Konference Game Developers Session Prague
Praha 16. prosince 2024

Na konferenci herních vývojářů Game Developers Session Prague, která se konala 13. do 14. prosince v Kongresovém centru v Praze byla představena nová data o stavu a velikosti herního odvětví, včetně tržeb, zaměstnanců a demografických údajů.
Poprvé od svého dynamického růstu v minulých letech odvětví nezaznamenalo zvýšení obratu, který se meziročně snížil o 1 % na hodnotu 5,537 miliardy Kč. Ještě výraznější byl pokles zisků, které se snížily o 8 % na 1,94 miliardy Kč. Tyto výsledky přicházejí po několika letech stabilního růstu. Navzdory těmto ekonomickým výzvám však herní sektor zůstává jedním z klíčových odvětví českého kreativního sektoru s pozitivními vyhlídkami na další rozvoj.

Za stagnací obratu a poklesem ziskovosti stojí jak globální faktory, tak specifické okolnosti v Česku. Globální investice do herního průmyslu v roce 2023 klesly o více než ¾ oproti předchozímu roku. Z lokálních faktorů je to pak dlouhodobá nižší míra vzniku nových startupových studií. Zároveň finanční výsledky reflektují i změnu toku tržeb v dříve největší české herní společnosti Beat Games (Meta), kde od roku 2022 zůstávají tržby z platformy Meta Quest v mateřské společnosti. Pokud bychom tento vliv vyloučili, obrat českých herních společností v roce 2022 rostl o 8% a následně v 2023 stagnoval s meziročním poklesem o 1 %.
Přes ekonomické výzvy herní průmysl pokračoval v rozšiřování své infrastruktury. Na začátku roku 2024 bylo v Česku evidováno 166 herních studií, přičemž v roce 2023 vzniklo sedm nových studií. Toto číslo odpovídá průměru posledních let, avšak nedosahuje rekordu z roku 2021, kdy vzniklo 14 nových subjektů. Celkový počet zaměstnanců v odvětví vzrostl o 5 % na 2 765 osob, což ukazuje, že průmysl stále přitahuje nové talenty, i když tempo růstu zaměstnanosti zpomalilo oproti předchozím letům.

V oblasti tvorby her zůstala aktivita českých vývojářů stabilní. V roce 2023 bylo vydáno celkem 39 herních titulů, z toho 29 plných her, 10 v režimu Early Access a 10 DLC (digitální dodatečná rozšíření her). Tento objem odpovídá výsledkům z předchozích let a ukazuje, že česká herní studia stále produkují tituly s globálním dosahem. Mezi klíčové hry roku 2023 patřily tituly Crime Boss: Rockay City, Last Train Home, Arma Reforger nebo nezávislá hra HROT.
Pro rok 2024 je odhadován obrat českého herního průmyslu ve výši 6,5 miliardy Kč, což by znamenalo návrat k dvoucifernému růstu o 17 %. Tento výhled naznačuje, že český herní sektor je připraven na další expanzi a udržení své pozice na světovém trhu. Vývoj her v ČR i přes momentální zpomalení nadále potvrzuje svou roli klíčového odvětví v rámci kulturně kreativních průmyslů.

Rok 2024 i ten následující bude vypadat z hlediska výsledků pozitivně také z toho důvodu, že letos vyšly silné tituly jako například Grey Zone Warfare a i příští rok vyjde několik dlouho očekávaných her, a to zejména Kingdom Come: Deliverance 2, kterou vyvíjí české studio Warhorse.
„Myslím si, že do značné míry pomůže vydání velkých a nadějných her. Například Kingdom Come: Deliverance 2, Space Engineers 2, nebo třeba Mafie 4: Domovina mohou přilákat řadu hráčů, a tak díky nim natečou do průmyslu další finance. Úspěch u těchto titulů lze do jisté míry očekávat. Co se nedá předpokládat, jsou úspěchy menších titulů, které ale mohou být stejně zářivé. Stačí se podívat třeba na Beat Saber, který ovládl celý VR sektor, a přitom základ hry udělalo malé studio. Myslím si, že právě podpora nezávislých vývojářů pomůže vykrývat dlouhé vývojové cykly velkých her,“ interpretuje situaci následujících let Kolář z Ashborne games.
Jedním ze způsobů jak podpořit nové startupy a studia má být přeměna Národního fondu kinematografie na Národní fond audiovize, do nějž bude patřit také herní sektor. Díky tomu by mohli vývojáři získávat dotace na vývoj nových titulů. Fond bude spadat pod Ministerstvo kultury.
Jaroslav Kratochvíl