Turistika

Mastercard SpendingPulse: Češi si chtějí předvánoční čas užít cestováním a v restauracích

Praha 30. listopadu 2024

 Češi plánují na konci letošního roku utrácet více než loni. Objem předvánočních maloobchodních tržeb by se měl v Česku meziročně zvýšit o 4,5 procenta. Vyplývá to z aktuální predikce služby Mastrecard SpendingPulse, která sleduje tržby v kamenných obchodech a online maloobchodní tržby.

„České domácnosti letos chtějí konec roku a adventní čas strávit zejména cestováním za zážitky a sportem nebo s dobrým jídlem a pitím, o čemž svědčí orientace jejich výdajů na ubytování, restaurace a pohonné hmoty. Zlepšenou spotřebitelskou náladu podporuje zejména růst reálných mezd díky meziročnímu propadu inflace. Trh práce navíc zůstává odolný, podporovaný tvorbou pracovních míst a historicky nízkou mírou nezaměstnanosti,“ uvádí Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Celková inflace v Česku klesla blíže k dlouhodobému cíli centrální banky na říjnových 2,8 procenta, zatímco mzdy stouply o meziročně 6,2 procenta. Tento klín mezi růstem mezd a inflací vedl k růstu reálných disponibilních příjmů a ve srovnání s minulým rokem posílil kupní sílu spotřebitelů.

Trend upřednostňování výdajů za zážitky, jako jsou cestování, gastronomie a zábava, je v Evropě patrný od otevření ekonomik po pandemii. Chuť utrácet ale v řadě zemí včetně Česka tlumila nezvykle silná inflace, jejíž průměrná míra činila podle oficiálních statistik loni 10,7 procenta a předloni dokonce 15,1 procenta.

Celou zprávu Mastercard SpendingPulse včetně dat z dalších evropských zemí najdete zde.

O Mastercard Economics Institute  – Institut ekonomických studií společnosti Mastercard (Mastercard Economics Institute) byl založen v roce 2020 a poskytuje detailní ekonomické měření, které poskytuje lídrům firem a státním orgánům informace potřebné k důležitým rozhodnutím vedoucím k efektivnějším výsledkům.  

O službě Mastercard SpendingPulse – Služba Mastercard SpendingPulse poskytuje měření retailových tržeb na národní úrovni. Měření vycházejí z agregovaných anonymizovaných údajů společnosti Mastercard o všech typech platebních transakcí uskutečněných na vybraných trzích po celém světě. Pro své potřeby definuje Mastercard SpendingPulse „maloobchodní tržby“ jako tržby v maloobchodu a tržby prodejců potravin. Do celkové velikosti maloobchodních tržeb se nezapočítávají tržby v sektoru služeb (např. v cestovním ruchu, jako jsou aerolinky nebo ubytování). Výstupy služby SpendingPulse nejsou ukazatelem hospodářské výkonnosti společnosti Mastercard. Obsah výstupů a předpovědi se mohou měnit.

O společnosti Mastercard – Mastercard pomáhá rozvíjet ekonomiky a zlepšovat životy lidí ve více než 200 zemích a regionech po celém světě. Společně se svými zákazníky budujeme udržitelnou ekonomiku, ve které může prosperovat každý. Podporujeme širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které umožňují lidem, firmám i institucím naplňovat jejich potenciál. www.mastercard.com

Tomáš Jelen

Sdílejte ...