Malé děti se mají učit hlavně pomocí příběhů a emocí
Praha 8. dubna 2025
Vyprávění, pohyb a emoce dokážou oživit výuku na 1. stupni a proměnit ji v zábavu. Nové metody výuky mají hravě a přirozeně rozvíjet klíčové kompetence malých dětí. Důležitá přitom není jen inovativnost a kreativita ve výuce, ale i rozvoj osobností dětí, shodují se odborníci na výuku na 1. stupni. Velkým tématem je také změna rámcových vzdělávacích programů.
Malé děti je nutné při výuce především zaujmout, výuka musí děti bavit, nesmí nudit a musí je rozvíjet. To je hlavní poselství konference „Učíme příběhem“, kterou pro učitele 1. stupně připravilo Fraus Klett nakladatelství.
„Odborníci ukázali nové cesty, jak hravě a přirozeně rozvíjet klíčové kompetence dětí. Ukážeme moderní metody, které třídu rozhýbou a přinesou do hodin svěží energii. To vše musí být v souladu s tím, aby děti nerozvíjely jen své znalosti, ale aby se vyvíjely i jako osobnosti,“ vysvětluje jednatel Nakladatelství Fraus Klett Lukáš Tykal.
Sobotní konference v pražském hotelu Grandior se zúčastnilo bezmála 250 učitelů, v 9 sálech proběhlo 45 seminářů a workshopů.
Jedním z hlavních témat letošní konference bylo, jak učitele 1. stupně připravit na plánované změny v rámcových vzdělávacích programech. „Změny v RVP představují možná nejzásadnější změnu v českém školství za poslední desítky let. A řada změn, např. tolik zmiňovaná povinná výuka angličtiny od 1. třídy, se dotkne i těch nejmenších žáků. Proto logicky chceme učitelům nabídnout podporu i v tomto směru a změny v RVP byly jedním ze stěžejních témat konference,“ uzavřel Lukáš Tykal s tím, že se konference zúčastnili zástupci Národního pedagogického institutu, který má revize VRP na starosti.
O Fraus Klett nakladatelství – Fraus Klett nakladatelství je součástí skupiny Klett, jednoho z nejvýznamnějších a nejprestižnějších evropských vydavatelských domů, který vydává učební a vzdělávací materiály už od roku 1897. Skupina Klett byla založena v Německu, dnes patří mezi největší na světě a její nakladatelství sídlí na 36 místech ve 14 zemích. Díky tomuto mezinárodnímu zázemí a sdíleným zkušenostem s vývojem učebních materiálů přináší do českých škol nejmodernější didaktická řešení na světě.
Tomáš Kofroň