Ekonomika

IBM Consulting v Praze představila nové centrum excelence pro generativní umělou inteligenci

Praha  29. června 2023

Společnost IBM Consulting otevřela v Praze nové centrum excelence pro generativní umělou inteligenci, které je součástí globálního centra excelence IBM. Rozšiřuje tím stávající celosvětové kapacity IBM Consulting v oblasti AI a automatizace. Těmto oborům se v rámci společnosti věnuje již 21 000 konzultantů, kteří již vypořádali více než 40 000 zakázek pro podnikové klienty. Centrum excelence (CoE) celosvětově sestává z více než 1 000 konzultantů se specializovanými znalostmi v oblasti generativní AI, kteří spolupracují s globálními klienty na zvyšování produktivity IT operací a klíčových podnikových procesů, jako je HR nebo marketing, na zvyšování kvality jejich zákaznických zkušeností a vytváření nových obchodních modelů. CoE je připraven pomoci urychlit transformaci podnikání našich klientů pomocí AI podnikové úrovně, včetně nově uvedeného IBM watsonx, a také technologií z ekosystému našich obchodních partnerů.

CoE má za sebou rychlý start. Jen letos IBM Consulting komunikovala s více než stovkou klientů a dokončila desítky zakázek, v nichž se vedle běžných postupů strojového učení AI uplatnila i generativní AI. Mezi příklady patří poskytování mluveného sportovního komentáře generovaného AI milionům fanoušků na golfovém turnaji The Masters, kombinace generativní AI s IBM Watson® uplatňovaná k ověřování nových aplikací produktů Mitsui Chemicals a použití generativní AI v řízení vztahů se zákazníky pro společnost Bouygues Telecom. Při naší první práci na aplikaci základních modelů AI zaznamenali někteří klienti IBM Consulting až 70% zkrácení doby zhodnocení ve srovnání s tradičními přístupy k nasazování AI.

Generativní umělé inteligenci se tak dostalo velmi rychlého uplatnění. Podniky ji zapojují, aby zlepšily služby zákazníkům, využily nové tržní příležitosti apod. IDC odhaduje, že trh služeb založených na AI vzroste z letošních přibližně 36 miliard USD na zhruba 65 miliard USD v roce 2026. Současně panují důvodné obavy ohledně předpojatosti AI, zajištění bezpečnosti dat a dalších rizik. Naše dlouholeté zkušenosti s umělou inteligencí nám ukazují, že nasadit podnikovou umělou inteligenci ve velkém měřítku vyžaduje integrovanou strategii s více modely a přístup, v jehož fokusu stojí člověk.

V nedávném průzkumu IBM Institute for Business Value2 dotazovaní vedoucí pracovníci uvedli, že jejich organizace využívají generativní umělou inteligenci především v oblasti financí (34 %), lidských zdrojů (41 %), řízení dodavatelského řetězce (45 %), marketingu a prodeje (40 %), zákaznických služeb (57 %) a IT služeb a technologií (63 %). Generativní AI může pomoci automatizovat rutinní úkoly, aby se pracovníci mohli soustředit na činnosti s vyšší hodnotou, a také má obrovský potenciál na poli kreativní tvorby obsahu a kódu, sumarizace obsahu a vyhledávání. Vedoucí pracovníci uvedli, že očekávají, že téměř polovina (48 %) pracovníků v jejich organizaci bude v příštím roce využívat generativní AI k zefektivnění svých každodenních úkolů.

Osvědčené metody a kultura inovací v oblasti umělé inteligence

CoE bude využívat celou řadu generativních technologií AI, od základních modelů až po více než 50 klasických akcelerátorů strojového učení specifických pro danou oblast s cílem pomoci klientům zvýšit produktivitu a podpořit inovace. V rámci IBM Consulting budeme také využívat znalosti IBM na poli AI, abychom ještě více zlepšili interní procesy i poskytované služby klientům. Kromě toho bude CoE společně s klienty a partnery vyvíjet zcela nová řešení a nástroje s využitím inovací generativní AI a výzkumu IBM Research.

V rámci projektu IBM Garage for Generative AI používají konzultanti IBM osvědčenou metodu spolupráce, která klientům pomáhá urychlit inovace v nově vznikající kategorii základních modelů pro generativní umělou inteligenci. To zahrnuje rychlé vymýšlení případů použití a stanovení priorit, otevřený přístup k výběru architektur a trénování modelů, i jejich jemné ladění a škálování na míru konkrétním obchodním potřebám.

IBM Consulting a watsonx

IBM watsonx, naše platforma nové generace pro AI a data, je navržena tak, aby umožnila podnikům škálovat a urychlit uplatnění nejpokročilejší AI s důvěryhodnými daty. Stejným způsobem, jakým jsme založili úspěšnou firmu poskytující služby hybridního cloudu postavenou na platformě Red Hat® OpenShift®, hodlá být IBM Consulting předním poskytovatelem konzultačních služeb pro watsonx. IBM Consulting plánuje zavést postupy založené na uplatnění watsonx, které budou sloužit klientům s hlubokými odbornými znalostmi v oblasti celého řady generativních technologií AI, jako jsou základní modely, AIOps, DataOps a mechanismy řízení AI, a zároveň budeme rozšiřovat naše konzultační služby s partnery.

Otevřený ekosystémový přístup k umělé inteligenci

IBM Consulting uplatňuje otevřený a kolaborativní přístup k plánování, vytváření, implementaci a provozu generativních řešení AI, která zahrnují více modelů v různých cloudech od předních poskytovatelů v oboru. Otevřený ekosystémový přístup pomáhá našim klientům určit správné modely a správnou architekturu tak, aby dosáhli nejlepších výsledků. IBM Consulting disponuje jedinečnými dovednostmi v oblasti technologií IBM, ale také úzce spolupracuje s rozmanitým ekosystémem partnerů včetně společností Adobe, Amazon Web Services (AWS), Microsoft, Salesforce, SAP, řady open source technologií a dalších zdrojů, aby pomohla klientům plně využívat přínosů technologického řešení, které nejlépe odpovídá jejich potřebám.

V nedávném průzkumu IBM Institute for Business Value uvedlo 79 % vedoucích pracovníků, že jejich organizace má problém zajistit, aby jejich modely umělé inteligence byly bezpečné a prosté diskriminačních či předsudečných vzorců. Nové CoE vychází z desetiletí zkušeností IBM Consulting v oboru a doméně, které pomáhají některým z největších organizací na světě transformovat jejich klíčové procesy. Naši konzultanti si osvojili hluboké dovednosti v oblasti uplatňování eticky odpovědného přístupu k AI a praktického uplatnění AI s cílem přinést obchodní hodnotu. Naše schopnosti jsou v oboru vysoce uznávány, společnost IBM ostatně byla právě již po druhé vyhlášena lídrem na tomto poli v průzkumu IDC MarketScape: Worldwide Artificial Intelligence Services 2023 Vendor Assessment.

Petr Vaculík, manažer pražského IBM AI & Generative AI Centre of Excellence

Otevření IBM centra pro generativní AI v Praze a diskuze na téma rizika a přínosy umělé inteligence

Pražské centrum excelence IBM se zaměří na rozvoj a implementaci nástrojů založených na generativní AI, zaměřených na vytváření nového a originálního obsahu v oblasti obchodu, vývoje a průmyslu.

Jaké jsou přínosy generativní AI pohledem byznysu, a jaká budoucnost tuto technologii čeká?

Tyto a další otázky položili analytici IBM Institute for Business Value třem tisícovkám generálních ředitelů z více než 30 zemí a 24 různých odvětví. Průzkum probíhal od února do dubna tohoto roku, a dotazoval se také na to, jak AI mění role a odpovědnosti v organizacích či rozhodovací procesy.

Klíčová zjištění

  • Generativní AI mění vše

75 % generálních ředitelů věří, že nejkonkurenceschopnější firmy budou ty s nejpokročilejší generativní AI. 43 % dotázaných generativní AI již využívá pro strategická rozhodnutí, 36 % pro provozní rozhodnutí a 50 % ji integruje do svých produktů a služeb

  • Všichni připraveni, opravdu?

69 % generálních ředitelů vnímá přínosy generativní AI napříč organizací, ale pouze 29 % jejich výkonných týmů se domnívá, že mají dostatečné znalosti pro implementaci generativní AI, a pouze 30 % souhlasí s tím, že jejich organizace je připravena tak učinit odpovědně 

  • Země neznámá

Více než polovina (56 %) generálních ředitelů uvádí, že odkládá alespoň jednu významnou investici kvůli nedostatku konzistentních standardů na poli vývoje i uplatnění AI. 

Nejzásadnější překážky širšího uplatnění generativní AI podle respondentů studie

61 % – nejasnosti ohledně původu dat

57 % – obavy o bezpečnost dat

53 % – omezení vyplývající z legislativy či jiných regulačních rámců

48 % – zaujatost či nepřesnost dat

Dotázaní špičkoví pracovníci renomovaných firem by tedy především ocenili větší transparentnost dat, tedy jejich původu, kvality i zpracovávání. Ostatně čím vyšší měrou se podaří sjednotit standardy a formáty dat, tím snadněji a efektivněji s nimi budou moci organizace pracovat.

Nehledě na to, že bez důvěryhodných a spolehlivých dat bude i ta nejlepší umělá inteligence poskytovat chybné, zkreslené nebo dokonce nebezpečné výsledky.

Když AI, tak promyšleně

Vzhledem k tomu, že generativní AI umocňuje dobré i ty méně ideální vlastnosti každé organizace, je třeba ji implementovat v rámci ucelené strategie, ideálně dalece překračující pole firemního IT. Rozhodně ne jako záplatu na nějakou ad hoc situaci, či proto, že AI teď má každý, tak ji musíme mít taky.

Naše studie ukazuje, že zaměstnanci již při své práci používají generativní platformy AI, a to bez ohledu na postoj vedení firmy. Pokud se tak děje v rámci dobře navrženého systému, může to výrazně zefektivnit procesy. Přesto více než dvě třetiny dotázaných nemají v šuplíků žádný formální plán či strategii, jak AI z hlediska workflow plně integrovat s jejími lidskými protějšky.

43 % generálních ředitelů uvedlo, že kvůli generativní AI snížili počet svých zaměstnanců či odložili nábor nových, a dalších 28 % respondentů tak plánuje učinit v příštích 12 měsících

Víme tedy s určitostí, že AI promění firemní procesy i svět práce k nepoznání. Ovšem odpověď na otázku, jak zařídit, aby její uplatnění bylo maximálně efektivní a ku prospěchu všech, stále ještě hledáme.

Sdílejte ...