Zábava

Premiéra Prodané nevěsty v Pražském Hlaholu

Praha 14. února 2024

Dne 14. 2. 2024 se ve Velkém koncertním sále Pražského Hlaholu konala tisková konference k premiéře nového nastudování Prodané nevěsty od Opera lidem.

Tiskové konference se zúčastnili:

Vladimír Chmelo – jeden ze zakladatelů projektu Opera lidem, umělecký šéf projektu Opera lidem, ředitel Českého pěveckého institutu

Daniel Hůlka – jeden ze zakladatelů projektu Opera lidem; basbaryton – Vodník v Rusalce, Kecal v Prodané nevěstě

Barbora Hůlková – jedna ze zakladatelek projektu Opera lidem, manažerka projektu Opera lidem

Michal Chmelo – jeden ze zakladatelů projektu Opera lidem

Tereza Mátlová – sopranistka – Rusalka v Rusalce, Mařenka v Prodané nevěstě

Petra Prýmková – manažerka projektu Opera lidem junior

 Přítomni dále byli: Eva Rychlíková (starostka Zpěváckého spolku Hlahol), Roman Z. Novák (umělecký šéf a sbormistr Zpěváckého spolku Hlahol), Jurij Kolva (tanečník, choreograf dětských akrobatických čísel v Prodané nevěstě), Jiří Bráník (lightdesign), Bronislava Smržová, Dana Šťastná, Ester Pavlů (sólisté projektu Opera lidem) Řečníci na tiskové konferenci přiblížili činnost Českého pěveckého institutu a projektu Opera lidem.

Pohovořili o uplynulém roce s komorní inscenací Dvořákovy Rusalky, nastínili přípravy na nové nastudování Prodané nevěsty. Hovořili o propojení s Pražským Hlaholem a o radosti, kterou jim přináší spojení české opery s tímto unikátním prostorem.

 V závěru TK bylo zpřístupněno hlaholské muzeum. Zástupcům médií bylo sděleno premiérové obsazení – Tereza Mátlová (Mařenka), Daniel Hůlka (Kecal), Peter Berger (Jeník), Peter Malý (Vašek), Dana Šťastná (Esmeralda), Vladimír Chmelo (Krušina), Markéta Dvořáková (Krušinová), Kateřina Jalovcová (Háta) a další. Oznámena byla rovněž účast Zpěváckého spolku Hlahol na premiéře Prodané nevěsty 6. března 2024 – členové Zpěváckého spolku budou usazeni mezi diváky v publiku a sborová čísla tak budou mít netradiční atmosféru.

Některé výroky, které zazněly na TK:

 Vladimír Chmelo: „Český pěvecký institut usiluje o propojení profesionálních pěvců a mladých nadějných talentů. Vše je založeno na souznění hlasů a stejné pěvecké technice.“

 Daniel Hůlka: „Vždycky jsem říkal, že se v padesáti letech vrátím do opery. K Vladovi Chmelovi jsem přišel po třiceti letech zpívání na mikrofon, aby mě naučil zpívat. Obdivuju jeho trpělivost, protože mě to skutečně naučil. Máme za sebou několik let intenzivní práce. Druhým člověkem, který mi plní mé profesní sny, je moje manželka Barborka, protože organizace představení projektu Opera lidem leží z velké části na ní.  A třetím člověkem, který mi plní můj operní sen, je paní Eva Rychlíková, starostka Hlaholu, která nám umožnila uvádět naše opery na tomto krásném místě.“

„V Hybernii jsme zažili krásná představení Rusalky, ale ten prostor byl pro nás moc komerční. Ty naše projekty se zkrátka do Hybernie nehodily. Já jsem pořád do všech vrtal, že musíme z Hybernie pryč. Všichni mi říkali: Tak řekni kam! Dlouho jsem přemýšlel a pak mě napadla spásná myšlenka – Hlahol. Tady já jsem vlastně na konzervatoři začínal, nejprve jako sborista pod vedením pana Šulce, později jako sólista.“

 „Je mi 55 let, myslím, že nadešel čas vymanit se z rolí romantických hrdinů. Do role Kecala jsem se úplně zamiloval a moc se na ni těším.“

Barbora Hůlková: „Máme obrovskou radost, že nám bylo umožněno uvádět naše inscenace na tomto místě. Zpěvácký spolek Hlahol byl přímo účasten vlasteneckých akcí Národního obrození – pohřbu Václava Hanky na Vyšehradě či pokládání základního kamene Národního divadla. Vlastenectví tak z této krásné budovy přímo prýští. Myslím, že není lepšího místa v Praze, kde bychom mohli uvádět nejnárodnější českou operu.“

Tereza Mátlová: „Jsem velmi ráda, že loni proběhla naše krásná Rusalka. Role Rusalky mi byla nabídnuta již před lety a já jsem ji tenkrát odmítla, protože jsem se na ni necítila. Do té role jsem ale dospěla a pochopila ji, proto jsem měla radost, že přišla nabídka ze Severočeského divadla a později od Opera lidem. Role Rusalky se mi stala velmi blízkou a přišla v pravý čas. Cítím, že to zřejmě, až nečekaně, bude moje fatální role, protože – nechci to zakřiknout – ale v příštím roce bych ji měla ztvárnit také na jedné zahraniční scéně. Všechno má svůj čas, jsem moc ráda, že jsem roli Rusalky mohla s Vladem Chmelem dokonale propracovat a plně ji pochopit.“

„O roli Mařenky jsem několikrát uvažovala, v minulosti na ni přišla nějaká nabídka, ale také cítím, že ten správný čas přišel až teď. Jsem moc ráda, že jsem Mařenku mohla ztvárnit na koncertním poloscénickém turné v Japonsku s Janáčkovou filharmonií a nyní se moc těším na Prodanou nevěstu v Pražském Hlaholu.“

Sdílejte ...