zdravého životního stylu. Sociálně znevýhodněné děti fond podporuje prostřednictvím hlasování zákazníků v rámci programu Bertík pomáhá a projekty Obchůdky s Albertem a Do Alberta na praxi.
- Za dlouhodobou podporu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí získal Albert v roce 2018 ocenění Bílá vrána.
- Nadační fond Albert patří podle platformy Fórum dárců mezi TOP 15 firemních fondů a nadací podle objemu rozdělených příspěvků.
- V roce 2022 a 2023 Albert získal umístění v TOP 10 v hodnocení ESG Rating, Obhájil také certifikát TOP Odpovědná velká firma Leader a roce 2023 získal unikátní ocenění Trendsetter pro společnost určující trendy v oblasti udržitelnosti a společenské odpovědnosti.
- V roce 2019 vláda v čele s premiérem ocenila Albert cenou Odpovědného zahraničního investora za mimořádný přínos v podpoře rozvoje regionů.
- Mottem Albert je „Stojí za to jíst lépe“. Jako odpovědný obchodní má jasně stanované cíle a konkrétní kroky, které dělá pro budoucnost, zdraví i přírodu. Mezi základní pilíře ESG strategie „Zdravě a udržitelně“ patří neplýtvání potravinami, široká nabídka prokazatelně zdravých potravin či podpora komunit.
- Albert vydal další nefinanční report o udržitelnosti za rok 2022, který přináší v přehledné formě dosavadní výsledky i konkrétní příběhy a dotýká se také závazků, které obchodník učinil pro budoucí léta. Novinkou jsou ESG přílohy s daty za jednotlivé oblasti, který se věnuje.