Češi testují veganské výrobky, ochutnal je každý druhý
Praha 2. prosince 2023
Přestože tři čtvrtiny Čechů jí každý den maso, obliba jídel na rostlinném základě stoupá. Celá kategorie rostlinných výrobků celosvětově meziročně vzrostla zhruba o 4 procenta, v Česku už veganské produkty ochutnalo 56 procent obyvatel. Mezi tuzemské favority patří zejména vegetariánské, případně veganské, variace na dobře známé masové pokrmy. O tom, zda zvolit rostlinný, nebo masový výrobek, rozhoduje mimo jiné cena.
„K testování veganských burgerů, řízků či jiných rostlinných produktů spíše inklinují vysokoškoláci, obyvatelé Prahy a lidé z generace Z, ženy je zkouší častěji než muži. V těchto skupinách ochutnalo rostlinné produkty více než 60 procent lidí. Naopak třetina Čechů ještě nikdy veganskou alternativu nevyzkoušela,“ říká Zuzana Charvátová, brand manažerka značky rostlinných produktů Garden Gourmet. Údaje vyplývají z průzkumu[1] o udržitelnosti, který si nechala zpracovat firma Nestlé.
V České republice se aktuálně stravují zhruba 3 procenta obyvatel vegansky a vegetariánsky, okolo 25 procent flexitariánsky, tedy zařazují maso do jídelníčku příležitostně, a 72 procent lidí konzumuje maso denně.[2]
Češi rostlinné produkty rádi ochutnají, ale nechtějí si připlácet
Zhruba 40 procent z těch Čechů, kteří si maso dopřejí denně, je otevřeno konzumaci jídel na rostlinném základě. „Nejoblíbenějšími rostlinnými produkty v České republice jsou z naší zkušenosti rostlinné varianty, které chutnají podobně jako ty masové – např. řízek nebo burger. Celosvětově pak sledujeme zvyšující se zájem o varianty přibližující se rybímu masu, ať už konzistencí, či chutí. Mezi ně patří například Marine-Style Crispy Filet. Ten je letošní novinkou od Garden Gourmet a chutná jako obalovaný rybí filet. Nabízí ideální zpestření jídelníčku a je skvělou volbou pro lidi s alergií na ryby. Hodí se k tradičnímu vánočnímu bramborovému salátu, ale i k dalším přílohám z brambor,“ komentuje Charvátová. Důležitým faktorem při rozhodování o nákupu je cena. Jen desetina Čechů je rozhodnutá si za rostlinnou alternativu připlatit, a to maximálně 5 procent z ceny navíc oproti masovému produktu.
Z Česka do celého světa
Na 180 druhů rostlinných výrobků se vyrábí v Krupce u Teplic, kde má jeden ze svých závodů značka Garden Gourmet společnosti Nestlé. Produkty z Krupky putují do zemí Evropské unie, Spojeného království nebo do Spojených arabských emirátů. Do receptur se využívají bílkoviny ze sóji, pšenice a hrachu. V Krupce plánují, že do roku 2025 bude 100 procent využívané sóji z evropských zdrojů,
u produktů pro český a slovenský trh to platí již dnes.
Nestlé je největším výrobcem potravin a nápojů na světě. Podniká ve 187 zemích světa, zaměstnává přes 270 000 zaměstnanců. Posláním Nestlé je přinášet sílu potravin pro zlepšení života nás i příštích generací. Nestlé nabízí široké portfolio výrobků a služeb pro lidi i jejich domácí mazlíčky. Jedná se o více než 2 000 značek, od globálních ikon, jako jsou Nescafé nebo Nespresso, až k místním značkám. Základem podnikání Nestlé je strategie rozvoje výživy, zdraví a vyváženého životního stylu. Společnost byla založena před 155 lety ve švýcarském Vevey, kde dodnes sídlí. V Česku Nestlé vyrábí ve svých závodech ZORA Olomouc a SFINX Holešov cukrovinky pod značkami Orion, Kofila, Margot, Bon Pari, JOJO atd. a v závodě Krupka chlazené a mražené vegetariánské pokrmy pod značkou Garden Gourmet. Na Slovensku v závodě Carpathia Prievidza vyrábí široký sortiment kulinářských výrobků pod značkami Maggi a Carpathia. Více na www.nestle.cz.
Tereza Skrbková
Sváteční hody pro všechny: Garden Gourmet přichází s novinkou Marine-Style CRISPY FILET

Zkuste letos o svátcích něco neotřelého a ochutnejte rostlinnou novinku Marine-Style CRISPY FILET od Garden Gourmet. V chuťovém testu spotřebitelů zvítězil nad rybou a pyšní se také vysokým obsahem bílkovin z pšenice a hrachu. S CRISPY FILET v lednici budete mít vždy něco, čím odlehčíte sváteční jídelníček. Hotový je za pár minut, takže se hodí i k pohoštění nečekané návštěvy i na štědrovečerní stůl k bramborovému salátu.
Podle spotřebitelů je lepší než ryba
Podle výsledků spotřebitelských testů je Marine-Style CRISPY FILET chutnější než ryba. Zajímavé je i jeho složení, v řadě hodnot, například podílu bílkovin, se vyrovná kaprovi, v množství vlákniny ho i překoná. Vedle zmíněného vysokého obsahu bílkovin (13,2 g na 100 gramů) vyniká také nízkým obsahem nasycených tuků. Při výrobě se využívá pšeničná a hrachová bílkovina.
Na přípravu stačí 7 minut
Marine-Style CRISPY FILET je ideální volbou pro ty, kteří chtějí rychlý a zároveň chutný pokrm. Upéct ho můžete v troubě předehřáté na 180 °C na slabé vrstvě oleje nebo ho do křupava osmažte na pánvi. V obou případech vám příprava zabere 7 minut. Jakou přílohu zvolit? Skvěle chutná třeba s bramborami, zeleninovým salátem a vyjímat se bude i na sváteční tabuli spolu s bramborovým salátem.
Šetrnější Vánoce přicházejí ze severočeské Krupky
Obal novinky na trhu je zcela recyklovatelný. Plastovou vaničku lze jednoduše vytřídit do kontejnerů na plast. Novinka se vyrábí v továrně v severočeské Krupce a je součástí kampaně Garden Gourmet „Začni týden bez masa“, během které chce Nestlé ukázat lidem pestrou škálu možností, kterými mohou doplnit vyvážený jídelníček. Marine-Style CRISPY FILET je alternativou pro všechny, kteří chtějí snížit spotřebu ryb a tím chránit diverzitu v oceánech.
Novinka je k dispozici na prodejnách obchodů Globus.
Doporučená maloobchodní cena za 180g balení GARDEN GOURMET Marine-Style CRISPY FILET je 109,90 Kč.
[1] Údaje o vztahu Čechů k rostlinným produktům jsou z průzkumu, který proběhl na 1000 respondentech z ČR. Pro Nestlé ho realizovala agentura NMS Market Research.
[2] Údaje z roku 2022, zdroj: Statista.com