Průzkum: Flexibilita, volnost nebo finanční stabilita. To jsou hlavní důvody, proč lidé pracují jako kurýři pro Wolt
Praha 24. listopadu 2024
Pro 8 z 10 kurýrů je důležitější být nezávislým dodavatelem než jistota, kterou by měl jako zaměstnanec. Současná forma spolupráce dává kurýrům flexibilitu, volnost při plánování práce, a hlavně pocit svobody. Lidé si tak mohou přivydělat ke stávajícímu zaměstnání, podnikání nebo studiu. Téměř tři čtvrtiny kurýrů dokonce uvedly, že se díky práci cítí finančně stabilnější a jsou méně stresováni svou finanční situací. Informace vychází z průzkumu společnosti Wolt.
Kurýři v České republice jsou podle mezinárodního srovnání jedni z nejvíce spokojených, podobně jako jejich kolegové na Islandu, v Lucembursku nebo ve Slovinsku. Mezi nejčastěji oceňované výhody této práce patří být pánem svého času, plánovat si práci s ohledem na jiné aktivity a možnost s prací kdykoliv začít nebo ji ukončit. Kurýři společnosti Wolt pracují převážně jako nezávislý dodavatelé, kteří si sami volí kdy, kolik a jak dlouho budou doručovat. Pokud by však tuto možnost neměli, tak by 81 % z nich zvažovalo, že přestane pro společnost doručovat. Na jaře byla Evropským parlamentem schválena směrnice, upravující spolupráci mezi platformami a partnerskými kurýry (Platform Work Directive, PWD), a nyní jí čeká transpozice do českého práva. Směrnice má za cíl zlepšit sociální postavení mezi OSVČ pracovníky a také přinést větší transparentnost do algoritmického managementu.

„Směrnice může ovlivnit statisíce lidí v ČR a miliony v EU. Většina partnerských kurýrů Woltu chce zůstat flexibilních a je pro ně klíčová svoboda a volnost při spolupráci. Věříme, že specifické potřeby této formy práce budou zohledněny i při transponování směrnice do národní legislativy. Wolt podporuje kombinaci zpřehlednění prostředí spolupráce prostřednictvím digitálních platforem a zachování nezávislosti kurýrů,“ komentuje Tomáš Beniak ze společnosti Wolt. Tento názor zastává také 91 % dotázaných, kteří si myslí, že by nové zákony neměly nikoho nutit, aby se z nezávislého dodavatele stal zaměstnancem. Pokud by se z kurýrů stali zaměstnanci, tak by ztratili svou flexibilitu, ale také volnost při výběru doručování objednávek, což jsou jedny z největších výhod této práce.
Práce kurýra jako finanční přivýdělek a zajištění stability
S ohledem na turbulentní roky, které česká ekonomika zažívá, řada lidí hledá, jak si přivydělat nebo zlepšit svou finanční situaci. Jednou z možností je i doručování objednávek skrze digitální platformy. Z průzkumu společnosti Wolt vyplývá, že díky této práci se 73 % kurýrů cítí finančně stabilnější. Necelá polovina kurýrů, konkrétně 43 %, doručuje objednávky prostřednictvím platformy s cílem zlepšit svůj životní styl nebo podpořit svou rodinu, což uvedlo 42 % z nich. Dalších 38 % kurýrů se zaměřuje na to, aby si dokázali ušetřit nějaké peníze. Intenzita spolupráce se tedy u každého liší. Zhruba pro třetinu dotázaných, přesněji 35 %, jde maximálně o čtvrtinu jejich měsíčního výdělku. Naopak pro 28 % kurýrů jde o hlavní finanční příjem.

“Jsem spokojená, vyhovuje mi maximální flexibilita, že můžu rozvážet, kdy mi to vyhovuje, a když mám zrovna náročné období a rozvážet nestíhám, tak si můžu dát pauzu. Komunikace s podporou je super, aplikace funguje dobře, za mě vše super,” říká kurýrka Woltu Martina.
Práce kurýra však pro řadu z nich nepředstavuje jen finanční benefity. Více jak polovina, konkrétně 58 % uvedlo, že jim doručování na Wolt nabízí cenné pracovní zkušenosti. Například díky tomu, že si sami volí, které objednávky přijmou, tak se učí, jak plánovat trasy a zároveň využít své kapacity a čas na maximální úrovni. Výhodou je, že každý kurýr si může naplánovat logistiku podle svého tempa a možností. Více než polovina kurýrů navíc uvádí, že poskytování těchto služeb pozitivně ovlivňuje jejich duševní zdraví, což potvrzuje 53 % z nich, a také jejich fyzickou kondici, jak uvedlo 64 % dotázaných. Tyto benefity přináší především doručování na kole.
A jak kurýři vnímají svou práci?
Téměř tři čtvrtiny kurýrů mají s poskytováním služeb přes platformu Wolt mnohem lepší zkušenosti, než si většina lidí dokáže představit. Možná vás překvapí, že pouhých 6 % dotázaných uvedlo, že se k nim zákazníci a obchodníci nechovají dobře. Většina kurýrů se navíc při své práci cítí bezpečně – 75 % z nich hodnotí svou práci v tomto směru pozitivně. To je zčásti díky tomu, že Wolt nově poskytuje svým kurýrům zcela zdarma úrazové pojištění a pojištění odpovědnosti, což výrazně přispívá k jejich většímu pocitu jistoty a bezpečí při každodenním doručování.
Průzkumu uskutečněného v létě se zúčastnilo se 1 984 českých kurýrů doručujících pro Wolt.
Filip Matys, Jana Jarošová
Wolt je technologická společnost, která usnadňuje lidem objevovat a zkoušet nové restaurace a obchody v jejich okolí. Aby toho dosáhl, vyvíjí širokou škálu technologií, jako jsou aplikace pro lokální logistiku, software pro retail nebo řešení pro správu financí. Pod značkou Wolt Market provozuje také vlastní síť obchodů s potravinami a spotřebním zbožím. Od roku 2022 mohou díky produktu Wolt Drive logistickou platformu více než 7 tisíc kurýrů využívat i e-shopy pro distribuci vlastních objednávek. Wolt byl založen v roce 2014 a v roce 2022 se připojil ke společnosti DoorDash a společně se tak stali globálním hráčem působícím v 29 zemích světa. V Česku Wolt působí ve více než 40 lokalitách.