Kultura

Ohlédnutí za výjimečnými zájezdy PKO

Praha 22. července 2024

Pražský komorní orchestr vystupoval v Austrálii celkem dvakrát. Poprvé v roce 1993, kdy během turné koncertoval také na Novém Zélandu, podruhé v roce 2004. Tento druhý, festivalový zájezd zakončil vystoupením v Hongkongu. Oba zájezdy byly velmi úspěšné a v mnoha směrech nezapomenutelné.

(Foto: Hong Kong Arts Festival 3/2-7/3/2004, program, archiv J. Kroba)

Během prvního turné po Austrálii orchestr navštívil jihozápadní města Perth a Geraldton, poté se hudebníci přesunuli do města Adelaide na jihu země, odkud dále zamířili na Nový Zéland do Wellingtonu. Poslední zastávkou bylo město Sydney. Na programu koncertů byly skladby W.A. Mozarta, B. Martinů či A. Dvořáka. Orchestr nadchnul jak místní publikum, tak kritiku: „Jejich precizní technika a virtuozita byly na té nejvyšší možné úrovni .“ The West Australian, 18.2.1993

(Foto: Festival of Perth, program 1993)

Jako hostující sólistka Pražského komorního orchestru se na prvním turné představila americká houslistka Liana Issakadze. Na koncertech zahrála Beethovenův Koncert pro housle a orchestr D dur.

(Foto: New Zealand International Festival of the Arts, program 1993)

Druhé australské turné začalo taktéž v jihozápadním Perthu, následovalo město Adelaide. Tentokrát se orchestr představil ve čtyřech programech se skladbami  A. Dvořáka, W.A. Mozarta a H. Voříška.

(Foto: Perth Concert Hall, únor 2004, fotoarchiv J. Kroba)

V Koncertní síni v Perthu zazněla Dvořákova Stabat Mater v podání Pražského komorního orchestru za účasti místního pěveckého sboru. Dirigentem koncertu byl Graham Abbot.

(Foto: Perth Concert Hall, 20.2.2004, zkouška na koncert, fotoarchiv J. Kroba)

Program koncertu Pražského komorního orchestru na festivalu v Hongkongu byl sestaven výhradně ze skladeb Antonína Dvořáka a byl věnován památce stého výročí úmrtí tohoto českého skladatele.

(Foto: Hong Kong, Wikipedie)

Náš tympanista Jiří Krob, který se zúčastnil obou australských turné, rád vypráví své zážitky z cest: „Občas vzpomínám například na to, jak jsme se seznámili s dechovým hudebním nástrojem místních domorodců – didgeridoo – který tam je vidět a slyšet opravdu na každém kroku. Tento nástroj slyšíme i na nahrávkách australských rockových a jazzových kapel jako zvukomalebný prvek. Rovněž nás mile překvapilo chování Australanů, i celková pohodová atmosféra jak v rámci festivalu, tak i v běžném životě.“

Pražský komorní orchestr
Sdílejte ...