Ekonomika

Autem roku 2024 v České republice je Mercedes-Benz třídy E

Praha 7. února 2024

Ministr dopravy Martin Kupka předal 6. února 2024 při slavnostním vyhlášení v Kongresovém centru Praha cenu pro vítěze jubilejního 30. ročníku ankety Auto roku v České republice. Podruhé v historii se jím stal vůz značky Mercedes-Benz a  nová Třída E tak navázala na úspěch modelu SLS AMG z roku 2011.  

vlevo  – Ministr dopravy Martin Kupka  generální ředitel Mercedes-Benz Česká republika Alexander Henzler     

Odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů reprezentujících široké spektrum čtenářů, diváků a posluchačů vybrala celkového vítěze ankety z pětice finalistů. nový vůz porazil BMW řady 5, který se umístil na druhé příčce. Třetí místo získal vůz Subaru Crosstrek. na dalších místech se umísily Kia EV9 a Hyundai Ioniq6 .  Nové Auto roku v České republice dalo ve své volbě na první místo hned devět porotců, v případě druhého BMW řady 5 to bylo šest porotců. Vyrovnané to bylo i na dalších pozicích – třetí, čtvrtý a pátý automobil v pořadí dělilo pouhých 12 bodů. A že to porotci neměli vůbec jednoduché, o tom svědčí i fakt, že pouze tři z nich ve své volbě udělili některému z vozů maximální počet 10 bodů.  

Systém volby kopíruje model volby evropského Auta roku, které rovněž volí výhradně odborná porota ve dvoukolovém režimu. O titul Auto roku 2024 v České republice se ucházelo celkem 21 vozů nově uvedených na český trh v roce 2023. Porotci ve své volbě zohledňovali celou řadu atributů – technické inovace a technologickou vyspělost vozu, bezpečnost, vliv na životní prostředí a hospodárnost provozu, jízdní vlastnosti, poměr hodnoty a ceny, design, komfort nebo výkonnost – přičemž hlavními faktory hodnocení byly úroveň technických inovací a získaná hodnota za vynaložené peníze.  

Vůz šesté generace třídy E, s interním označením W214, se podle německé automobilky Mercedes-Benz řadí do vyšší střední třídy. První generace této řady se začala vyrábět v roce 1993. Všechny čtyřválcové verze vozů nové generace mají pomocný elektromotor a devítistupňovou automatickou převodovku. Základní motorizace jsou mild-hybridy se startér-generátorem o výkonu 17 kilowattů, plug-in hybridy mají 95kilowattový elektromotor s dojezdem až 100 kilometrů. Automobil také umožňuje videohovory přes aplikaci Zoom nebo například používání sociální sítě TikTok.  

Loni titul v České republice získala Honda Civic s výhradně hybridním pohonem e:HEV s třemi motory. Jeden je spalovací, jeden elektrický sloužící jako generátor a další elektromotor auto pohání.  Vítěz letošního ročníku české soutěže se nedostal do evropské ankety Auto roku. Finalisty evropské soutěže se ale stali dva čeští finalisté, vozy BMW řady 5 a Kia EV9. Dalšími pěti finalisty jsou BYD Seal, Peugeot E-3008/3008, Renault Scénic, Toyota C-HR a Volvo EX30. Vyhlášení evropského Auta roku se uskuteční 26. února na ženevském autosalonu.

J. Kratochvíl

Sdílejte ...