Týden Black Friday měl letos tři vrcholy e-mailových rozesílek
Praha 10. prosince 2024
Z dat společnosti Mailkit vyplývá, že zatímco počty e-mailů odeslaných na Black Friday jsou srovnatelné s loňským rokem, letos přibyly další dva výrazné vrcholy oproti roku 2023. Firmy se pokusily vyhnout pátečnímu přetlaku ve schránkách a předbíhaly pomyslnou frontu už ve středu. Zároveň posílaly opakovanou výzvu na konci slevového týdne, a to v neděli.
Celkově v tomto týdnu odešlo o zhruba 22 procent více marketingových sdělení než loni. “Podle počtu otevření v jednotlivých dnech je zřejmé, že příjemci reagovali na nabídky a jejich zájem kopíroval tři vrcholy rozesílek. Oproti loňskému roku byli příjemci angažovanější a
e-maily otevírali ochotněji,” říká Zuzana Skácelová, marketingová manažerka společnosti Mailkit.
Podle ní na samotný Black Friday vybírali majitelé schránek selektivně pouze ty nabídky, které ve schránce cíleně hledali, protože procentuální poměr byl výrazně nižší ve vztahu k masivní záplavě e-mailů v tento den.
Nárůst se nevyhnul ani spamu
Nárůst objemů potvrzují také data nejvýznamnějšího českého provozovatele e-mailových schránek Seznam.cz. “Za samotný Black Friday jsme doručili 119 milionů e-mailů oproti loňským 115 milionům. Zaznamenali jsme ale také velký nárůst počtu zpráv, které právě na Black Friday putovaly do složky Spam,” říká Štěpánka Lebedová, produktová manažerka služby Email. Vysvětluje to nejen zvýšenou aktivitou spamerů, ale také chybně nastavenou autentifikací domén.
“Stále vidíme dost rozesílek, které do složky spam doputují samy. V reakci na požadavky zabezpečení od firem Yahoo a Google z jara letošního roku, nastavily mnohé firmy mechanismus validace zpráv zvaný DMARC. Bohužel mnohdy bez znalostí celé problematiky,” dodává.
DMARC (Domain-based Message Authentication Reporting and Conformance) je technologie pro autentifikaci e-mailů, která chrání majitele domén před phishingovými útoky a umožňuje vlastníkům domén stanovit pravidla pro nakládání s neautentickými zprávami.
Podle Zuzany Skácelové je internet plný návodů, jak nastavit autentifikaci domény DMARC. ”Vypadá to jednoduše, ale zabezpečení domén není záležitost na pár kliknutí. Záznamy, a především DMARC reporty je potřeba pravidelně kontrolovat jinak se může původní záměr, a sice snaha o lepší zabezpečení, obrátit proti vám,” vysvětluje.
Počet odeslaných e-mailů v rámci Black Friday vrcholil podle Mailkitu ráno mezi osmou a devátou. Oproti loňsku byly rozesílky do celého dne rozložené rovnoměrněji.
“Celkový počet zpracovaných zpráv za prvních deset měsíců je opět vyšší v porovnání s předchozím rokem. Pravděpodobně nás čeká další rekordní rok,” uzavírá statistiky Štěpánka Lebedová.

