Protinabídka není vždy důvodem k oslavě. Zůstat, nebo odejít? Rozhodněte se pro práci, která vás bude těšit
Praha 20. června 203
Protinabídkou reaguje stávající zaměstnavatel na nabídku práce, kterou dostane zaměstnanec od jiné společnosti. Nejčastěji bývá finanční povahy a jejím účelem je přesvědčit zaměstnance, aby zůstal. V lepším případě může protinabídka zahrnovati i nové benefity, povýšení nebo novou pracovní pozici, změnu zodpovědností, větší zapojení do projektů, říká Martina Papoušková, náborová manažerka z personální společnosti Hays.
Zaměstnanec pravděpodobně strávil měsíce plánováním změny, procházel pracovní nabídky, zjišťoval podrobnosti o zaměstnavatelích, trávil čas na pohovorech, vyjednával o mzdě a tak dále. Protinabídka ve chvíli, kdy už je vše téměř potvrzeno, může s jistotou změny náhle zatřást.
Statistiky hovoří samy za sebe. 80 % zaměstnanců, kteří přijali protinabídku, opouští firmu do šesti měsíců.
Co je třeba zvážit a jak se rozhodnout zda zůstat nebo odejít? Níže naleznete doporučení Martiny Papouškové z HAYS.
- Připomeňte si důvody, proč jste se rozhodli odejít.
Pokud vám firma nabídla vyšší mzdu, vyřeší to původní problémy, kvůli kterým jste se rozhodli odejít? Pokud tím důvodem bylo něco jiného než mzda, pak vám více peněz větší uspokojení z práce nepřinese.
- Proč by zaměstnavatel mohl chtít, abyste zůstali?
- Najít vhodnou náhradu za vás bude nákladné a časově náročné
- Máte dovednosti, které se na pracovním trhu těžko hledají a nahrazují
- V tomto období nový nábor může narušit plánovaný rozpočet.
- Chtějí vás mít v záloze, zatímco budou hledat vaši náhradu – co když si to po pár týdnech či měsících rozmyslíte?
- Chtějí, abyste dokončili projekt, na kterém pracujete.
- Kdo náhradu za vás zaučí, pokud ji nenajdou včas?
Pokud vás zaměstnavatel přesvědčí o tom, jak moc si přeje, abyste zůstali, můžete o protinabídce vyjednávat.
- Málokdy existuje dobrý důvod, proč přijmout protinabídku a zůstat tam, kde jste.
Chtěli jste změnu, prošli jste výběrovým řízením, byli jste úspěšní a získali jste práci, která splňuje vaše kritéria. Na tento krok jste se dlouho připravovali a možná jste už v myšlenkách dávno jinde. Zůstat po tom všem na stejném místě by mohl být krok zpět.
- Jak by vás ovlivnilo, kdybyste protinabídku přijali?
Jakmile jednou oznámíte svůj záměr odejít, zaměstnavatel se na vás bude už dívat trochu jinak. Dali jste jasně najevo, že v této firmě nevidíte svou budoucnost, je tedy třeba přemýšlet o tom, zda to ovlivní rozhodování vašeho šéfa například při zvažování budoucího povýšení.
- Při rozhodování, zda přijmout či nepřijmout protinabídku, myslete především na sebe.
Nezabývejte se pocity viny nebo loajality; váš zaměstnavatel takto určitě neuvažuje. Jakmile z rozhodovacího procesu odstraníte emoce, s čistou hlavou zhodnoťte, zda vám podmínky protinabídky vyhovují. Pokud ano, pak je to skvělé, možná nakonec zůstanete.
Dělejte práci, která vás bude těšit
Nenechte protinabídku, aby vás zastavila ve vašich plánech. Berte ji s nadhledem, poděkujte zaměstnavateli za příležitost a znovu potvrďte svůj záměr odejít, pokud neodpovídá tomu, co byste si přáli. Udělejte ale vše pro to, abyste se každé ráno do své práce těšili.
Jitka Novotná, Kristýna Králová
Hays plc („Skupina”) je přední světová společnost v získávání specialistů a poskytování náborových řešení, jako je RPO či MSP. Skupina je expertem v náboru kvalifikovaných, profesionálních a odborných lidí po celém světě, je leaderem na trhu ve Velké Británii, Německu a Austrálii a jedním z leaderů na trhu v kontinentální Evropě, Latinské Americe a Asii. Skupina působí v soukromém i veřejném sektoru, zabývá se vyhledáváním kandidátů na stálý i dočasný pracovní poměr včetně contractingu. K 30. červnu 2022 má Skupina 13,000 zaměstnanců pracujících ve 253 kancelářích ve 32 zemích světa. Finanční rok končící k 30. červnu 2022 vykazuje tyto výsledky:
- Skupina vykázala čistou provizi 1,189.4 milionů britských liber a provozní zisk (položky podléhající výjimce) 210.1 milionů liber;
- Skupina umístila kolem 83,750 tisíc uchazečů do trvalých pracovních míst a kolem 250 tisíc lidí do dočasných pozic;
- 16 % z čistých provizí Skupiny bylo vygenerováno v Austrálii a na Novém Zélandu, 26 % v Německu, 22 % ve Velké Británii a Irsku a 36 % ve zbytku světa.
- Segment dočasného umístění představoval 55 % z čistých provizí a segment trvalého umístění představoval 45 % z čistých provizí;
- Technology je největší specializací Skupiny, generující 26 % čistých zisků, následována specializacemi Accountancy & Finance (14 %) a Construction & Property (11 %)
- Hays působí v těchto zemích: Austrálie, Belgie, Brazílie, Česká republika, Čína, Dánsko, Francie, Chile, Indie, Irsko, Itálie, Japonsko, Kanada, Kolumbie, Lucembursko, Maďarsko, Malajsie, Mexiko, Německo, Nizozemí, Nový Zéland, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Singapur, Spojené Arabské Emiráty, Spojené Státy Americké, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie.