Sport

Hokejové kluby na startu sezóny: sociálním sítím vládnou tři týmy. Lepší práce s fanoušky může přinést miliony

Praha, 6. září 2024

Sparta, Kometa, Dynamo. Tři týmy, které mají před ostatními velký náskok v kontaktu s fandy prostřednictvím sociálních sítí. Komplexní a detailní komunikace a práce s brandem i fanoušky přitom nejen zvyšuje návštěvnost na stadionech, ale zvyšuje i jejich loajalitu. Budoucnost je přitom v individualizovaných nabídkách a růstu marketingových příjmů klubů.

Nejvíce fanoušků na sociálních sítích mají na startu hokejové sezóny tři kluby. „Sparta, Dynamo a Kometa jsou v budování fanouškovské komunity dál než ostatní. Není to přitom zdaleka jen o počtu sledujících, ale o komplexní práci s fanoušky, vzájemné interakci a detailní znalosti chování fandů a jejich potřeb a přání,“ vysvětluje Radek Sitta, majitel agentury BREAKIT, která působí na poli sportovního marketingu.

„Fanoušek už nechce svůj tým jen vidět naživo na stadionu nebo sledovat v televizi. Potřebuje komplexní zážitek, chce být nedílnou součástí klubu. A hokejové týmy se musejí naučit s tím pracovat, od loga a celkové vizuální identity přes práci na sociálních sítích až po merchandising. Návštěva stadionu je jen třešničkou na dortu,“ dodává Radek Sitta.

Podle něj tak není překvapivé, že právě kluby s nejvyšší návštěvností na stadionech zároveň nejlépe pracují na sociálních sítích. Průměrná návštěva na Spartě loni v základní části znovu překonala divácký rekord a přehoupla se přes 11,5 tisíce na zápas. „Není to ale jen o velké aréně. Je to o dlouhodobé práci klubu s fanoušky, o jasné klubové identitě, marketingové vizi i neustálé snaze o zlepšení diváckého zážitku. To vše se odráží v úzkém vztahu s fandy a zároveň to otevírá obrovský prostor do budoucnosti,“ dodal Radek Sitta.

Podle aktuálního průzkumu BREAKIT má nejvíc sledujících na Facebooku Kometa Brno, ostatní sociální sítě ovládá Sparta. Především Instagram a TikTok přitom umožňují hokejovým klubům přinášet to nejzajímavější nejen ze zápasů, ale i z interních klubových prostor. „Zatímco tři extraligové kluby na TikToku nejsou vidět, tak Sparta na něm má přes milion lajků. To je samozřejmě jasný signál nejen pro fandy, ale i pro obchodní partnery,“ vysvětluje Radek Sitta.

Počty sledujících českých hokejových týmů na sociálních sítích:

V blízké budoucnosti začne přitom marketing sportovních klubů ovlivňovat umělá inteligence.  „Umělá inteligence umožní lépe pracovat s fanouškovskou základnou. Kluby budou moci fanoušky lépe poznat, víc řešit jejich individuální potřeby a přání. Získají tak jejich ještě větší loajalitu, rozšíří fanouškovskou základnu, což se projeví v nárůstu příjmů – ať už z prodeje vstupenek, merche nebo jiných monetizovaných zážitků, které klub může pro fanoušky a obchodní partnery připravit. A nebudeme se bavit o malých částkách, u velkých klubů půjde o miliony korun,“ říká

 GenAI je vysoce přizpůsobitelná a lze ji vyladit tak, aby rozpoznávala nové vzorce. To může týmům otevřít příležitosti k vytváření personalizovaných nabídek na základě individuálních preferencí fanoušků a jejich poskytování ve velkém měřítku. Klub tak bude moci nabídnout více zážitků na míru, které prohloubí loajalitu fanoušků a pocit sounáležitosti se značkou. Zřejmě nejdále je v tomto směru fotbalová Sparta, která letos řadu prvků utužujících vztah s klubem představila.

„Ty sportovní týmy a svazy, které začnou s umělou inteligencí rychle, získají ohromný náskok. Stejně tak, jako jsou nyní ohromné rozdíly v kvalitě marketingové práce jednotlivých klubů, tak vzniknou
i rozdíly ve využívání AI. A ty týmy, které si s AI poradí úspěšně, na tom vydělají. Jak v růstu fanouškovské základny, tak i v příjmech. Neméně důležité ale bude, aby i při využívání umělé inteligence hrály kluby fair play – tzn. pracovaly s daty klientů obezřetně a bezpečně,“
uzavřel za BREAKIT Radek Sitta.

Marketingová a komunikační agentura BREAKIT získala za přípravu nových korporátních identit několik evropských ocenění, z poslední doby zřejmě nejznámější realizací je nové logo a komplexní nová vizuální identita hokejového klubu HC Dynamo Pardubice. Má za sebou i řadu dalších změn klubových identit, ať už v hokeji nebo např. v ragby. BREAKIT svým klientům kromě vizuální stránky pomáhá i s marketingovými a komunikačními kampaněmi i produkcí.

O BREAKIT  – Kreativní studio BREAKIT (dříve Orbis Pictures) vzniklo v roce 2007, kromě kreativity v designu se zaměřuje na tvorbu marketingových strategií, pomáhá firmám s komunikací či produkcí. Tvoří kreativní, ale zároveň strategicky funkční řešení.

 www.breakit.cz

Tomáš Kofroň

Sdílejte ...