Ekonomika

Nabídka aut z USA u prodejců klesá. Míří k nám hlavně pickupy a kupé, s SUV si Evropa vystačí sama

Praha, 31. března 2025

 Podíl nových i ojetých vozů původem z USA u českých prodejců dlouhodobě klesá.  Vozy dovezené z USA v únoru tvořily mezi ojetinami jen 0,6 % nabídek, u nových vozů dokonce jen 0,4 %. Vyplývá to ze statistik inzertního portálu TipCars. Z vozů s americkým původem se u českých prodejců nejčastěji objevují SUV, kupé a pickupy. Právě populární SUV mezi nimi přitom překvapivě mají podstatně menší zastoupení než mezi auty původem z Evropy. Do nabídky se zároveň výrazně propisuje evropský trend zmenšování motorů v zájmu snižování spotřeby a emisí. Zatímco mezi automobily původem z Evropy má více než dvoulitrový motor jen jeden z pěti vozů, v případě těch amerických je to hned 92 %.

V Česku dlouhodobě klesá podíl nabízených vozů amerického původu. Ze statistik motoristického inzertního portálu TipCars vyplývá, že v únoru letošního roku tvořily na trhu s ojetými osobními vozy automobily koupené ve Spojených státech jen 0,6 % nabídek. Ještě před pěti lety přitom tyto vozy tvořily 0,8 % všech nabídek, před 10 lety to bylo dokonce 1,2 %. Podobná situace panuje i v oblasti nových osobních vozů, kde vozy pocházející z USA na portálu TipCars aktuálně tvoří 0,4 % všech nabídek.

„Postupně ubývají důvody, proč si pořizovat vůz amerického původu. V USA jsou dnes zdaleka nejpopulárnější SUV, ale kdo si u nás chce tento typ auta pořídit, nemusí ho dovážet z Ameriky. Vlastní SUV už nabízí snad každá evropská automobilka,“ komentuje vývoj Marek Knieža, ředitel TipCars. „Provoz amerických vozů na českých silnicích se navíc často výrazně prodraží. Vedle vyšší spotřeby plynoucí ze silnějších motorů musí majitelé počítat i s nákladnějším servisem kvůli horší dostupnosti náhradních dílů. Vozy z USA si tak dnes lidé obvykle pořizují cíleně kvůli vlastnostem nebo výbavě, které jim evropské značky nedokážou nabídnout,“ dodává.

SUV, kupé a pickupy

Skladba nabídky vozů pocházejících ze Spojených států a jejich evropských protějšků se výrazně liší. Asi nejvýraznější je rozdíl v kategorii menších hatchbacků, které mezi vozy pocházejícími z Evropy tvoří asi pětinu nabídek. Podíl nabízených hatchbacků původem ze Spojených států je přitom zanedbatelný. U ojetin tvoří pouhá 4 %, nové pak prodejci nenabízí vůbec žádné.

Dlouhodobě si prvenství v Evropě drží „kombíky“. Mezi ojetinami původem z Evropy tvoří hned 31 % nabídek. U ojetin pocházejících z USA je to přitom pouhé 1 %. Situace se však pomalu proměňuje, což se obzvlášť odráží na nabídce nových vozů. Té aktuálně u evropských automobilek s 45% podílem vévodí SUV – vozy, které jsou typické pro americký trh. Mezi auty pocházejícími z USA mají jen 28% podíl.

Vedle SUV jsou mezi americkými vozy nabízenými na českém trhu nejčastěji zastoupené kategorie, kterým se evropské automobilky spíše vyhýbají. Pětinu všech nabídek vozů původem z USA tak tvoří kupé, šestinu pickupy a desetinu kabriolety.

„Zatímco u populárních modelů, jako je třeba Ford Focus, se automobilkám vyplatí vozy vyrábět přímo v Evropě, v případě pickupů, luxusnějších a výkonnějších kupé či kabrioletů zde není dostatečná poptávka pro to, aby dávalo smysl sem sériovou výrobu přesouvat. Proto se k nám dováží,“ doplňuje Marek Knieža.

Dva odlišné světy

Čím se vozy původem z USA od těch evropských nejvíce liší? Jak ukazují statistiky TipCars, jde především o velikost a výkon motoru. Devět z deseti nových i ojetých amerických aut má zdvihový objem motoru vyšší než 2 litry. Mezi vozy původem z Evropy je to přitom pouhá pětina.

„Když srovnáme, jakými motory jsou vozy v USA a v Evropě osazovány, vidíme opravdu propastný rozdíl. Za oceánem jsou i u nových aut stále naprosto běžné velké silné pěti- nebo šestilitrové motory. Takové už v Evropě kvůli tlaku na snižování spotřeby a emisí do svých vozů dává jen pár výrobců – stále se drží například BMW nebo Mercedes AMG. Pro milovníky silných motorů tak nejsou vyhlídky do příštích let a desetiletí úplně růžové,“ vysvětluje Marek Knieža.

Další výrazný rozdíl je v palivu. Ve Spojených státech totiž naprostá většina osobních vozů jezdí na benzín a nafta je obvykle doménou velkých pickupů nebo nákladních vozidel. To se promítá i do nabídky vozů s americkým původem u nás. Naprostá většina amerických ojetin (84 %) tankuje benzín, u těch evropských je to méně než polovina. Podobná situace je i u nových vozů. Ačkoliv se zastoupení zážehových motorů u nových vozů původem z Evropy již přehouplo přes polovinu (57 %), stále se ani zdaleka neblíží podílu u nových vozů amerického původu, kde aktuálně dosahuje 92 %.

Vozům ze Spojených států vládnou automatické převodovky. Mezi nabízenými ojetými vozy je jimi vybaveno 74 % vozů, u nových to je dokonce 90 %. I když jsou automaty stále častější i v evropských autech, rozdíl je stále značný. Mezi ojetinami evropského původu mělo v únoru automatickou převodovku 46 % nabízených aut, u nových vozů to pak bylo 60 %.

O TipCars  – Portál TipCars.com zprostředkovává prodej nových a ojetých aut, a to jak mezi prodejci a zájemci o koupi vozu, tak i přímo mezi lidmi navzájem. TipCars.com nabízí prodejcům jedinečné řešení pro jednoduchý a efektivní prodej automobilů. Díky spolupráci s partnery patřící mezi přední hráče napříč auto-moto trhem – od dovozců a dealerů přes autobazary až po poskytovatele leasingových služeb – najdou na TipCars.com zájemci o koupi vozu vše na jednom místě. V současné době patří TipCars.com s nabídkou více než 70 000 inzerátů od více než 1 500 partnerů a soukromých prodejců mezi největší inzertní auto-moto weby na českém trhu.

Matěj Fürst

Sdílejte ...