Vyjádření ČABR a vysvětlení situace z koncovky utkání NBL Děčín-Brno
Praha 19. ledna 205
Vysvětlení České asociace basketbalových rozhodčích (ČABR) k závěrečné dramatické situaci z koncovky utkání 22. kola Kooperativa NBL Děčín – Brno hraného dne 18. 1. 2025:

Těsně před signálem konce čtvrté čtvrtiny za stavu 78:80 střílí domácí hráč Jordan Ogundiran na koš za tři body. Během letu míče ke koši zazní signál konce čtvrtiny. Míč se odrazí od obroučky a přibližně ve stejném čase se hostující hráč Šimon Svoboda dotkne koše. Rozhodčí se po krátké poradě rozhodnou zapískat přestupek ovlivnění směřování míče ke koši/srážení míče, uznávají tříbodový koš pro domácí družstvo a zároveň ihned signalizují, že situace bude přezkoumána pomocí zařízení IRS.
Při přezkoumání na IRS bylo zjištěno, že hostující hráč se nedopustil přestupku ovlivnění směřování míče ke koši nebo srážení míče.
Původní rozhodnutí je tedy zrušeno a utkání je ukončeno za stavu 78:80.
Pravidlové vyhodnocení:
Dle článku 31 Pravidel basketbalu přicházejí v této situaci v úvahu tři možnosti, jak může k přestupku dojít:
a) Na rozdíl od střely v průběhu utkání, se při střele, po které zazní signál konce období, nesmí žádný hráč dotknout míče ani po odrazu míče od obroučky, pokud má míč stále možnost padnout do koše. V tomto případě se ale hostující hráč míče nedotkl. (Čl. 31.2.5).
b) Hráč se nesmí dotknout koše (obroučky nebo síťky) nebo desky, zatímco je míč v kontaktu s obroučkou. Ze záběrů na zařízení IRS je prokazatelné, že hostující hráč se dotkl síťky až těsně poté, co se míč odrazil od obroučky. (Čl. 31.2.4 první odrážka).
c) Hráč nesmí způsobit vibrace koše nebo uchopit koš (obroučku nebo síťku) tak, že způsobí nepřirozený odraz míče nebo změnu směru letu míče a tak zabrání nebo způsobí padnutí míče do koše. Ze záběru na IRS na zařízení IRS je prokazatelné, že dotykem (zatažením za síťku) hostující hráč způsobil vibrace koše. Protože ale k tomuto zatažení došlo až po odrazu míče od obroučky (viz bod výše) a míč se odrazil zcela mimo koš a nedotkl se již ani desky nebo znovu obroučky, je zřejmé, že tyto vibrace neměly na další pohyb míče vliv. (Čl. 31.2.4 pátá odrážka).
Zde video celé situace: Video
Pavel Hejkrlík – PR manažer Kooperativa NBL, CZ BASKETBALL