V metropoli za podnikáním nejlépe na Prahu 1
Praha 11. dubna 2025
Z loňského druhého místa se Praha 1 vyhoupla do úplného čela. V dobrých podmínkách pro podnikatele a vstřícném přístupu veřejné správy ji v rámci Hlavního města Praha následují městské části Praha 7 a Praha 22. To jsou výsledky srovnávacího výzkumu Město pro byznys, v němž analytická agentura Datank hodnotí obce s rozšířenou působností v celé České republice a 22 městských částí Hlavního města Praha.
Na Praze 1 je hodně firem i živnostníků
V Městské části Praha 1 je v rámci Hlavního města Prahy vůbec nejvyšší počet firem a také nejvyšší počet živnostníků. Vůbec nejvyšší je zde rovněž počet firem s více než 250 zaměstnanci v přepočtu na celkový počet firem. Nadprůměrného výsledku dosáhla Městská část Praha 1 v hodnocení webových stránek z pohledu podnikatelů, kteří na nich naleznou v přehledné podobě vše potřebné pro komunikaci s veřejnou správou ale také řadu dalších informací a odkazů, které jim mohou pomoci při podnikání. Nadprůměrného výsledku při porovnání městských částí dosáhla Praha 1 také v testu elektronické komunikace, který prostřednictvím fiktivních podnikatelských dotazů ověřuje, jak rychle a kvalitně odpovídají místní živnostenské úřady.
„Je to nesmírně lichotivé. Je to ocenění práce mnoha lidí na úřadu i politiků, kteří zde pracují. Je to pro nás jistě dobrá zpráva, že jdeme dobrým směrem, ale je to jeden krok na dlouhé cestě k tomu, aby se tady podnikatelé cítili opravdu dobře a komfortně. My se teď snažíme věnovat především veřejnému prostoru a narovnání všech vztahů tak, aby podnikatelé měli naprosto jasné informace, co je a co není možné, aby prostředí bylo zkrátka rovné a čestné vůči všem, kteří zde chtějí podnikat,“ říká starostka Městské části Praha 1 Terezie Radoměřská.
Praha 7 se blýskla v mystery testování, Praha 22 hodně investuje
Stříbrná Městská část Praha 7 se může pochlubit nízkým indexem stáří, který je příslibem pro rozvoj podnikatelských aktivit i do budoucna. V městské části se hodně staví, alespoň o tom svědčí vysoce nadprůměrný počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel. Pokud jde o přístup veřejné správy, blýskla se Praha 7 vůbec nejlepším výsledkem v testu elektronické komunikace. Třetí příčku obsadila Městská část 22, která zaznamenává vysoký nárůst počtu ekonomických subjektů. Počet dobíjecích stanic pro elektromobily v přepočtu na 1000 firem je zde v rámci Prahy také velmi vysoký. Praha 22 hodně investuje, alespoň to dokládá vůbec nejvyšší podíl kapitálových výdajů na celkových výdajích. Otevřenost vůči podnikatelům, ale nejen nim, dokládá radnice vysoce nadprůměrným počtem úředních hodin, během nichž si můžou vyřídit vše potřebné.
***
Srovnávací výzkum Město pro byznys již osmnáctým rokem hodnotí podnikatelský potenciál měst a obcí v České republice. Detailnímu zkoumání jsou podrobena všechna města a obce s rozšířenou působností. Analytici agentury Datank, která za výzkumem stojí po datové stránce, dělí své hodnocení do dvou hlavních kategorií, podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. V rámci výzkumu jsou shrnuty všechny důležité informace a statistická data, která dále rozvíjejí diskuzi o vývoji podnikatelského prostředí v ČR. Pořadí se vyhodnocuje za jednotlivé kraje a také za celou republiku. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom. Zpracovatelem ratingu je CRIF.
David Pavlát
Celkové pořadí – Město pro byznys 2024 |
1. Praha 1 |
2. Praha 7 |
3. Praha 22 |
4. Praha 10 |
5. Praha 16 |
6. Praha 15 |
7. Praha 13 |
8. Praha 4 |
9. Praha 11 |
10. Praha 14 |
11. Praha 2 |
12. Praha 5 |
13. Praha 12 |
14. Praha 21 |
15. Praha 17 |
16. Praha 6 |
17. Praha 20 |
18. Praha 8 |
19. Praha 3 |
20. Praha 18 |
21. Praha 9 |
22. Praha 19 |
Město pro byznys 2024
Základní informace o výzkumu
Město pro byznys je srovnávací výzkum, který již osmnáctým rokem vyhodnocuje podnikatelské prostředí ve všech obcích s rozšířenou působností v ČR a městských částech Hlavního města Prahy. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom. Data vyhodnocuje agentura pro informace a analýzy Datank.
Cílem výzkumu je vytvořit diskusní platformu na téma podpory malého a středního podnikání a poskytnout zpětnou vazbu radnicím.
Metodika hodnocení
Město pro byznys je nejrozsáhlejším výzkumem municipalit v ČR. Srovnává mezi sebou 205 obcí a 22 městských částí Hlavního města Prahy, k čemuž využívá největšího počtu kritérií. Výzkum získává necelých 15 tisíc dat z nezávislých zdrojů, jako jsou Český statistický úřad, Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, CRIF – Czech Credit Bureau, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Další data se získávají vlastními „mystery testováními“ a vlastními šetřeními.
Metodika hodnocení je založena na vyhodnocení 33 kritérií rozdělených do dvou základních oblastí:
- Podnikatelské prostředí – 18 kritérií
- Přístup veřejné správy – 15 kritérií
1) PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ – 18 kritérií (40 % hodnocení)
• změna počtu obyvatel
• průměrná měsíční mzda v tis. Kč (odhad na základě ČSÚ)
• počet uchazečů na 1000 obyv. 15-65 let
• počet uchazečů o zaměstnání na 1000 obyv.
• podíl nezaměstnaných (%)
• meziroční změna počtu ekonomických subjektů
• počet ekonomických subjektů na 1000 obyv.
• podíl ekonomických subjektů bez zaměstnanců na celkovém počtu ekonomických subjektů
• počet FO na 1000 obyv.
• počet PO na 1000 obyv.
• podíl firem nad 250 zaměstnanců na celkovém počtu ekonomických subjektů
• počet dobíjecích bodů na 1000 firem
• index stáří (65+/14-)
• průměrný věk
• počet dokončených bytů na 1000 obyv.
• počet lůžek v ubytovacích zařízeních na počet firem
• vzdálenost k rychlostní komunikaci v km
• počet dobíjecích bodů pro elektromobily
2) PŘÍSTUP VEŘEJNÉ SPRÁVY – 15 kritérií (60 % hodnocení)
• kapitálové výdaje (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se
vztahuje k hodnocenému městu
• výdaje na veřejnou dopravu (roční objem výdajů ze strany obce na veřejnou dopravu – objem
vlastních výdajů je v rámci pořádníku ohodnocen dvojnásobkem této sumy); údaj se vztahuje
k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• výdaje na vzdělávání (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• výdaje na bydlení (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• výdaje na sociální péči (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• výdaje na kulturu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• výdaje na sport (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• likvidita; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• dluhová služba / běžné příjmy; údaj se vztahuje k hodnocenému městu dluhová služba / běžné
příjmy (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• podíl dotací na příjmech
• podpora webových stránek (podpora webových stránek z pohledu podnikatelů); hodnocena je
jednoduchost a přehlednost; při hodnocení se zohledňuje samostatná sekce pro podnikatele již
na domovské internetové stránce obce, odkaz na formuláře z domovské stránky, počet formulářů a to,
zda jsou formuláře uloženy ve formátu DOC nebo PDF; do kritéria podpory webových stránek se
hodnotí i umístění a rozsah katalogu místních firem, údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• test elektronické komunikace (rychlost a kvalita odpovědi); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• úřední hodiny (úřední hodiny MěÚ); údaj se vztahuje k hodnocenému městu; pokud je počet
úředních hodin živnostenského odboru vyšší nežli počet úředních hodin pro celý úřad, započítávají se
úřední hodiny živnostenského odboru; při hodnocení se zohledňuje i výzva domluvit si schůzku
telefonicky mimo úřední hodiny
• dluhová služba
• daň z nemovitosti (koeficient)
• podíl výdajů na FO a PO na celkových výdajích