Kultura

NADECHNI SE A LEŤ … aneb o nesmrtelnosti lidí a slov

Praha 2. srpna 2024

Otevírám knihu vydanou v minulém roce Nakladatelstvím Olympia, Pravda přijde později.

Na první bílé stránce se na pár  napsaných slov dívá nakladatelské logo a já si čtu:  „ Milému Františkovi jeho Karel Sýs.  Červen 2023.“

Je tomu jeden rok a jeden měsíc a Karel už do žádné knihy dedikaci nenapíše. V kanceláři redakce LUKu, kterou by vzrostlý chlap změřil jedním rozpažením, tak je malá, zůstane prázdno.

Prázdno s podivnou ozvěnou Morgensternových  slov: „ Když pozoruji, jak kolem mne malé parníčky vlekou ohromné prámy, musím pokaždé myslet na básníka a jeho publikum.“  Myslím si, že myslet na Karla Sýse  ani jinak, než s potvrzením obsahu řečeného,  nelze.

„Nadechni se a leť…“ je napsáno v pravém rohu Karlova parte a v levém je kniha v objetí květin. Podivný most životní pravdy, která zůstala někde mezi nimi a mezi námi, kteří jsme zatím ještě tu.

Kolik toho zbylo po příteli, člověku – který s přesvědčením rozdával  poezii,  jako se rozdává všechno obyčejné, aby se stalo neobyčejným. 

Hájil ji přes všechny možné útrapy způsobené lidmi, politiky a politikou a člověčího  balastu, který si podle počasí a nálad převléká háv vlastního já a v osvobozujícím se osobním přizpůsobení k čemukoliv, říká, jednou soudruhům, jednou pánům či bratrům: „ Zmoudřel jsem! Na to má člověk přece právo, ne?“   

Karel Sýs, Wiki

Máme tu kolem sebe tolik náhle zmoudřelých, přeběhlíků od sebe sama, troufale ukazujících  druhým cestu, že jsme se nakonec ztratili v labyrintu demokracie a co víc, ztratili jsme cestu, kterou ukazuje po věky magnetická – lidská střelka neměnných demokratických hodnot. A na této cestě ztrát, nazývaných malými omyly dneška a velkými vítězstvími ve dnech příštích, se cosi nenávratně ztrácí. I člověk jak by se ztrácel, bohužel nejen druhým, ale i  sám sobě.

V záplavě reklamních informací zapomínáme na  biblické varování o pohodlné cestě k cíli, odkrojujeme  lidské zkušenosti v doporučení veselé existence láčkovců bez varování Kafkovy Proměny.

Zbaveni pohádkové pravdy jsme zapomněli na „vytouženého Otesánka“, který nakonec pozřel kde co a kde koho. A stvořili jsme si pro potěšení virtuální svět se zapomněním zkušenosti po věky existujícího ohně: „ …dobrý sluha, ale zlý pán.“

A svět, do kterého se vstupuje a z něj vystupuje stisknutím vypínače, je dobrým sluhou, ale zlým pánem pro kohokoliv: on není, předstírá, dovoluje a dovoluje téměř vše. Umřít a znovu se zrodit, zabít i vzkřísit, nevědět a konat v božské jasnozřivosti … a v sobecké touze „být boží“, a mít moc. Moc nad druhými. Ta je opojná. Metastázuje. Dovoluje vše a nutí, pokolikáté už, troufale vystřelit šíp z Babylonské věže k nebesům.  A jako vždy v historii lidstva přináší znovu a znovu  čas „ zmatení jazyků“ , v kterém se lidé nedokáží domluvit.  

Karel Sýs byl básníkem  celý svůj život. A byl jedním z mála, kdo pojmenovával jevy i věci.

Pojmenovával činy svých současníků i své. Pojmenovával je za cenu osobních posměšků,  pomluv i perzekuce.  Ty se ztratí v běhu času i s jejich autory.

Karlovy knihy  ale zůstanou a v nich nám darovaná slova.  

A dobrý básník, i když čas od času musí jít cestou necestou, nakonec zůstává,  ověnčen jejich nesmrtelností.

V jednom ze svých rozhovorů Karel Sýs řekl: „ … tvorové smontovaní člověkem nikdy nemohou být stvořeni. Duše do sebelépe napodobeného těla nevkročí.“

V odkazu  jím  řečeného,  nemrzačme své duše, které ještě máme.  Nemrzačme je ze strachu z politiků, politiky, nabubřelých a sobeckých hlupáků,  nezmrzačme je ve strachu sami o sebe.

František Mareš

Sdílejte ...

Jeden myslel na “NADECHNI SE A LEŤ … aneb o nesmrtelnosti lidí a slov

  • Znali jsme se předlouho a setrvali v názorové blízkosti podnes. To už nelze změnit.
    Proto platí za zvěčnělé natrvalo. Takže není co litovat, když to lze pouze dopředějc,
    má-li si zachovat smysl.

Komentáře nejsou povoleny.